Mustang GT 390 man -67

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

Jotenkin käsittämätöntä lukea uusimmasta V8:sta juttua "Holmin helmestä" ?
Sillä tuli itse otettua "alkupuraisut" FoMoCo-hulluuteen Kokkolassa vuonna 1988. Olihan se JYRKKÄÄ oppia isolohkoFordin suorituskyvystä manuaaliaskilla !!! Auto oli/on KAUNIS kuin sika pienenä !!! Ihmekö tuo, että piti itselle hankkia sittemmin luiskaperä FE:llä ja manuaalilla?
390GT veti kyllä MIEHEKKÄÄSTI maantiellä ja ohi pääsi ilman pykältämistä. Muistan erään reissun, kun kuskina Reijon kehotuksesta pyyhkäisin kolmen perätysten menevän Ladan ohi, mentiin pitkässä mutkassa keski-pohjanmaalla jossain vaiheessa -80 luvun lopussa! Meinasin tiputtaa silloin Borg-Warner 10:n kolmoselle, ni Reijo(Holm) siihen, ettei tarvi, paina vaan kaasua kunnolla ! HEITTÄMÄLLÄ OHI Reijon virnistellessä lantiovöissä :-D !
Se Mustang OLI MAHTAVA kokemus moneen otteeseen ! Ehdottomasti vaikutti minun suuntautumiseeni USA-autojen osalta niin, ettei toivuttu ole IKINÄ :lol:

-PizzaMake-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Nyt Pizza kirjoitit hienon tekstin. Ovat nuo olleet karmeita laitteita aikanaan.

Se on nyt uudessa Corrallissa painettuna ja eikös painettua sanaa tartte uskoa; "Ei ole isolohkon voittanutta" ja tässä oli kyseessä 428 Cobra Jet eli ihan aito FE isolohkomoottori. Tarvii kyllä sanoa, että kyllä ne omat silmät aukesivat myös aikoinaan kotikylillä '95-'97 vaikuttaneiden autojen toimesta. Oma 289 toploaderilla oli mukava peli, ei ollut haastetta oikeastaan kenestäkään omilla kylillä, ennenkuin törmäsin niihin oikeisiin autoihin. Kaveri vanhoista jämä kisaosista kasattu 454 cid GM löi kahdeksasta kympistä pallot tuleen ja tyhjäkäynti huokui poweria. Eka kerta ratissa jäi mieleen kuin no tiedätte mikä eka kerta... jumaleissa että oma mustangi tuntui täysin hyttyseltä tuon kokemuksen jälkeen. Harmillista vaan että nämä hätkähdyttäneet laitteet olivat kaikki GM isolohkoja, no ei sen väliä, saman tehon saa myös fomoco konsernin tuotteilla. Asiaa ei auttanut kaverien SG/SC luokkien bloweri GM isolohkot, jehnas paljonko oli poweria ja sitä väännön laakeutta.

Kylillä vieraili '96-'97 sen ajan mittapuun mukaan erittäin raju katuauto, tuli ajamalla 250 km suuntaansa ja pellin alla möyhäsi 800 hv 461 cid isolohko. Se oli kyytiä joka jätti ikuisen jäljen (trauman???). Voi pojat, mutta se kone lauloi korkeuksiin.

Niin, vuosia sitten beach pony partyssa kuultua, että eräs mies testasi Esaleenin silloista 428 CJ '70 Machia. Kaveri laittoi ykkösen silmään ja nosti kytkintä - auto loikkasi kauheaan laukkaan ja mies ihmetteli ykkösen välitystä... Esaleeni korjasi kertomalla että silmässä oli kolmonen ja siitä se kakistelematta lähti.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

vanhempien naureskelusta huolimatta päätin jo hyvin nuorena 60-70 luvun vaihteessa että kun kasvan isoksi niin mun auto tulee ameriikasta.
näitähän näki noina vuosia aina iltaisin savelan shellillä, saatto olla essokin, jyväskylässä. syytä en muista mutta kyseisen paikan ohi mentiin hyvinkin usein ja kierrettiin huoltoaseman pihan kautta että näkisin paremmin parkissa olevat autot. jälkeenpäin muisteltuna kalusto oli 40 ja 50 luvulta. paitsi 1 impala joka oli jostain 60 luvun alkupuolelta. siis aika uusi kulkine siihen aikaan.
autoilla ajeleva porukka oli sen ajan "nuorisoa" josta minulla ei ole sen parempaa tietoa.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Galaxie61 kirjoitti:vanhempien naureskelusta huolimatta päätin jo hyvin nuorena 60-70 luvun vaihteessa että kun kasvan isoksi niin mun auto tulee ameriikasta.
näitähän näki noina vuosia aina iltaisin savelan shellillä, saatto olla essokin, jyväskylässä. syytä en muista mutta kyseisen paikan ohi mentiin hyvinkin usein ja kierrettiin huoltoaseman pihan kautta että näkisin paremmin parkissa olevat autot. jälkeenpäin muisteltuna kalusto oli 40 ja 50 luvulta. paitsi 1 impala joka oli jostain 60 luvun alkupuolelta. siis aika uusi kulkine siihen aikaan.
autoilla ajeleva porukka oli sen ajan "nuorisoa" josta minulla ei ole sen parempaa tietoa.
Täällä yksi joka ajeli kavereiden autolla, juurikin 70 - 80 luvulla Jyväskylässä.
Savelan Union "Uska"!
Impalan omistaja oli Repe, vaikuttaa edelleen Jyväskylässä. Impala on tietääkseni vielä Jyväskylässä.
Oma urani alkoi vaatimattomasti Chevy II:lla.
Ostosten Pekan Buick 55 oli hieno!
Paten 70 Javelin 401 manuaalilla oli jotain.
Jussin 71 LTD 429 oli hieman pettymys, tuolloin jo meni usko isolohkon voimaan ja vääntöön.
Aikani ajelin Amazonilla joka sitten vaihtui 65 Fast Backiin, suuri pettymys verrattuna Volvoon. Kulki huonommin kiihtyi huonommin pysähtyi huonommin ja oli lähes pelottava ajettava.
Kuitenkin tieto Mustangin ratamenestyksistä on tieni ajanut nyky tilanteeseen!
Oli myös puhetta 67 GT 390 Mustangista Parkin Penan peli.
Jos jotain kiinnostaa niin olin kyllä enemmän motoristi kuin autoilia tuolloin.
http://www.jmkmc.fi
Liitteet
Repe oikealla Uti? Edessä
Repe oikealla Uti? Edessä
Viimeksi muokannut Mexico65, 17 Joulu 2013, 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Mexico65 kirjoitti:
Galaxie61 kirjoitti:vanhempien naureskelusta huolimatta päätin jo hyvin nuorena 60-70 luvun vaihteessa että kun kasvan isoksi niin mun auto tulee ameriikasta.
näitähän näki noina vuosia aina iltaisin savelan shellillä, saatto olla essokin, jyväskylässä. syytä en muista mutta kyseisen paikan ohi mentiin hyvinkin usein ja kierrettiin huoltoaseman pihan kautta että näkisin paremmin parkissa olevat autot. jälkeenpäin muisteltuna kalusto oli 40 ja 50 luvulta. paitsi 1 impala joka oli jostain 60 luvun alkupuolelta. siis aika uusi kulkine siihen aikaan.
autoilla ajeleva porukka oli sen ajan "nuorisoa" josta minulla ei ole sen parempaa tietoa.
Täällä yksi joka ajeli kavereiden autolla, juurikin 70 - 80 luvulla Jyväskylässä.
Savelan Esso!
Impalan omistaja oli Repe, vaikuttaa edelleen Jyväskylässä. Impala on tietääkseni vielä Jyväskylässä.
Oma urani alkoi vaatimattomasti Chevy II:lla.
Ostosten Pekan Buick 55 oli hieno!
Paten 70 Javelin 401 manuaalilla oli jotain.
Jussin 71 LTD 428 oli hieman pettymys, tuolloin jo meni usko isolohkon voimaan ja vääntöön.
Aikani ajelin Amazonilla joka sitten vaihtui 65 Fast Backiin, suuri pettymys verrattuna Volvoon. Kulki huonommin kiihtyi huonommin pysähtyi huonommin ja oli lähes pelottava ajettava.
Kuitenkin tieto Mustangin ratamenestyksistä on tieni ajanut nyky tilanteeseen!
Oli myös puhetta 67 GTA 390 Mustangista Parkin Penan peli.
olikohan tuo impala aseman omistajalla jo 60 luvun lopussa / 70 luvun alussa ?
parhaiten jäi mieleen auto 80 luvun loppupuolilta, lassaksen tekemä targaimpala (oli kauan sitten v8 lehdessä esiteltynä ja on sielläpäin vielkin jonkun muun omistamana). ajelin sillä varmasti enemmän kun omistaja, syystä että tyyppi oli aina vapaillaan kännissä.
oma "ura" alko -64 fairlanella.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

Täytyy vielä lisätä aiempaan kirjoitukseen, että Kokkolassa oli tuohon aikaan erittäin vahva "FoMoCo-klikki", joka osaltaan vaikutti myös suuntautumiseen myöhemmin.
Hävettää tunnustaa, että itse kärräilin ensimmäiset 13 vuotta -77 4WD letukalla, mutta kuten eräs Fordisti ystäväni sanoi, koskaan ei ole liian myöhäistä parantua :D
Kerronpa tässä "Holmin Helmestä" vielä erään hauskan tarinan Reijon itsensä kertomana:
Muistatte varmaan -80 luvun puolivälistä tämän "nuorisotykin, 205GTI-Pökötin"? Oli siihen aikaan kovan rassin maineessa ?
Noh, Reijo ajeli Mustangillaan varsin rauhalliseen tyyliinsä nopeusrajoitusten mukaan eräänä kesäiltana Kokkolasta kohti Jyväskylää, kun tällainen ed. mainittu "härpäke" meni ohi jossain Saarijärven lähistöllä. 3 lippispäistä nuorempaa jannua Pökötissä, nupit pyörien ja virnuillen haastettiin Mustangia kisaan. Reijoa rupesi hiljalleen kismittämään toistuva Peugeotin käyttäytyminen edessä. Sitä kun "tyyräiltiin" siten, että välistä lähdettiin hirveeseen vedätykseen edestä ja sitten himmattiin jarruilla liki etupuskuriin kiinni ja taidettiin siinä hidastaa matkantekoa aina alle sallitunkin? Noh, tarinassa on hyvä opetus, että vääntöä näissä kahdessa autossa on eri tavalla ! Alkoi ns. "mäkiosuudet" ja valtatie 13:a löytyy muutamia mukavia pitkiä mäkiä. Tällaisen mäen tullessa eteen Reijo tokaisi silloiselle tyttöystävälleen, että pidähän vähä kiinni.
Reijon sanojen mukaan hän teki silloin jotain semmosta, ettei pojat Pökötissä välttämättä vieläkään ymmärrä mitä tapahtui seuraavaksi? Pitkän ylämäen alkaessa edellä menevässä GTI:ssä kääntyivät lipat kohti kulkusuuntaa ja Reijo painoi kaasupedalin lattiaan vasemmalla kaistalla ylämäkeen ! Ei kuulemma näkynyt kyseistä "kisakumppania"
tämän jälkeen enää edessä, eikä liioin takana ja sai ajaa ihan rauhassa loppumatkan Jyväskylään :lol:
Reijon tuntien, tämä juttu lienee täysin faktaa. Herra kun ei pahemmin ole koskaan paskaa jauhanut, eikä kehuskellut saavutuksillaan.
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

Fastback kirjoitti:Nyt Pizza kirjoitit hienon tekstin. Ovat nuo olleet karmeita laitteita aikanaan.

Se on nyt uudessa Corrallissa painettuna ja eikös painettua sanaa tartte uskoa; "Ei ole isolohkon voittanutta" ja tässä oli kyseessä 428 Cobra Jet eli ihan aito FE isolohkomoottori. Tarvii kyllä sanoa, että kyllä ne omat silmät aukesivat myös aikoinaan kotikylillä '95-'97 vaikuttaneiden autojen toimesta. Oma 289 toploaderilla oli mukava peli, ei ollut haastetta oikeastaan kenestäkään omilla kylillä, ennenkuin törmäsin niihin oikeisiin autoihin. Kaveri vanhoista jämä kisaosista kasattu 454 cid GM löi kahdeksasta kympistä pallot tuleen ja tyhjäkäynti huokui poweria. Eka kerta ratissa jäi mieleen kuin no tiedätte mikä eka kerta... jumaleissa että oma mustangi tuntui täysin hyttyseltä tuon kokemuksen jälkeen. Harmillista vaan että nämä hätkähdyttäneet laitteet olivat kaikki GM isolohkoja, no ei sen väliä, saman tehon saa myös fomoco konsernin tuotteilla. Asiaa ei auttanut kaverien SG/SC luokkien bloweri GM isolohkot, jehnas paljonko oli poweria ja sitä väännön laakeutta.

Kylillä vieraili '96-'97 sen ajan mittapuun mukaan erittäin raju katuauto, tuli ajamalla 250 km suuntaansa ja pellin alla möyhäsi 800 hv 461 cid isolohko. Se oli kyytiä joka jätti ikuisen jäljen (trauman???). Voi pojat, mutta se kone lauloi korkeuksiin.

Niin, vuosia sitten beach pony partyssa kuultua, että eräs mies testasi Esaleenin silloista 428 CJ '70 Machia. Kaveri laittoi ykkösen silmään ja nosti kytkintä - auto loikkasi kauheaan laukkaan ja mies ihmetteli ykkösen välitystä... Esaleeni korjasi kertomalla että silmässä oli kolmonen ja siitä se kakistelematta lähti.
Jaa, että HETKONEN??? 428CJ:lläkö toi nykyjään villettää, vai ymmärsinkö väärin??? :shock:
V8:n juttu oli moottorin osalta "epätarkka", joskin oli valotettu, että vanha 390 olisi pyörähtänyt päälle 2 täyttä matkamittarikierrosta? Siitä päättelin, ettei varmaan remppaa ilman porausta ole tehty ainakaan? Jutussa vihjaistiin myös siitä, että ko. poni olisi käynyt Reijon omistuksen jälkeen ihan emämaassaan muutaman vuoden ja palannut sitten takaisin tänne autoilijan helevettiin??? Voiskos joku ystävällinen sielu vaik scannata sen Corrallin jutun ko. pirssistä, että vois itsekin sen lukea? :wink:
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Vissiin eri autot eri lehissä...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Mustang GT 390 man -67

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Joo Pizza, siteerasin juttua Kosolan Mikan '67 GT-500 Shelbystä ja siinä on 428 cj. Tätä ko. moottoria omistaja kehuu tollai kuten aikaisemmin kirjoittelin. Jos tarvit tai kiinnostut niin käy katsomassa Black Bull Racingin www-sivuilta.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin