Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
- CFR-759
- Aina äänessä
- Viestit: 1551
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
- Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66 - Paikkakunta: Tampere
Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Aihepiiriin tarkemmin lähiaikoina tutustuneena voisi perustaa varmaan osion Medium Block Ford engines.
Mitä FE-mootoriperheestä tarkemmin lukeneena ne luokitellaan joissain piireissä noihin Medium Blockeihin.
Elikkä 332 - 428 vm. 1958 - 1976 (360 truck 68-76 truck-motteja). Tähän saa ja pitää ottaa kantaa kuten
muihinkin aiheellisiin aihepiireihin. Uskoisin että täältä löytyy Erittäin kiinnostavia FE-patoja useampia.
Itse opiskelleena Ford FE engine - Wikipedia sivustolta.
Vesa
Mitä FE-mootoriperheestä tarkemmin lukeneena ne luokitellaan joissain piireissä noihin Medium Blockeihin.
Elikkä 332 - 428 vm. 1958 - 1976 (360 truck 68-76 truck-motteja). Tähän saa ja pitää ottaa kantaa kuten
muihinkin aiheellisiin aihepiireihin. Uskoisin että täältä löytyy Erittäin kiinnostavia FE-patoja useampia.
Itse opiskelleena Ford FE engine - Wikipedia sivustolta.
Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
- MrFairlane
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Kaikki 332:sta ylöspäin on isolohkoa ja siitä alaspäin on Y-lohkoja. 

'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Mieluimmin ottaisin tähän medium luokkaan nuo 335 sarjan koneet. FE on myös minun mielestä selvä iso lohko.
Tuo 335 sarja on myös mielenkiintoinen 302 - 400 cid, lienee laajin kuutiotilavuus alue Fordin V8 perkeessä.
Kannethan tuosta koneperheestä teki kuuluisan.
Ja
Joidenkin malien vahva alakerta.
Tuo 335 sarja on myös mielenkiintoinen 302 - 400 cid, lienee laajin kuutiotilavuus alue Fordin V8 perkeessä.
Kannethan tuosta koneperheestä teki kuuluisan.
Ja
Joidenkin malien vahva alakerta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
351 Clevelandin Ford suunnitteli alunperin pikkulohkoksi. Mielenkiintoiseksi homma käy, kun tuli tarve saada kilpailija letukan 400 cid koneelle ja vanhan 390 FE koneen korvaajaksi niin luotiin ns. 400 M modified moottoriin, eli 351c poiketen 1/2" korkeampi dekkikorkeus ja pidempi 4,000" isku vakiolla 4,000" porauksella ja sitä kautta tietysti omilla sisäkaluilla. Vähän jälkeen tuli 351 M eli lähinnä vain samalla korkealla lohkolla mutta 3,500" iskuinen "400 M". Näille Modified moottoreille on yhtenäistä 429/460 sarjan kytkinkopan kaaveli. Letukan 400 cid on pikkulohko ja mun mielestä Cleveland pysyy myös pikkulohkona, sillä sellaiseksi se on suunniteltu. Medium block perheeseen jos tarttisi jotain väkisin nostaa niin 351M ja 400M ovat korkeadekkiä clevelandeja.Mexico65 kirjoitti:Mieluimmin ottaisin tähän medium luokkaan nuo 335 sarjan koneet. FE on myös minun mielestä selvä iso lohko.
Tuo 335 sarja on myös mielenkiintoinen 302 - 400 cid, lienee laajin kuutiotilavuus alue Fordin V8 perkeessä.
Kannethan tuosta koneperheestä teki kuuluisan.
Ja
Joidenkin malien vahva alakerta.
FE on myös minun mielestä isolohko ja mitä tulee näihin asioihin wikipediassa niin aina pieni varaus on paikallaan, sillä sinne voi kirjoittaa kaikki urpot ja joka-alan asiantuntijat.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 27
- Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
- Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Tuota noin?CFR-759 kirjoitti:Aihepiiriin tarkemmin lähiaikoina tutustuneena voisi perustaa varmaan osion Medium Block Ford engines.
Mitä FE-mootoriperheestä tarkemmin lukeneena ne luokitellaan joissain piireissä noihin Medium Blockeihin.
Elikkä 332 - 428 vm. 1958 - 1976 (360 truck 68-76 truck-motteja). Tähän saa ja pitää ottaa kantaa kuten
muihinkin aiheellisiin aihepiireihin. Uskoisin että täältä löytyy Erittäin kiinnostavia FE-patoja useampia.
Itse opiskelleena Ford FE engine - Wikipedia sivustolta.
Vesa
Itse en oiken osaa kategorioida FE-lohkoa muuta kuin rehelliseksi isolohkoksi. Itselläni on side oiler 427/467ci, enkä kyllä koe sitä millään mitalla mihinkään "välimuotoon"?
En tiedä, että ketkä yrittävät sovittaa ko. lohkoa johonkin medium-sarjaan ja millä perusteella, mutta minusta tämä aihe on hieman kaukaa haettua "kokeilua" ?

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_335_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_385_engine
jne.
Nuo kirjoitukset ei mielestäni ole mitenkään urpojen tekemiä.
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_FE_engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_385_engine
jne.
Nuo kirjoitukset ei mielestäni ole mitenkään urpojen tekemiä.
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Mexico65 kirjoitti:
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.

Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Valitettavasti..hannu kirjoitti:Mexico65 kirjoitti:
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Älkää ny jätkät aina pilkatko Urpoja. Voi olla jäsenistössäkin. Ja mä kyllä tunnen yhden ihan fiksun Urpon, sen ainoan tuntemani 

Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
hannu kirjoitti:Mexico65 kirjoitti:
Enemmän tällä palstalla Urpoillaan.

urpoista sen verran, että kirjoitin tietoisesti pienellä kirjaimella, mutta voihan se jotain loukata - täten pyydän anteeksi Urpoilta vaan en urpoilta. Tästä edes käytän joka-alan asiantuntijaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- CFR-759
- Aina äänessä
- Viestit: 1551
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
- Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66 - Paikkakunta: Tampere
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Otsikon mukaisesti tarkoitukseni olikin hämmentää tätä soppaa. Ainahan ne FE:t on mielestäni täällä
luokiteltu isolohkoihin. Sattui vain toi Wikipedian sivu silmään josta tämä kirjoitus. Itsellenikin oli tämä
medium block luokitus tuntematon aiemmin. Mutta hyvä että joku tarttui aiheeseen ja kommentoi.
Vesa
luokiteltu isolohkoihin. Sattui vain toi Wikipedian sivu silmään josta tämä kirjoitus. Itsellenikin oli tämä
medium block luokitus tuntematon aiemmin. Mutta hyvä että joku tarttui aiheeseen ja kommentoi.
Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Heh,
jännää että olen aina mieltänyt FE:n nimenomaan ja pelkästään isolohkoksi, sekä myös 429 / 460:n
Pikkulohkoja puolestaan ovat 221-351 Windsorit( kyllä, kaikkia nimitetään Windsoreiksi !) sekä 351 335-sarjan moottorit eli Clevelandit (351-400 ci).
Näistä voi tosiaan argumentoida ja vääntää loputtomasti koska nämä overläppäävät reilusti, varsinkin nykyään kun rakennetaan strokereita kiihtyvällä tahdilla.
Ääritapauksessa: 332 cid FE on isolohko kun taas windsor-sarjan pikkulohkossa tilavuutta voi olla maksimissaan aftermarket lohkolla 470 cid, ja vakiolohkoonkin voidaan rakentaa vaikkapa 434 cid.
Ehdotan siis selvyyden vuoksi vuosikymmenet voimassa ollutta selvää jakoa:
Pikkulohkot : Windsor ja Cleveland -moottoriperheet...ja modulaarit ( leveämpiä kuin 429/460 mutta tuskinpa kukaan väittää näitä isolohkoiksi...paitsi ehkä Herra Kaase
.)
Isolohkot : FE ja 429/460 -moottoriperheet.
jännää että olen aina mieltänyt FE:n nimenomaan ja pelkästään isolohkoksi, sekä myös 429 / 460:n

Pikkulohkoja puolestaan ovat 221-351 Windsorit( kyllä, kaikkia nimitetään Windsoreiksi !) sekä 351 335-sarjan moottorit eli Clevelandit (351-400 ci).
Näistä voi tosiaan argumentoida ja vääntää loputtomasti koska nämä overläppäävät reilusti, varsinkin nykyään kun rakennetaan strokereita kiihtyvällä tahdilla.
Ääritapauksessa: 332 cid FE on isolohko kun taas windsor-sarjan pikkulohkossa tilavuutta voi olla maksimissaan aftermarket lohkolla 470 cid, ja vakiolohkoonkin voidaan rakentaa vaikkapa 434 cid.
Ehdotan siis selvyyden vuoksi vuosikymmenet voimassa ollutta selvää jakoa:
Pikkulohkot : Windsor ja Cleveland -moottoriperheet...ja modulaarit ( leveämpiä kuin 429/460 mutta tuskinpa kukaan väittää näitä isolohkoiksi...paitsi ehkä Herra Kaase

Isolohkot : FE ja 429/460 -moottoriperheet.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
- MrFairlane
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 11 Joulu 2011, 20:17
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Futurage kirjoitti: Pikkulohkot : Windsor ja Cleveland -moottoriperheet...ja modulaarit ( leveämpiä kuin 429/460 mutta tuskinpa kukaan väittää näitä isolohkoiksi...paitsi ehkä Herra Kaase.)
Isolohkot : FE ja 429/460 -moottoriperheet.
Tohtorilta unohtui MEL-lohkot jotka olivat FE-aikakauden suurin moottoriperhe.

Jos määritelmänä on että kyseisen hetken suurinta moottoria ja samaa perhettä olevia sanotaan isolohkoiksi ja pienimmästä samoin pikkulohkoa, niin Y-lohkot ovat pikkulohkoja, FE:t mid-lohkoja ja MEL:it isolohkoja.


Nyt siis puhutaan oikeista moottoreista ennenkuin ne pilattiin pläkkipellistä prässätyillä keinuvivuilla ja hippimäisellä ohutseinämävalutekniikalla.
'95 Mustang GT 302
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
'63 Fairlane 302
'59 Fairlane EFI 292
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
juuri näin..MrFairlane kirjoitti:Nyt siis puhutaan oikeista moottoreista ennenkuin ne pilattiin pläkkipellistä prässätyillä keinuvivuilla ja hippimäisellä ohutseinämävalutekniikalla.

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Hämmennystä aiheeseen pikku - isolohko
Ai että niinku: läl-läl-läl-läl-lää-lää.... 
Ei unohtunut...mutta en viitsi alkaa kirjottamaan kirjaa tänne....

Ei unohtunut...mutta en viitsi alkaa kirjottamaan kirjaa tänne....
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.