Venttiilijousista

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja VL »

Olen tuossa rakentamassa 302w konetta AFR185 kansilla ja törmäsin AFR:n sivuilla huomautukseen, että vakio jouset olisi syytä vaihtaa, jos meinaa kierrättää yli 6200rpm! Vakiona lienee 135lbs/340lbs jouset ja suosittelevat 155lbs/412lbs jousia +7000rpm. Jokseenkin tuntuu vaan jäykille... Millä jousilla/nokalla ajatte kun rajotin on nostettu yli vakiosta? Ei toki viitsisi paikkoja hajottaa liian löysillä jousillakaan, mutta miedolla nokalla tuleeko jousien löysyys vastaan? Tarkoitus oli asettaa rajoitin 7500rpm. Nokaksi tulossa ainakin alkuun mieto Lunatin 61011 hydraulinen rullakeppi. Ahtoakin koneeseen aikomus asettaa 1.5bar paremmalle puolen.

Hiukka nokasta:
Advertised Duration (Int/Exh): 272/280
Duration @ .050 (Int/Exh): 221/229
Gross Valve Lift (Int/Exh): .549/.565
LSA/ICL: 112/108
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuolla nokalla kone ei tuota enää juurikaan tehoa yli 6000 rpm:n.
Eli rajoitin max. 6500 rpm. Eikä tarvitse vaihtaa venttiilijousia.

Yleensä hydrauli nostajat ei juurikaan kestä +6000 rpm.

Jos tavoittelet 7500 rpm niin uutta mekaanista nokkaa peliin ja samalla asianmukaiset venttiili jouset.
Josta yleensä seuraa moottori rikko ellei koko konetta tee kestämään +7500 rpm.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja VL »

Kiitoksia nopeista ja asiallisista vastauksista! Varmaan ahtopaine jää alkuun reiluun kiloon mutta tarkoitus tehdä seuraava kone niin että voi mennä ylikin. Lohko on noita uustuotanto bosseja eaglen kammella, scatin h-veiveillä ja männiksi tuloillaan proben pattipäät 4" vakioporauksella. Kannet afr185:set isoilla palotiloilla (72cc) edellisen projektin suunnittelun takia. Pitää mennä nyt sitten alkuun vakiojousilla ja jättää rajoitin alemmaksi ja jos voimaa ei tunnu tulevan tarpeeksi, niin laitetaan sitten tiukempaa nokkaa! Tähän saakka olen piinannut "vakiota" e7te-kellaria josta penkitettiin 540hv/760Nm/0.9bar pidon loppuessa aina 5200rpm. Nokkana tuossa compin xe262h laahuri ja tehokäyrä oli vielä nousussa kuitenkin ja kadulla tulee 6000rpm rajoitin silmille. Käytössä muuten kuten vakio alipaineita myöten.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Mexico65 kirjoitti:Tuolla nokalla kone ei tuota enää juurikaan tehoa yli 6000 rpm:n.
Varmastikin näin vaparissa, mutta ei varmaankaan päde ahdetussa ihan 1:1 ?
Mach1 -71
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

302TT kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Tuolla nokalla kone ei tuota enää juurikaan tehoa yli 6000 rpm:n.
Varmastikin näin vaparissa, mutta ei varmaankaan päde ahdetussa ihan 1:1 ?
Lienee ahdetussa tehohuippu vielä alemmilla kierroksilla, veikkaus 5500 rpm.
Paineen lisäys ei tehohuipun kirroslukua juurikaan nosta.
Ja edelleen ne hydruli nostajat ei yleensä kestä yli 6000 rpm kierroksia, oli kyseessä siten ahdettu tai vapari.

Minulla AFR 205 kansissa jouset 1.500" ulko halkaisija ja 2.000" asennuskorkeus ja asennuspainen noin +240 paunaa. Jouset on kestäneet tähän saakka moitetta +8000 rpm. Jouset aikalailla maximit Jesellin keinuvivuille.

Jännä penki kun pito irtoaa jo noin aikaisin. Jossain on jotain vikaa kun noin käy.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa käppyrässä näkee, ettei tehon ja väännön kierrosluku juurikaan muutu vaikka mitä tekisi. Kysessä siis pakokaasuahdettu turbo kone.
Eikä lähde sutimaan penkissä!
Liitteet
bmw m 5.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja VL »

Noissa omissa kansissa asennuskorkeus on 1.8". Eli jos lähdetään tuollaiseen 2" jousikokoonpanoon, niin louhitaanko jousen pesää syvemmäksi (onko tilaa?) vai se pitempi venttiili? Tuossa on vielä monta hommaa selvityksen alla, joten tietämystä otetaan vastaan.
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja VL »

Puristukset on tarkoitus saada 9.3:1 ja polttoaineena RE85. Noitten nykyisten kansien virtaus pitäisi kyllä riittää mainiosti tähän käyttöön, mutta on kyllä käynyt mielessä ne vaihtaakin "isompiin". Ovat uudet paketissa. Noilla saisi vakiomännillä perusahtamiseen turvallisen 8:1 puristussuhteen.... :wink:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja Fastback »

VL kirjoitti:Puristukset on tarkoitus saada 9.3:1 ja polttoaineena RE85. Noitten nykyisten kansien virtaus pitäisi kyllä riittää mainiosti tähän käyttöön, mutta on kyllä käynyt mielessä ne vaihtaakin "isompiin". Ovat uudet paketissa. Noilla saisi vakiomännillä perusahtamiseen turvallisen 8:1 puristussuhteen.... :wink:
8:1 ruttua ja kilo painetta? Äijät ajaa RE85:lla jopa 11 rutulla ja kilolla painetta kotimaassakin. Ulkomailla hurjimmat ajavat 10:1 puristussuhteella ja 2,3 kilon paineilla RE85 vastaavalla kuralla, joten toi sun 9,3:1 on melko hyvällä alueella vielä. Lienee sitten sanomatta selvää että kaikki osa-alueet erikseen niitä yksilöimättä pitää olla alueella.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
VL
Aktiivi
Viestit: 68
Liittynyt: 13 Huhti 2005, 19:24
Auto: Noita euroopan voorteja....

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja VL »

Kahdella ahtimella menty tähän saakka. Nykyisissä noin 53mm kompura ja 56mm pako ulos. Seuraavissa ajatuksena 61-61mm kompuran sisäänmenolla ja 65mm pakopuolella. Ehkä T3 kokoluokan pakopesät. Vielä hiukka auki ahtimet. Nykyisetkin pitäis riittää liki 500hv/kpl. Voi olla että jää nykyiset ja teen koneen miedommalla setupilla hydraulirullalla. Jos ei voima piisaa niin sitten apulaitteita vaihtoon... Ahtimet, AFR205 kannet ja mekaaninen rullanokka. Kellarin jos muuten tekis niin, ettei tartteis monesti tehdä muuta kuin tarkastukset.
Avatar
BlackBird90SC
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 01:48
Auto: -90 Thunderbird SuperCoupe HiPerf
Viesti:

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja BlackBird90SC »

Mulla on SC:ssä 9.1:1 ruttu ja reilu 1.5 bar ahtoa,bensalla mennään vielä,mutta kyllä pitäis sen viinan kanssa ruveta läträämään tulevaisuudessa,tietysti softat pitää olla kohdallaan ettei nakuta.

Kaverilla on II koppanen golf syncron 4wd alustalla,sillä on 12.5 ruttu ja 1.5 bar ahtoja,RE85 tankissa,sano ettei siedä yhtään bensaa joukkoon laittaa tai rupee naputtaa.

Mulle kun laitettiin pidemmät ja jäykemmät venajouset,niin tehtaalla oli ollut aika isot toleranssit niissä venttiilijousen pohjissa,korkeudet oli millin sisällä,kaipa se on riittävä tarkkuus tuotantomoottorissa...
-90 Thunderbird SuperCoupe
Avatar
BlackBird90SC
Hiljaisempi
Viestit: 14
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 01:48
Auto: -90 Thunderbird SuperCoupe HiPerf
Viesti:

Re: Venttiilijousista

Viesti Kirjoittaja BlackBird90SC »

Niin,tehdashan ei ole noihin shimmejä laittanut,eli kyllä niillä käsittääkseni on vähän väliä että jousipohjat olis samalla korkeudella...

Mullahan on noihin kansiin sovitettu SBC:n venttiilit (ferrea RST),jotka on hieman pidemmät kuin fordin omat (ja tietysti isommat),venttiilit on asennettu niin,että venttiilikoneiston geometria ei muuttunut,eli venttiilivarsien päät ovat samalla korkeudella kuin alkuperäiset.

Venttiilien pituuseroa en tarkkaan muista,mutta tuossa havaintokuva,hiukan huonosta kuvakulmasta kylläkin:

Kuva

Venttiilijousien asennuskorkeus 2.6mm enemmän kuin alunperin,jousipaineet vena kiinni 85 lbs alkujaan nyt 145 lbs:

Kuva

Uudet venat tulee siis enemmän palotilan puolelle,joka osaltaan korotti puristussuhdetta palotilaa pienentämällä:

Kuva

Tehtaan opuksen mukaan palotila on 61cc ja mulla on tasattu palotilat 58.5cc tilavuuteen:

Kuva

Kuva

Lautasten paksuus on tottakai sama kaikissa,ei kai kukaan rakenna uutta konetta sekalaisin venttiilein,paitsi tietysti jos on sekaventtiilikone? :wink:

Ei tullut mitattua palotiloja ennen muutoksia,mutta epäilen,että kyllä niissä aina hieman hieromista on tehtaan tuotantolinjan jäljiltä.

Kyllä välillä on käynyt mielessä,että helpompiakin koneita olis tarjolla,tähän kun ei juuri löydy aftermarket hi-po osaa kaupan hyllyltä,sitten se on tätä alkuperäisosien modaamista,hieromista ja custom osien tilailua,ihanan halpaa...
-90 Thunderbird SuperCoupe
Vastaa Viestiin