Lehtijouset + coil overit?
Lehtijouset + coil overit?
Kohta on uudet TMI sporttipenkit autossa, kunhan verhoiluvirmasta soittavat ja vauhdit rupiaa kasvamaan myös kurveissa ja ongelmat lisääntyä. Viime kesänä suoralla tiellä (mutkiin ei yli 40km/h pystynyt ajamaan, kun jo tippui tuolilta) yli 120km/h vauhdissa rupiaa lulla-efekti käymään hermoille, kun on sen verran lusahtaneet jouset takana, joten olisiko coil overit helpoin ratkaisu saada jämäkkyyttä perään?
Onko kokemuksia moisesta lehtijousi+coilover-combosta? Kynäjousihan pitää käsittääkseni olla normaalia löysempi, kun sehän vain "avittaa" lehtijousen kuormaa, ettei perästä tule liian jäykkää, vai? Tuleeko ongelmia löytää heti sopiva libsinen jousi?
2. kysymys: Mikäli ratin kehän pienennys 15":sta 14":ksi ei nopeuta tarpeeksi tehostettua simpukkaohjausta (muuten tosi hyvä ja tarkka ohjaus - ei missään mitään klappia), saisko linkkiä, minkälainen nopiampi ohjaus kannattais hommata.
Onko kokemuksia moisesta lehtijousi+coilover-combosta? Kynäjousihan pitää käsittääkseni olla normaalia löysempi, kun sehän vain "avittaa" lehtijousen kuormaa, ettei perästä tule liian jäykkää, vai? Tuleeko ongelmia löytää heti sopiva libsinen jousi?
2. kysymys: Mikäli ratin kehän pienennys 15":sta 14":ksi ei nopeuta tarpeeksi tehostettua simpukkaohjausta (muuten tosi hyvä ja tarkka ohjaus - ei missään mitään klappia), saisko linkkiä, minkälainen nopiampi ohjaus kannattais hommata.
Re: Lehtijouset + coil overit?
1kys lehtijousi + coil over : parempi päästä koko lehtijousesta ja siirtyä kolmilinkki + coil over -pakettiin. Lehtijouset ohjaa taka-akselia, mikä on lehtijousituksen huono puoli. Siihen ei kovin paljon hyvää tuo ylimääräiset coil over -vaimentimet. Joissain luokissa on lehtijousitusmicow kirjoitti:ia moisesta lehtijousi+coilover-combosta? Kynäjousihan pitää käsittääkseni olla normaalia löysempi, kun sehän vain "avittaa" lehtijousen kuormaa, ettei perästä tule liian jäykkää, vai? Tuleeko ongelmia löytää heti sopiva libsinen jousi?
2. kysymys: Mikäli ratin kehän pienennys 15":sta 14":ksi ei nopeuta tarpeeksi tehostettua simpukkaohjausta (muuten tosi hyvä ja tarkka ohjaus - ei missään mitään klappia), saisko linkkiä, minkälainen nopiampi ohjaus kannattais hommata.
säännöissä ja silloin lehtijouset ovat lähinnä nimellisiä, eli mahdollisimman vähän osallistuvat jousituksen tai pyörän ripustukseen coil-overin hoitaessa jousituksen.
Kys 2 lisää casteria vaan.
Re: Lehtijouset + coil overit?
Juu, nelilinkki-panhard-coilover ois ihanteellinen (ja turha näillä tehoilla/cruisailuilla), mutta nyt on tiukka budjetti kyseessä...
Lisätty caster ei auta kuin nopiaan palautukseen, tarkoitin nopialla ohjauksella vähempiä ratinkierroksia tapista tappiin.

Lisätty caster ei auta kuin nopiaan palautukseen, tarkoitin nopialla ohjauksella vähempiä ratinkierroksia tapista tappiin.
Re: Lehtijouset + coil overit?
http://www.stangnet.com/mustang-forums/ ... 67.543044/
67:aan ei suoraan ole quick steer kittiä mutta 65 / 66 kitin saa laitettua tietyin ehdoin 67:aan.
Mutta ensimmäinen muutos on 19:1 simpukan vaihto 16:1 simpukkaan.
Näin olettaen, että haluat säilyttää perinteisen simpuukaohjauksen.
Mulla 65:ssa 16:1 simpuuka + quick steer kit, eikä se vieläkään liian nopea ole (tai kädet ovat käyneet hitaiksi).
Jos järkevän tehostetun löydät niin ei tarvii salilla käydä.
Tuolta voi myös löytyä jotain apua.
http://www.borgeson.com/xcart/catalog/1 ... c-104.html
Tai tuolta.
http://www.flamingriver.com/index.php/p ... 0011/s0003
Tuolla on myös ohjausta nopeuttava vaikutus.
1967-69 Bump Steer Corrector Kit
http://www.mustangsplus.com/xcart/1967- ... r-Kit.html
Ja viimeisenä vaihtoehtona vain tehostukseen.
Electric Power Steering Conversion Kit Early 1967
http://www.cjponyparts.com/electric-pow ... 7/p/PSKE2/
67:aan ei suoraan ole quick steer kittiä mutta 65 / 66 kitin saa laitettua tietyin ehdoin 67:aan.
Mutta ensimmäinen muutos on 19:1 simpukan vaihto 16:1 simpukkaan.
Näin olettaen, että haluat säilyttää perinteisen simpuukaohjauksen.
Mulla 65:ssa 16:1 simpuuka + quick steer kit, eikä se vieläkään liian nopea ole (tai kädet ovat käyneet hitaiksi).
Jos järkevän tehostetun löydät niin ei tarvii salilla käydä.
Tuolta voi myös löytyä jotain apua.
http://www.borgeson.com/xcart/catalog/1 ... c-104.html
Tai tuolta.
http://www.flamingriver.com/index.php/p ... 0011/s0003
Tuolla on myös ohjausta nopeuttava vaikutus.
1967-69 Bump Steer Corrector Kit
http://www.mustangsplus.com/xcart/1967- ... r-Kit.html
Ja viimeisenä vaihtoehtona vain tehostukseen.
Electric Power Steering Conversion Kit Early 1967
http://www.cjponyparts.com/electric-pow ... 7/p/PSKE2/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Lehtijouset + coil overit?
Takapään ongelmat:
Jos takapää heijaa mutkissa ja / heitoissa niin iskarit ovat liian löysät!
Jos samalla takapää pohjaa heitoissa on myös jouset liian löysät!
Jousien ja iskareiden tulisi olla jotenkin samaa paria.
Jos ajattelet coil over iskareita niin unohda ne ja kokeile ensin oikeita jousia ja iskareita.
165 - 200 lbs/in lehtijouset joissa vahvistettu etuosa.
Jotkut varmasti toimivat iskarit jotka vastaavat jousia.
Tuossa olisi sopiva kitti takapään ongelmien ratkaisuun. Heität vaan hitoille tuon vakaajan tai myyt sen tietämättömälle.
http://www.maiermotorsports.com/rear-su ... ension-kit
Jos takapää heijaa mutkissa ja / heitoissa niin iskarit ovat liian löysät!
Jos samalla takapää pohjaa heitoissa on myös jouset liian löysät!
Jousien ja iskareiden tulisi olla jotenkin samaa paria.
Jos ajattelet coil over iskareita niin unohda ne ja kokeile ensin oikeita jousia ja iskareita.
165 - 200 lbs/in lehtijouset joissa vahvistettu etuosa.
Jotkut varmasti toimivat iskarit jotka vastaavat jousia.
Tuossa olisi sopiva kitti takapään ongelmien ratkaisuun. Heität vaan hitoille tuon vakaajan tai myyt sen tietämättömälle.
http://www.maiermotorsports.com/rear-su ... ension-kit
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Lehtijouset + coil overit?
Kiitos linkeistä, Mehico!Mexico65 kirjoitti:Takapään ongelmat:
Jos takapää heijaa mutkissa ja / heitoissa niin iskarit ovat liian löysät!
Jos samalla takapää pohjaa heitoissa on myös jouset liian löysät!
Kurvikäyttäytymisestä en osaa sanua vielä mitään, kun en oo pystyny kanttaamaan yli 40km/h...

Tämän pätkän alussa huojumista havaittavissa (ainakin kabiinissa), mutta kameramiehen työskentely on ikävä kyllä vielä Musseakin labiilimpaa...
edit. ohhoh, tulipa huonotasoinen tuosta pätkästä, kun annoin youtuben kuvanvakausohjelman yrittää vähentää tuota kamerahuojuntaa...

Re: Lehtijouset + coil overit?
Iskarithan ei jousen työtä tee, mutta vähentäisköhän pelkkä takaiskarienvaihto joustelua? http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... =KG5517+01
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lehtijouset + coil overit?
Iskarihan on oikeelta nimeltään heilahduksen vaimennin, eli vaimentaa sitä pomppimista. Toki se pienentää joustomatkaa jos se pohjaa heti
ja jos perä ei jousta enää nii ei oo enää pitoakaa... Mut näähän sää tiesikki jo.
Ja lisäyksenä vielä, liian jäykkä iskarihan rupee sit meneen sen jousen tontille. Eli pitää muistaa että jousi ja iskari on "samaa paria", soveltuvia toisillensa, jolloin niistä saadaan parina kaikki ilo irti.

Ja lisäyksenä vielä, liian jäykkä iskarihan rupee sit meneen sen jousen tontille. Eli pitää muistaa että jousi ja iskari on "samaa paria", soveltuvia toisillensa, jolloin niistä saadaan parina kaikki ilo irti.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Lehtijouset + coil overit?
[quote="Mexico65"]http://www.stangnet.com/mustang-forums/ ... 67.543044/
Tuolla on myös ohjausta nopeuttava vaikutus.
1967-69 Bump Steer Corrector Kit
http://www.mustangsplus.com/xcart/1967- ... r-Kit.html
Miten toi bump steer corrector kit toimii,mihin asennetaan ja miten?
Koitin ettiä intervebistä mutten keksinyt/löytänyt auttakaa epätietoista
Miten toi nopeuttaa ohjausta,varmaan ymmärtäs kun tietäs miten muuttaa geometriaa.
Tuolla on myös ohjausta nopeuttava vaikutus.
1967-69 Bump Steer Corrector Kit
http://www.mustangsplus.com/xcart/1967- ... r-Kit.html
Miten toi bump steer corrector kit toimii,mihin asennetaan ja miten?
Koitin ettiä intervebistä mutten keksinyt/löytänyt auttakaa epätietoista
Miten toi nopeuttaa ohjausta,varmaan ymmärtäs kun tietäs miten muuttaa geometriaa.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Lehtijouset + coil overit?
Juu ei. Ei nopeudu ohjaus, vaan vähenee ohjauksen vetely töyssyissä.BB kirjoitti:Mexico65 kirjoitti:http://www.stangnet.com/mustang-forums/ ... 67.543044/
Tuolla on myös ohjausta nopeuttava vaikutus.
1967-69 Bump Steer Corrector Kit
http://www.mustangsplus.com/xcart/1967- ... r-Kit.html
Miten toi bump steer corrector kit toimii,mihin asennetaan ja miten?
Koitin ettiä intervebistä mutten keksinyt/löytänyt auttakaa epätietoista
Miten toi nopeuttaa ohjausta,varmaan ymmärtäs kun tietäs miten muuttaa geometriaa.
Re: Lehtijouset + coil overit?
Tämä ajanee saman asian ja on simppelimpi, helpompi asentaa, sekä halvempi: http://www.cjponyparts.com/baer-bumpste ... 69/p/BSK2/
Re: Lehtijouset + coil overit?
Vika ei mielestäni johdu pohjaavista iskareista, eikä auto pompi, vaan löllyy kovassa vauhdissa muutaman kerran, niinkuin joku Cadillac tai muu 10metrinen naimalaiva. Jos ajaisin autolla esim. rataa, en miettisi pätkääkään, vaan menis koko alusta vaihtoon, niinkuin esim. Mexico65 ehdotti, mutta kun en aiokaan tehdä autosta täydellistä, enkä hassata kaikkia rahojani siihen, niin ajattelin kysästä sitä halavempaa ratkaisua...Firebolt kirjoitti:Iskarihan on oikeelta nimeltään heilahduksen vaimennin, eli vaimentaa sitä pomppimista. Toki se pienentää joustomatkaa jos se pohjaa hetija jos perä ei jousta enää nii ei oo enää pitoakaa... Mut näähän sää tiesikki jo.

Unohdin sanua heti kärkeen, että takana on ilmaiskarit (merkkiä en nyt muista). Ei ainakaan huonommaksi mene, jos nakkaa KYBin gas-a-just'it tilalle?
Edessä on myös gas-a-just'it.
Re: Lehtijouset + coil overit?
Varmaan noi kyb:it ihan OK paljon kehuvat ainakin. Itse tekis mieli kokeilla falconissa mutta etu pumput ei ainakaan suomen myynti ohjelmassa.
Itellä hyviä kokemuksia konista ihan perus punainen(ulos vaimennus säädettävissä) on rauhallinen kaarteissakin,joskus kokeilin edelbrockia taka pumppuna ja tuosta kilpailevan tehtaan tuotteesta tuli rauhaton pompottelia.(Mico tiedät kyllä tuotteen historic radoilta hopea ikkuna valsu)
Itellä hyviä kokemuksia konista ihan perus punainen(ulos vaimennus säädettävissä) on rauhallinen kaarteissakin,joskus kokeilin edelbrockia taka pumppuna ja tuosta kilpailevan tehtaan tuotteesta tuli rauhaton pompottelia.(Mico tiedät kyllä tuotteen historic radoilta hopea ikkuna valsu)
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Lehtijouset + coil overit?
Joo, lössöt iskarithan saa sen auton lullaks. Kannattaa tarkistaa paljonko ne oikeesti enää vaimentaa ja sama edestä. Itellä oli aspenissa ihan hemmetin hyvässä tikissä olevat takaiskarit ja silti tuntu kun olis ollu tyhjät, no vika oli keulalla olevissa löysissä iskareissa. Suosittelen koko alustan päivitystä ihan kadullekkin.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Lehtijouset + coil overit?
micow kirjoitti: en aiokaan tehdä autosta täydellistä, enkä hassata kaikkia rahojani siihen, niin ajattelin kysästä sitä halavempaa ratkaisua...![]()




Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey