Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 05 Maalis 2020, 15:51

Jaa just. Nää olikin kansiin, jossa työntötanko meni imukanavan läpi. Yes..

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 06 Maalis 2020, 22:25

Mä kans vähän hitsailin. Ticcasin TFS EFI alaimusarjaan 1in välikappaleen yhteen. Saa sitten vingutettua pyöreyden ihan materiaalin rajoille. Paskaa vaan hitsata, kun tossa valussa on epäpuhtauksia. Jälki on kuin vauhdissa kustua. No pääasia on että ei vuoda ja pyöristykset saa tehtyä kuten ne pitää...Muutama CFM taas lisää..
Liitteet
P3060106.JPG
P3060108.JPG
P3060113.JPG

porttari
Addikti
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja porttari » 09 Maalis 2020, 02:31

Vaparin virittäminen/hyötysuhteen parantaminen perustuu paine-eroihin. Ja edelleenkään pelkästään sinne imukanavaan sielun valaminen ei tuo parasta lopputulosta aikaan. Jälkitäytös ratkaisee hyvin paljon, kuin myös se, kuinka pytty täyttyy tasaisesti sylinterissä imutahdin aikana/lopussa.

Lisäksi imukanavan ahtain kohta ja se, kuinka pitkälle matkalle kuristava kohta asettuu, määrittää sisäänimetyn ilma/polttoaine seoksen synnyttämän tehon, vaikkakin pakosarjojen oikea suunnittelu tukee asiaa tahdin loppupuolella sulkeutuvan pakoventtiilin kautta syntyvästä alipaineesta. Myös sytytysennakko maksimiväännön kohdalla kertoo, kuinka hyvä täytös on ja kuinka paljon ennakkoa tarvitsee nostaa tultaessa maksimitehon kierroslukualueelle.

Ja jos kanavassa on liian kova vauhti, virtaus ei yksinkertaisesti pysty kunnolla kääntymään oikeaan suuntaan, vaan aikaansaa vastaheijastuksia, jolloin momentti kärsii.

Sahapukin moottori ei eroa sinänsä vajaasylinterisistä milläänlailla. Mutta se, kuinka hyvin ympäristö rakennetaan, sillä on lopulta paljonkin merkitystä. Yli 100% täytökseen kyllä päästään, mutta se vaatii asioiden osumista kohdalleen. Pakosarjat mm. ovat tärkeässä asemassa.

Ja tottakai imusarja on tärkeä, sehän kuuluu ns. "apulaitteisiin, kuten pakosarjatkin". Jos vaparissa pystyy saavuttamaan vaikkapa n. 4000rpm alueelle liki 80% maksimi momentista, voi olla todella tyytyväinen. Silloin moottorissa on käyttöaluetta n.4000rpm alueella. Tai siis niin, että jos väännön korkein arvo saavutetaan vaikkapa 5000rpm ja teho tulee 7000rpm eotus on 2000rpm.

Tehonkaavalla on helppo laskea, kuinka paljon tiettyyn tehoon tarvitaan momenttia kullakin kierrosluvulla, tai toisin päin. Ja se, kuka pystyy kumoamaan fysiikanlait, on kyllä melkoinen poppamies :mrgreen:
Anti -Histamiini 65

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 17 Maalis 2020, 01:37

Tuli tossa ajankuluks taas harjoiteltua alumiinilla täytehitsausta. TFS alaimusarja on hyvä harjoittelukohde, johon jo aiemmin turasinkin ton välikappaleen kiinni. Nyt muutaman tunnin kun noihin runnereihin muurailin vielä neljän sentin matkalle lisää kamaa sisäkurviin ulkopuolelle TICkin kanssa, niin nyt siinä on sitten hyvä aihio jatkojalostukseen joidenkin hyvin virtaavien kansien jatkoksi.
Kun saan jossain vaiheessa isoreikäisen 1262 tiivisteen mualimalta, niin pääsen tekemään yhden testirunnerin virtauspenkkiin. Pitäs kyllä tulla pohjalukemat..niin lupaavalta kyllä nyt näyttää..Ei tule enää teräviä mutkia ilmalle matkan varrella.
Liitteet
P3170122.JPG
P3170123.JPG

Avatar
ranger
Addikti
Viestit: 491
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja ranger » 21 Maalis 2020, 19:33

mites tämmönen, briteistä löytyisi.. komee ja hinnakas.

https://rennsportfactory.co.uk/product/ ... -302-itbs/
weber-style-1.jpg
Kettu 🦊

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 21 Maalis 2020, 21:00

Toi on testattu jo sivulla 26.
Ja lisään tähän vielä, että tuota imusarjaa ei testattu yksistään, vaan sen edellä oli rautakannet, jotka yksistään virtaavat 232CFM. Eli tuo imusarja ja kaasari tekevät 16,5 CFM häviötä 28in alipaineella.
Sen lisäksi 2CFM hävisi kun läpät olivat selällään ja kun täydeltä kaasulta läppää käännettiin 10-15 astetta kiinnipäin, virtaukset kasvoi 2CFM. Selvästi kaasuläppä ohjasi ilmaa hieman vajaalla kaasulla mutkan ohi paremmin.
Kokemusperäisesti melkoisella varmuudella +300 CFM virtaavilla kansilla häviöt olisivat olleet moninkertaiset.
Liitteet
IMG_2807.JPG
IMG_2807.JPG (23.4 KiB) Katsottu 533 kertaa
Viimeksi muokannut kaara91, 22 Maalis 2020, 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

porttari
Addikti
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja porttari » 21 Maalis 2020, 21:14

Tuossahan sen hyvin näkee, miten huonoon paikkaan tuossa imusarjassa kasuttimien paikat on suunniteltu alunperin. Jos olisivat vaikka 20mm keskemmällä, niin tilanne olisi jo huomattavasti parempi.

Unik Racingin imusarjassa runnerit paljon keskemmällä, jolloin liittyminen kannen imukanavaan aivan toista luokkaa. Eli tuo vanhanmallinen imusarja saa aikaan kunnon pyörteet juurikin tuohon yhtymäkohtaan. Mutta muuten kokonaisvirtausmäärä voi olla pienempikin ja silti voidaan saavuttaa +10% suuremmat tehot, mitä virtausmäärä näyttää kansissa. Edellyttää toki, että kaikki muut osa-alueet ovat hyvin kohdallaan.
Anti -Histamiini 65

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re:Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 22 Maalis 2020, 00:12

Joo kyllähän näitä on... mutta väärän merkkisiin moottoreihin. Hintakin vallankauhia 245$


https://speedmaster79.com/Chevy-SBC-350 ... fold-Satin
Liitteet
PCE148.1011.jpg

porttari
Addikti
Viestit: 304
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja porttari » 22 Maalis 2020, 00:33

Rupeaa tulemaan imukanavistolle pituutta tuolla vaakamallilla. Menee varmastikin suoraan kolmannelle aallolle.

Mutta Ruotsista Unik Racingilta 8 läppäsysteemi ei maksa kuin n.2500-2600e. Sinänsä aika halpa setti hyvin istuvasta tuotteesta. Vaatii tietysti moottorin ohjaimen, sekä suuttimet lisäksi.
Anti -Histamiini 65

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 22 Maalis 2020, 01:58

Ei kun mä meinasinkin Efi imusarjaa, että tohon suuttimet, huilut päähän ja ticillä koppa päälle.. sitten 100mm kaasuläppä siihen..

1223
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 351W TH700 HALTEC.
65 K-CODE avo

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja 1223 » 22 Maalis 2020, 08:29

Moro

On noita foortiinkin tehty vaan vähän.

http://www.clubcobra.com/forums/parts-s ... -true.html

Edit eikös tampereella ole myynnissä unik racing sarja?

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 22 Maalis 2020, 13:32

Joo löytyy, mutta on noita tehty ei auta, kun pitäs olla että tehdään. Eikä hintakaan saa olla tuhansia jos sitä vielä pitää viikko tolkulla hitsailla..Ihmetyttää vaan toi viholliskoneen osatarjonta..ja hintapolitiikka.
Tekis ihan mieli huvikseen tilata toi vihollisen halpismalli ja mitata....Saatana ja näistä SBF öljyrukkasista pyydellään tuhansia..Tosin näissä maatalouskoneissa niin nuukaa lopputehot..Pääasia on kait, että multa kääntyy ja paska haisee aina pelon kääntöpäässä..

https://www.jalopyjournal.com/forum/thr ... bc.938683/

Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3056
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 » 23 Maalis 2020, 16:47

Kyllä tehdään!

https://www.hotrodhotline.com/pr/2011/j ... rburetion/
Hinta ilmeisen kohdallaan kun huomioidaan kysyntä.
Price for the Ford crossram is $4950

Toisaalta jos nypäisi vanhan 5.0 pois ja istuttaisi tilalle suoraan hylystä supercharged 5.0L Ford Coyote crate engine, Displacement: 5.0L (302 c.i.d.) • Horsepower: 785 hp • Torque: 660 ft-lbs. Numerotkin olisi aika lähellä oikeaa, muuta jos vähän vielä viilaisi niin +800 hp.
Taitaa päästötkin olla sopivasti kohdallaan ilma suurempia kikkailuja.

Esim.
https://www.edelbrock.com/supercharged- ... 46890.html

Ei tarvitsisi mittailla ja muokkailla imusarjaa eikä paljoa muutakaan.

Niin kyllä se sinne FOX:iin sopii.
Liitteet
5.0_coyte.png
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
1/2 79 Mustang pace car
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.

Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1233
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Cobra -94
Fiesta ST150
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » 23 Maalis 2020, 17:26

tossa on sellainen nätti imusarja, ja voimaakin on. Koko koneella hintaa vissiin vaan joku 50000$ jotta taitaa imusarjakin olla tyyris
https://www.racingjunk.com/news/2019/09 ... -a-winner/
Mustang Cobra -94 IRS "Whiteout"
#ECU tuning Ford 1989-2019#
https://texelectric.webnode.fi/

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Minkälaiset kannet/imusarja 302:seen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 24 Maalis 2020, 14:20

Joo, eikä homma sillä vielä selvä olisi, sitten pääsis kirjoittelemaan niitä poikkeuslupaanomuksia ja katsurin kanssa vääntämään kättä.
Ton verran kun olisi tyhjää rahaa vois ostaa valmiin auton, jossa noi kaikki tulis kuin Manulle illallinen..
Ja nää kaiki romut ja osat mitä mäkin olen tässä 10vuoden aikana hankkinut olis riittäneet hyvin melkoisen ripeään tehdasvalmisteiseen autoon.
Mutta luultavasti foorumi olisi myös reilun 7000 tarinaa pienempi ja minä varmaan myös ehkä kiikaroisin lintuja tai kasvattaisin puutarhassa luomu juureksia..tai no voishan se olla että mulla ei olis autoa ollenkaan ja asuisin edelleen lauttasaaressa voimalaitoksen kupeessa poikamiehenä, kuten joskus 30vuotta sitten..kuten pari kolleegaa asuu edelleen..

Voishan toisaalta myydä noi romut alakerrasta ja rotiskot pihalta ja ostaa vaikka joku muun merkkinen tilalle jota ei tarvitse rakentaa..
Tulis varmaan äkkiä sorvia ikävä ja vielä takaisin muka kerrostaloon..... Ei saatana, ennen vaikka kompostin täytteeksi.. ja toiset itkee ettei oo muka mitään tekemistä... :backtotopic:

Vastaa Viestiin