Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Nyt olis sitten '67 HT menossa (siis minun omistuksessani) ensi kertaa talviseisontaan. Olisko teillä mitään vinkkejä tai kokemuksia talviseisonnasta jaettavana Mikä kestää kylmää, mikä ei? Erityisesti huomioitavia asioita useamman kuukauden seisottamisessa? Jne.
Musse on tällä hetkellä ulkona kylmässä pressukankaisessa katoksessa, ja samaan katokseen myös luultavasti jää, sillä erotuksella, että pohjan varmaan peitän hyvällä kerroksella sepeliä. Muuten otan mielelläni vastaan kaikki ideat, vinkit, tarinat ja yleiset olan taputukset. =)
Itse olen ainakin pitänyt edellisen ( tai on siellä vieläkin ) jenkkini hyvässä kunnossa, eli ei keväällä ongelmia, kun olen tehnyt seuraavat asiat ( siis minulla ulkosäilytyksessä kylmässä ladossa ).
Pakkasnesteet tietysti pitää olla ok. Sitten en ole koskaan antanut auton seisoa yhteen putkeen 2kk kauempaa. Vallankin keväällä, kun alkaa aurinko porottamaan ja lämpötila seilaa yöllä -20 ja päivällä + 10, niin silloin olen käyttänyt autoa ahkeraan ( n 2 viikon välein ). Lohko oikein valuu vettä keväällä johtuen tuosta lämmön seilaamisesta. Jatkuva pakkanen ei niinkään haittaa, mutta aina paha, kun talvellakin käydään plussalla. Silloin, kun olen käynnistänyt auton ja käyttänyt kuumaksi, niin olen aina pyrkinyt ajamaan hiukan edes takas, mitä säilytyspaikka on antanut periksi, saanut tällöin jarrut käyttöä ja renkaat tulleet hiukan eri asentoon. Auto ollut toisaan nyt mulla yli 10v ja jarruja ei ole tarvinnut vielä kertaakaan avata. Akku täyteen ja toinen akkukenkä vähintää irti, jos et vie sitä muualle. Pitkässä seisonnassa tuppaa aina tyhjenemään ja saattaa jäätyä. Ikkunat olen aina jättänyt hiukan raolleen, että ilma vaihtuu. Ei liikaa. Minissä mulla aikoinaan linnut pääs käymään sisällä ja nokki pehmusteita... No, tämä ei ole toisaan mitään "hienoa" säilyttämistä, mutta noilla eväillä olen selvinnyt hienosti ja kertaakaan keväällä ei ole ollut ongelmia ( vielä... ). Samoin ajattelin toimia myös jatkossa. Niin ja aina tankki täyteen, kun jätät seisontaan. Ei kerry vettä tankkiin niin helpolla. Näin minä. Mites muut?
Simpalta hyvää tekstiä, muuta tarvi lisätä kun pressutallissa säilyttää kannattaa käydä vähän väliä autoa vilkaisemassa ettei syys/talvimyrskyt pistä pressua hankaamaan autoa ja että lumet eivät rommauta katosta. Niin ja uudet öljyt kannattaa vaihtaa syksyllä ennen seisontaan laittamista.
Kosteus on se pahin ongelma eli sisätilat meinaa homehtua jos talvi on kovin leuto.
Olen kuullut että nämä halvat kosteudenpoistajat toimii ihan hyvin, eli itse ehkä laittaisin muutaman sellaisen auton sisään ?? http://www.biltema.fi/fi/Koti/Siivoamin ... aja-36373/
Onko jollain kokemuksia näistä venemiesten hommista ...
Ei kokemuksia veneiden kosteudenpoistajista, mutta omaan autooni oli laitettu vastaavia neljä kappaletta pitkän laivamatkan ajaksi. Tullin pihalla noita sitten tyhjennettiin ja lähes jokainen oli täynnä vettä, todennäköisesti vielä vähän suolapitoisempaa kuin mitä Suomen talvi saa aikaan.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Noi kosteudenpoistajat toimivat hyvin kunhan niitä muistaa välillä tyhjentää,etteivät tulvi yli. Itse sain tyhjennellä niitä parin kuukauden välein vanhan kerrostalon kellari tallissa. Sieppaavat myös "kellarin" hajun.
Kosteuden poistajista ei itsellä kokemusta, mutta kuulemma ne kerää vettä kiitettävästi. Sen voin kyllä kertoa, että kun yhtenä vuonna jätin ikkunat kiinni ja ei ollut mitään kosteudenpoistajaa, niin kyllä homehtu sisusta. Joka puolella pilkkuja ja tämä tapahtui tosiaan keväällä. Tuo on paha ulkosäilytyksessä, kun lämpötila seilaa välillä plussalla ja välillä miinuksella. Tuosta hajunpoistosta on yksi niksi, jota en ole kokeillut. Laittaa kahvia ( siis jauhetta.. ) kuppiin ja laittaa auton sisälle. Kuulemma todella tehokas keino hajunpoistoon (?). Sitäkään en tiedä, onko Presidetti vai Juhla Mokka parempaa...
Viimeksi muokannut simppa 73, 15 Loka 2013, 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olen muutaman kerran ottanut penkit sisälle, kun tuppaavat keräämään vanhan auton hajua(hometta) tai sitten pitäisi tehdä hyvä puhdistus ennen säilömistä, kun kakaroiden mäkkiranskalaisten jämät alkavat muuten elää penkin välissä.
Pohja mahdollisimman hengittämättömäksi ja muuten hyvin hengittäväksi jotta maasta nouseva kosteus pysähtyy ennen auton lattiaa ja loput veisi tuuli mukanaan.
Kannattaa rääkätä niitä jarrujakin seisotuksen aikana ja varmaan vaihteita kanssa jotta pinnat saisi vähän öljyä.
Simppa on kyllä oikeassa. Pelkkä kova pakkanen olisi kyllä optimi, ei leviä homeet ja ilmankosteus on nolla.