Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Jarzu » 04 Kesä 2016, 22:07

Moi,

Pitäis saada 3,7L V6 -koneesta (vm. 2012) ulos hieman muhkeemmat äänet. Melutaso ei kuitenkaan saisi muuttua liian kovaksi ja agressiiviseksi, etenkään maantieajossa. Mitä vaimentimia suosittelisitte? Onko kenelläkään kokemusta esim. näistä vaimentimista?:
- Flowmaster Axle Back Exhaust "Force II"
- Roush Axle-Back Exhaust

Kannattaako ostaa suoraan jenkeistä tai EU:sta vai löytyisikö Suomesta joku edullinen jälleenmyyjä?

- Jarzu

Avatar
Rane68
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2019, 09:32
Auto: Ford Mustang V6 coupe 2013

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Rane68 » 02 Tammi 2020, 15:33

Moi, ihan samalla asialla tässä itsekkin, mihin tuotteeseen lopulta päädyit ?

itse tässä ainakin toistaiseksi harkinnut Pypes Black Pype-Bomb Axle-Back Exhaust vaihtoehtoa, videolla äänet kuulostaa hyvältä ja väri sopisi vanteisiin hyvin.

t. Rane

Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Jarzu » 04 Tammi 2020, 15:31

En ole päätynyt vielä mihinkään, vaan etsintä vielä jatkuu. Itse etsin tällaista äänimaailmaa @ https://youtu.be/gUwAzxY8kGU, jossa taitaa olla GT500:n pöntöt... Ei taida kuitenkaan mennä heittämällä, vaan vaatinee sovittelua V6:een. Toisaalta en ole varma, riittäisikö pelkät takapöntöt noihin soundeihin vai pitäisikö muita tilpehöörejä vaihtaa?

Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Jarzu » 04 Tammi 2020, 16:07

Lisää maistiaisia GT500-pöntöistä:

https://youtu.be/3AMU5PsBaeo

https://youtu.be/NtJof9v2DKQ

https://youtu.be/_8LckP7-wMo

https://youtu.be/lZGT7teRoC4

https://youtu.be/qEC_hC49hjE

https://youtu.be/hQBRJ0ER0oM

Näyttäisi siltä, että pelkät pöntöt riittäisi, mutta ne joutuu hitsaamaan paikoilleen...

Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Jarzu » 04 Tammi 2020, 20:58

Hönöpäissäni pistin nyt sitten nää tilaukseen @ http://www.mustangsunlimited.com/Mustan ... ang-GT.axd :otahuikka:

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 04 Tammi 2020, 22:26

Tässä on nyt hyvä sauma laittaa seuraava videopätkä lukijoille. Tämän topiikin ääniin ja pöntön vaihtamisiin en ota kantaa, koska asia on henkilökohtainen ja henkilöstä kiinni mitä haluaa. Mutta sen voin sanoa että vaimentimen vaihdolla saatte saundeihin eroja ja putkiston kokoa suurentamalla pakoäänien taajuudet madaltuvat koko ääni ja kierrosalueella.
Myös on hyvin vaikea videopätkien parusteella sanoa todellisista saundeista mitään, varsinkaan jos äänilähteenä on puhelin ja kasin koneen putkiston äänenvaimentimia kuunnellaan eri moottorin perässä, mihin pönttöjä ollaan hankkimassa.
Mutta tosiaan alkuperäisiin ääniin on helppo saada lisää ääntä..
Muistakaa varoituksena, että resonanssiäänet myös korostuvat, samalla kun muutkin äänet lisääntyvät, kun tehdasputkiston mitoituksia muutellaan putkien ja pönttöjen kesken. Saattaa tulla matkaajo kierrosten kohdalle ikäviä resonansseja samalla kun muutkin pakoäänet lisääntyvät..
Vakiokone äänien puolesta toimii hyvin suorillakin pöntöillä, jos putkisto tulee taakse saakka, eikä meteliin ainakaan katsuri puutu, sen verran pehmeä on vakiokoneiden kaasunvaihto.

Muutta, mutta se mikä tuli tossa mieleen, niin noista pakoputkistoista on ollut nonesti juttua ja kinattu niiden tuomia hevosvoimia. Seuraavassa videossa on hyvä todiste, paljonko koko putkiston vaihto virtaavampaan tukkoiseen tehdas putkistoon verrattuna tuo lisää vakiokoneeseen.
Paljonko tulee hevosvoimalle hintaa tuolla virityksellä.
Ei paljon 6 kattia ja kiertopöntöt vastusta tehoa, verrattuna race catteihin ja läpivirtausvaimentimiin verrattuna. Pelkkien E7TE kansien tunnin rassaus vingulla saa suuremman tehonmuutoksen tohon käyrään. Mutta tässähän haettiinkin vain katu uskottavuutta.

https://www.youtube.com/watch?v=v-s4ZCsC1oY
Liitteet
P1050602.JPG

Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Jarzu » 05 Tammi 2020, 14:25

Thx mielenkiintoisista kommenteista, joita olen itsekin pyrkinyt valinnassa huomioimaan resonansseja myöten! Yleisten kommenttien ja kokemusten perusteella resonanssit pitäisi olla minimaalisia. Siinä luotan enemmän Fordin kuin muun pönttövalmistajan osaamiseen. Itselläni ei ole tarkoitus teholisäykseen, koska sitä on vakiona omiin tarpeisiin jopa yläkanttiinkin, koska lähinnä cruisailen :) . Eipä avolla muu huvittaiskaan. En myöskään halua, että melutaso nousee överiksi ja riisikuppimaiseksi, vaan maltillista mörinää enemmän lähinnä tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Tiedostan myös, että videot saattavat vääristää ääniä, mutta toistaiseksi en ole törmännyt yhteenkään, joka olisi ollut pettynyt odotuksiinsa ja, aikas monet palstat oon selannut läpi... :bileet:

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 05 Tammi 2020, 16:37

Jep, jep.
Tuossa myös tarinaa Muscle sivustolta V6 putkistomuutoksesta. Noihinhan saa peltisarjoista lähteviä muutossarjoja pulttaa kiinni pakettina. Ja varmasti joku ostaa myös hiljaisuutta sopivan paikan tullen, joten vanhan saa melkoisella varmuudella vielä myytyä eteenpäin vaikka täällä kerhon myyntipalstalla...

Ja tuo edellinen teksti ei missään tapauksessa ollut tarkoitettu negatiivisena heittona.. Mulla on yleensä nettiä selaillessa ollut tapana linkittää tänne asiaan liittyviä juttuja.., koska yleensä otsikon aihe helposti alkaa rönsyilemään, niin on heti laajempaa juttua luettavissa, vaikka hieman asiaa sivuten ja näin otsikko antaa samalla tietoa suuremmalle lukijakunnalle...
Tossa myös juttua putkistoista täältä foorumilta.
viewtopic.php?f=9&t=11927&hilit=resonansseista

https://www.americanmuscle.com/converti ... haust.html

Arto65FB
Moderaattori
Viestit: 2221
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » 05 Tammi 2020, 19:24

Mitens leimalla suhtaudutaan? Uudemmat ovat EU-tyypättyjä vai ovatko?

Joltain Mini-palstalta hylsyä pohdittiin seuraavasti.

Pakoputken vaihdon yhteydessä katalysaattori tulee tietysti säilyttää ja melut eivät saa olla autoa koskevia määräyksiä suuremmat. Varsinaista hyväksyntää ei vaihtoputkistolta edellytetä, mutta EU-tyyppihyväksyttyyn autoon ei saa tehdä sellaisia muuotksia, että se ei täyttäisi EU-tyyppihyväksyntävaatimuksia.

Viimemainitun asian takia EU-tyyppihyväksyttyyn autoon vaihdettu pakoputkisto tulee olla E-/e-hyväksytty tai testattu vastaavien direktiivien mukaisesti. ( ks. LMp auton raketeen muuttamisesta 779/1998; 3§, 4 §, 9 § )

Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Jarzu » 05 Tammi 2020, 20:29

Onkohan nää Musse-mallitkaan edes EU-tyyppihyväksyttyjä? Muistaakseni ei...

Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4644
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Homer65 » 06 Tammi 2020, 17:08

Jarzu kirjoitti:
05 Tammi 2020, 20:29
Onkohan nää Musse-mallitkaan edes EU-tyyppihyväksyttyjä? Muistaakseni ei...
:lol: :lol: :peukku: :peukku:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey

Avatar
Rane68
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Marras 2019, 09:32
Auto: Ford Mustang V6 coupe 2013

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Rane68 » 08 Tammi 2020, 11:38

itse taidan päätyä johonkin sellaiseen malliin / tuotteeseen jota ei joudu hitsaamaan paikoilleen, että jos sitten tulee katsastuksessa (lokakuussa) vaikeuksia eteen niin voi aina helpohkosti palauttaa tehtaan mufflerit.

Avatar
Jarzu
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 06 Joulu 2015, 15:50
Auto: Mustang 3.7 V6 Premium Convertible 2012
Paikkakunta: Espoo

Re: Millä vaimentimella 3,7 L V6 -koneesta muhkeemmat äänet?

Viesti Kirjoittaja Jarzu » 12 Tammi 2020, 16:01

Joo, itsekin pyrin välttämään hitsausta ja pärjätä sovitusosilla...

Vastaa Viestiin