Tietääkö joku voiko esim. kaksikurkkuisen kaasuttimen/ imusarjan vaihtaa nelikurkkuiseksi ja valusarjat peltisarjoihin ?
Pitääkö olla vaikka Shorty Headersit, vai pitkät ? Kuinka paljon voi muutoksia tehdä koneeseen ja tekniikkaan, että ne vielä
tulkitaan sen ajan henggen mukaisiksi ?
Tarvikeosien käyttö
Valvoja: Ville K
Alueen säännöt
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Tarvikeosien käyttö
Mustang Convertible -68
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Tarvikeosien käyttö
Jos vaihdetut osat löytyvät ko. mallin optiolistalta, siis tehtaan vaihtoehtona toimittamina, ainakin itse sellaiset hyväksyisin.
Esimerkiksi melkein kaikissa Suomeen tuoduissa -65 malleissa on tehostamattomat levyjarrut edessä ja manuaaliloota maahantuojan tilauksesta.
Aja hengen mukaisia lisävarusteita saa olla, mutta jos alkuperäisosa korvataan malliltaan erilaisella tarvikeosalla ollaan jo harmaalla alueella.
Jos autoon on saanut tehtaalta optiona peltisarjat, pitää ne minusta kelvata. Sama pätee polttoainevehkeisiin, kunhan ovat oikean merkkisiä.
Tämä on sitten vähän sellaista mutua näin autopuolelle, mutta moottoripyörien pilkkuja valtuutetusti nussin.
Esimerkiksi melkein kaikissa Suomeen tuoduissa -65 malleissa on tehostamattomat levyjarrut edessä ja manuaaliloota maahantuojan tilauksesta.
Aja hengen mukaisia lisävarusteita saa olla, mutta jos alkuperäisosa korvataan malliltaan erilaisella tarvikeosalla ollaan jo harmaalla alueella.
Jos autoon on saanut tehtaalta optiona peltisarjat, pitää ne minusta kelvata. Sama pätee polttoainevehkeisiin, kunhan ovat oikean merkkisiä.
Tämä on sitten vähän sellaista mutua näin autopuolelle, mutta moottoripyörien pilkkuja valtuutetusti nussin.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Tarvikeosien käyttö
Ajan henkeä ei mainita enää museoajoneuvoissa.
"Museoajoneuvoksi voidaan hyväksyä ajoneuvo, joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti."
Ajan patina on eri asia ja liittyy konservointiin, joka on tarkemmin kuvailtu kuin pelkkä entistetty yllä.
"Museoajoneuvolta vaaditaan joko alkuperäistä vastaavaa kuntoa tai sitä,
että ajoneuvo on entistetty asianmukaisesti. Mainituilla määritelmillä tar-
koitetaan sitä, että museoajoneuvon tulee olla rakenteeltaan ja ulkoasul-
taan mahdollisimman tarkasti säilytetty sellaisena tai entistetty sellaiseksi
kuin se oli ajoneuvon valmistuttua.
Ajoneuvon asianmukaisena entistämisenä voidaan pitää myös ajoneuvon konservointia, jossa alkuperäisyyden säilyttämisen lisäksi pyritään säilyttämään myös yksittäisen ajoneuvon historia. Konservoimalla entistetyn ajoneuvon kunto ei yleensä vastaa uuden ajoneuvon kuntoa ja ”ajan patina” on sopivissa määrin säilytetty. Tällaisen ajoneuvon museoajoneuvotarkastuksessa tulee esittää konservointiselvitys museoajoneuvolausunnon allekirjoittavalle museoajoneuvotarkastajalle. Konservointiselvityksessä tulee olla kirjattuna, millä menetelmillä ja missä laajuudessa konservointityö on tehty."
Vaikka poikkeukset alkuperäisyydestä ovat kiellettyjä ja ainoastaan hyvin vanhojen konservointien kohdalla sallittuja. Mutta koska Mustangia mainostettiin "Designed to be designed by you", niin seuraava lainaus Trafilta antaa minusta Mustangeille hieman liekaa
"Lähtökohtana alkuperäisyydelle on pidettävä sitä, millainen ajoneuvoyksilö on ollut sen valmistuttua ja mihin tarkoitukseen se on tehdasvalmisteisesti rakennettu."
Ovatko esim. Tri-Yt varuste, lisävaruste vai varaosa?
"Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita."
Jos tekee esim Shelby-replicaa, niin seuraava voisi miettiä
"Museoajoneuvona ei voida yleensäkään pitää sellaisia replica –ajoneuvoja, jotka eivät tehtyjen muutosten jälkeen enää ole muutoksen kohteena olevaa alkuperäistä mallia vastaavassa kunnossa."
"Museoajoneuvoksi voidaan hyväksyä ajoneuvo, joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti."
Ajan patina on eri asia ja liittyy konservointiin, joka on tarkemmin kuvailtu kuin pelkkä entistetty yllä.
"Museoajoneuvolta vaaditaan joko alkuperäistä vastaavaa kuntoa tai sitä,
että ajoneuvo on entistetty asianmukaisesti. Mainituilla määritelmillä tar-
koitetaan sitä, että museoajoneuvon tulee olla rakenteeltaan ja ulkoasul-
taan mahdollisimman tarkasti säilytetty sellaisena tai entistetty sellaiseksi
kuin se oli ajoneuvon valmistuttua.
Ajoneuvon asianmukaisena entistämisenä voidaan pitää myös ajoneuvon konservointia, jossa alkuperäisyyden säilyttämisen lisäksi pyritään säilyttämään myös yksittäisen ajoneuvon historia. Konservoimalla entistetyn ajoneuvon kunto ei yleensä vastaa uuden ajoneuvon kuntoa ja ”ajan patina” on sopivissa määrin säilytetty. Tällaisen ajoneuvon museoajoneuvotarkastuksessa tulee esittää konservointiselvitys museoajoneuvolausunnon allekirjoittavalle museoajoneuvotarkastajalle. Konservointiselvityksessä tulee olla kirjattuna, millä menetelmillä ja missä laajuudessa konservointityö on tehty."
Vaikka poikkeukset alkuperäisyydestä ovat kiellettyjä ja ainoastaan hyvin vanhojen konservointien kohdalla sallittuja. Mutta koska Mustangia mainostettiin "Designed to be designed by you", niin seuraava lainaus Trafilta antaa minusta Mustangeille hieman liekaa
"Lähtökohtana alkuperäisyydelle on pidettävä sitä, millainen ajoneuvoyksilö on ollut sen valmistuttua ja mihin tarkoitukseen se on tehdasvalmisteisesti rakennettu."
Ovatko esim. Tri-Yt varuste, lisävaruste vai varaosa?
"Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita."
Jos tekee esim Shelby-replicaa, niin seuraava voisi miettiä
"Museoajoneuvona ei voida yleensäkään pitää sellaisia replica –ajoneuvoja, jotka eivät tehtyjen muutosten jälkeen enää ole muutoksen kohteena olevaa alkuperäistä mallia vastaavassa kunnossa."
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Tarvikeosien käyttö
Kannattaa konsultoida etukäteen tarkastajalta ja jos kuulostaa kummalliselta niin kysyä myös toisen tarkastajan näkemystä. Näissä on ikävä kyllä melkoisia tulkintaeroja. Mutta esimerkiksi nelikurkkuinen kaasari kaksikurkkuisen tilalla ei varmasti aiheuta ongelmaa kun käytät alkuperäistä ilmanputsaria ja maalaat imusarjan moottorin värillä. Sama juttu pitäisi oleman noiden peltisarjojen kanssa. Niitä löytyy 60-luvun Fordinkin lisävarusteluetteloista lukuisia erilaisia. Ja olleet varsinkin Mustangeissa ja muskeliautoissa hyvin yleinen lisävaruste jo uutena.
Mun 72 Mercury hyväksyttiin aikanaan (2008) nimenomaan Edelin nelikurkkuinen kaasari/ imusarja yhdistelmällä, tuplaputkistolla ja 15" Keystone Classic vanteilla. Juteltiin silloin pitkään tarkastajan kanssa ja hän oli sitä mieltä että nämä ovat nimenomaan niita asianmukaisia lisävarusteita mitä näihin on uutenakin laiteltu. Olin varannut nimenomaan niistä vanteista materiaalia mukaan todistamaan että kyseinen malli ollut käytössä jo 60-luvulla. Ei edes tarvittu.
Mun 72 Mercury hyväksyttiin aikanaan (2008) nimenomaan Edelin nelikurkkuinen kaasari/ imusarja yhdistelmällä, tuplaputkistolla ja 15" Keystone Classic vanteilla. Juteltiin silloin pitkään tarkastajan kanssa ja hän oli sitä mieltä että nämä ovat nimenomaan niita asianmukaisia lisävarusteita mitä näihin on uutenakin laiteltu. Olin varannut nimenomaan niistä vanteista materiaalia mukaan todistamaan että kyseinen malli ollut käytössä jo 60-luvulla. Ei edes tarvittu.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO