Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Hei..olen asentamassa uusia vanteita ja renkaita autooni...ja ne pitää muutoskatsastaa...
Onko mahdollista että niitä ollaan kieltämässä katsastuskonttorilla...vannekoko sama 18 inch, mutta paljon leveämmät
Ja enemmän offsettiä...takarenkaisiin leveys tulee olemaan 285mm entinen oli 235mm myös halkaisija kasvaa noin 3 cm
Joka vaikuttaa nopeus mittarriin ....ja miten ja missä sitä voi säätää.....?
Raideleveyden muutos saa olla enintään 30mm, se ei käy ilmi tiedoistasi. Mutta renkaan leveys ja halkaisija mahtuu rajoihin. Kuinka oikein mittari näyttää nyt?
10§
Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
Mittarin pitäis olla aika kohdillaan tämänhetkisillä vanteilla ja renkailla ; tässä vielä tarkennus tämän hetken rengas mitoista ja tulevista
eli tällä hetkellä olevat jotka on merkattu rekisteriotteeseen : 235/50R18 edessä ja takana.... ja uudet jotka asennan maanataina ; eteen vanteet 18x8.5 ja etu renkaat 255/45/18
taka vanteet 18/10 taka renkaat 285/40/18....
Mufflerikin meni uusiks äänekkäämpään mitäköhän ne siihen sanoo...se on street legal eikä ihan tappo äänekäs..päästöt pitäis pysyä aivan samoissa...
Nuo muutokset taidetaan katsoa lisäksi alkuperäisestä rengaskoosta. Kulutuspinta ei muistaakseni saa tulla lokarin reunan ulkopuolelle. Muutoskatsastamaan vaan.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Kiitos kannanotosta...en nyt ole mitenkään tieteellisillä tarkkuusvälineillä asiaa mittaillut...mutta ulkonäön perusteella näkee asian niin
että peräti innostuin mittanauhalla hieman halkaisijaa katsastaa ja minun mittaukseni perusteella uudet tulevat renkaat ovat ehkä noin 4cm korkeammat eli halkaisija on selkeästi renkaan ulkoreunasta ulkoreunaan useita senttejä isompi....ai niin ja mitenkäs se äänekkäämpi pakoputken äänenvaimentaja osa jonka ajon samalla asentaa onko siitä mitään kommenttia että mitä kommenttia se katsastusmies siihen sanoo...eli aftermarket street legal muffler...
Tuo 235/50-18 sen halkaisija on 69.2 elikkä ympärysmitta on 217,3 ja sen vaihdat 255/45-18 sen halkaisija on 68.7 ympärysmitta 215.7 mittari virhe 1kilometri tunnissa ei paha alle vaan .
Laitampa oman suunnitelmani myös tähän samaan syssyyn. Eli vanteet barzetta americana(keskusta maalataan mustaksi) 8x17, 0 offset. Eteen 225/45 taakke 235/45. Olen ymmärtänyt, että hyvin mahtuu pyörimään? Nii ja siihen -69:iin on menossa.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
FFreak kirjoitti:Laitampa oman suunnitelmani myös tähän samaan syssyyn. Eli vanteet barzetta americana(keskusta maalataan mustaksi) 8x17, 0 offset. Eteen 225/45 taakke 235/45. Olen ymmärtänyt, että hyvin mahtuu pyörimään? Nii ja siihen -69:iin on menossa.
Vai semmosta olet menossa tekemään!? Tuollahan oli myynnissä paremmat renkailla!
Oho..johan kerkes viestiä pukkaamaan kun ei kerennyt katella Sivustoja yhteen päivään...mutta hyvä niin...
Se korkeus tuntuma on kiva nähdä kun on renkaat vierekkäin(ovat vielä laatikoissa)....toinen asia mitä rupesin ihmettelemään että onpa painavat nämä uudet että paljonkohan tulee takkiin hevosissa...vaakaa en omista mutta katsotaan maanantaina asennuksen yhteydessä paino eroa...ainakin renkaita nostellessa tuntuvat olevan noin 27 kg..katsotaan paljonko menee pieleen arvaukseni...toivottavasti arvasin reilusti yläkannttiin muuten joutuu vaihtaa pienemmälle vaihteelle ylämäessä...
Ite kans miettiny että ny ku pääs tienaamaan nii hommaisko upoon vanteet... 17x10 joka nurkkaan, jos vaan saa mahdutettua... mitäköhän on orkkis koko, 14x4,5? Paljonkohan tulee sanomista... renkaana maltilliset 245/45-17, josko olis niihinki varaa, ainaki mun mielestä yleisempi koko kun 255/40? Pitänee mitata vielä että kuinka noi mahtuu eteen, 20mm offsetti olis vanteissa...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Firebolt kirjoitti:No tottakai isompi on painavampi...
Ite kans miettiny että ny ku pääs tienaamaan nii hommaisko upoon vanteet... 17x10 joka nurkkaan, jos vaan saa mahdutettua... mitäköhän on orkkis koko, 14x4,5? Paljonkohan tulee sanomista... renkaana maltilliset 245/45-17, josko olis niihinki varaa, ainaki mun mielestä yleisempi koko kun 255/40? Pitänee mitata vielä että kuinka noi mahtuu eteen, 20mm offsetti olis vanteissa...
Jos meinaat 10" vanteita niin 245/45-17 on liian kapea rengas tuolle vanteelle.
255/40-17 saa laittaa 10" vanteelle mutta mun mielestä sekin on liian kapea.
Kauniimman sukupuolen edustajan Pulkassa 10" vanteella 275/40-17 ja sekin on mun mielestä liian kapea, vaikka ihan laillinen paketti onkin.