Uusi jäsen rullailee paikalle!

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvojat: Firebolt, Ville K, starsky

Avatar
Buster
Tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Huhti 2020, 22:55
Auto: Ford Mustang GT 5.0 1991
Ford Sierra 2.0 1990
Volkswagen Bora 1.8T 2003

Uusi jäsen rullailee paikalle!

Viesti Kirjoittaja Buster » 29 Huhti 2020, 02:38

Tervehdys vain kaikille! Tässä uusi jäsen ilmoittautuu kerhoon!

Pienestä pitäen on Amerikan rautoihin päin ollut kiinnostusta ja autojen parissa on vietetty tovi, jos toinenkin. Reilu kaksi vuotta sitten Kian kanssa tavattiin ja pääsin katselemaan ja ihailemaan Kaara91 pihassa erilaisia kettuja. Muutamat kerrat, kun pääsi kuulemaan ja kokemaan kyydit, niin alkoi jo pienenä takaraivoon iskostunut ajatus kipuamaan takaisin mieleen, joskos sitä oman ketun joskus saisi allensa. Siitä se keskustelu sitten lähti...

Kaara91 tallissa tuo kyseinen GT oli seissyt jo useamman vuoden ja autot ympärillä vain lisääntyneet, niin alkoi olla aika olla päästää irti yhdestä. Projektina se oli jo Kaara91:lle tullut ja samassa kunnossa jatkoi matkaansa, vaan ei kovin kauas. Auto ei olisi vaihtanut omistajaa ilman osaavaa tietotaitoa ja rakennusapua, sillä itsellä ei kaikkia tarvittavia taitoja vielä ole. Mathisin kirja tuli luettua läpi ja sen mukaan lähdettiin muokkailemaan autoa mieleisemmäksi. Etenkin Road racing-alusta oli itselle mieleen ja sitä silmällä pitäen autoa onkin jalostettu eteenpäin. Moottoristakin otettiin hieman enemmän iloa irti, kun kansia portattiin, vauhtipyörää kevennettiin, nokka-akseli ja imusarja vaihdettiin sekä lyötiin pitkät peltisarjat koneen jatkeeksi. Samalla myös käytiin kuluvat osat läpi ja vaihdettiin uusiksi. Uusia osia vaihdeltiin jopa parin tonnin edestä...

Tarkoitus olisikin nyt saada koko paketti nippuun kesän aikana ja katsoa auto ulkonäöllisesti sen jälkeen miellyttävään kuntoon, että pääsisi vihdoin toteuttamaan yhtä lapsuuden haavetta ja itsekin kruisailemaan. Kunhan aikaa vapautuu taas enemmälti ja auto on valmis, olisi tarkoitus hieman kertoa enemmän projektista myös projektiosiossa.

Kiitän jo tässä vaiheessa suuresta avusta ja kärsivällisyydestä Kaara91.

Paljon on jo tehty, mutta vielä on tekemistä. Katsotaan, mitä kesä tuo tulessaan...

-Buster-
Liitteet
Mustang1.JPG
Lähtökuopissa sydämen asennukseen...
Mustang2.JPG
Sydän onnistuneesti paikallaan

Avatar
ranger
Mega-addikti
Viestit: 552
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi jäsen rullailee paikalle!

Viesti Kirjoittaja ranger » 29 Huhti 2020, 13:16

Hieno homma! Tässä piilee monta hyvää asiaa. Lisää ilmeisen nopeita foxeja liikenteeseen, nuori mies harrastuksen piiriin ja vielä kun laittelet siitä projektiosioon jutun niin riittää meillä seurattavaa. Ja rakentuminen ei ole osaamisesta kiinni koska taustajoukoissa riittää asiantuntemusta! :peukku:
Kettu 🦊

Avatar
pete66
Addikti
Viestit: 452
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 17:20
Auto: Ford Mustang Fastback 1967

Re: Uusi jäsen rullailee paikalle!

Viesti Kirjoittaja pete66 » 29 Huhti 2020, 16:31

Hyvältä näyttää
Ford Mustang Fastback 1967

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7447
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Uusi jäsen rullailee paikalle!

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 25 Touko 2020, 23:55

Tänään otettiin ekat savut. Alkuvaikeuksien syyksi osoittautui Jenkki Joe. Saatanan MULKKU myi rikkinäisen tietokoneen Suomeen. Oli EECssä ollu lastu kiinni ja ilmeisesti Nokipeukalo oli turinut hommassa ja särkenyt ecun.
Onneksi noita A9L compuuttereja on mulla hyllyssä muutama ylimääräinen, joten kokeilin toisella ........ No sehän pärähti kuin silmille heti 8 mukilla laulaen. Vituttaa vaan tää ryslandia. Ja noi saatanan onnenonkijat...
Mulla oli onneksi mäihä, tai oikeesti akka sanoi, että koita toisella ekulla, kun sulla niitä on. Joku ois voinu tapella ton kanssa viikkoja. Vittu....
Muuten Drummerille ja sen kaverille terkkuja. Nyt se valkonen tulee liikenteeseen..Taidettiin jossain nähdäkkin..

Oli muuten mukavan tuntunen koeajolla. Kiina runnerit päällä ja Fordin E nokka haarojen välissä. Muuten mikä teissä jätkissä mättää.., että pitää olla jotain Compin X stremeä. Ja paskat.........
Persdyno sanoo, että +290hp..... Katotaan mitä rulla kertoo....vetää kuitenkiin vakioon nähden niin perkeleesti.Mun mielestä nää Fordin alkuperäiset kirjain nokat on nykyisin aliarvostettuja. Noihan on ihan Ford tehtaan tekemiä akseleita. Ja mä luulen, että tehdasnokkiin verrattavia testejä pystyy harva jälkimarkkina firma tekemään. Suurin syy on mun mielestä suohon johtava mainonta ja tiedon puute..Molempien nokkien valmistajien nokilla pystyt pilaamaan moottorin luonteen...jos et tiedä mitä teet.

Kuvassa kansien jälkikiristys. Imusarjan ja pakosarjojen jälkikiristys ja sen jäleen oli suut virneeseen vetävä koeajo.
Liitteet
P5250217.JPG

Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3097
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Uusi jäsen rullailee paikalle!

Viesti Kirjoittaja Mexico65 » 26 Touko 2020, 12:06

Huomaa kuvassa 8 pytyn imukeinulle hukkunut kuusiololo avain!
Joo, aika hienosti laulaa. Minun arvio +300 hp.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
1/2 79 Mustang pace car
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7447
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Uusi jäsen rullailee paikalle!

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 26 Touko 2020, 16:05

Tosiaan unohtu kertoa.. Ihmettelinkin kun yksi kuusio avain puuttui tuliterästä Bilteman avainsarjasta. Noita pedestaaleja momettiin kiristellessä ja säädellessä oli avain jäänyt 8 pytyn pakokeinun päälle. Ilmeisesti se ei olisi päässyt siitä irtoamaan, koska kopan kannen ja avaimen välinen rako ei olisi mahdollistanut avaimen irtoamista.

Kannen kiristiminä käytin sorvattuja 7/16in studeja ja vakio grafiitti tiivistettä. Noin puolentunnin käytön jälkeen moottori vielä noin 50-60 asteisena ne kiristyivät noin 10-15min. Kiristin vääräoppisesti ilman löysäyksiä ja kaikki kuitenkin lähtivät liikkeelle kiristymään tuon edellisen nätisti. Koneessa siis rautakannet E7TE jotka on käyty kokemusperäisesti kanavitaan ja seeteiltään. Venttiilit on alkuperäiset ja niiden varsien kuluma on alle 0,005mm. Ohjurit on vakiot ja välykseltään vielä käyttökelpoiset.
Toi mikä yllätti vielä minutkin oli 1,7:1 keinuvipusuhde. Ilmeisesti noi aakkosnokat saa päivitettyä nykyaikaan vipusuhteen muutoksella. Sehän tarkoittaa suoraan sanottuna jyrkempää ramppia ja korkeampaa nostoa venttiiliajan pysyessä samana.
Koneen jatkeena on pitkät peltisarjat, jotka customoitiin kollektoreista tekemällä kuristuskartio alkuperäisten 3in tilalle ja niiden jatkeena on sitten RPM race vaimentimet, josta kaasu kulkee suoraan reikäputkea pitkin läpi. Saundit ainakin on kohdallaan kun läpät selällään menee 4500 kiekan yli. Putket loppuu ennen taka-akselia.

Tulihan se oppipoikakin iltamyöhään katsomaan käyntiin lähtenyttä autoaan. Sen verran posket punotti, että varmaan ei viime yönä nukuttu. Kävi muuten ottamassa tyypit..."Ei perkele..eihän tolla uskalla ajaa...En mä ois uskonu, että se tolleen.."
Niin eihän noi koltiaiset usko mitään ennenkuin ne sen itse totee...

Sattu Mexico samaan aikaan paikalle ja turistiin muutakin asiaa..Esim tosta Veerasta ja sen turitusta moottorista..mutta kertoilen siitä joskus myöhemmin..Kuitenkin autolla ei nyt pariin vuoteen ajella, koska vian korjaaminen vaatii koneen täydellisen purkamisen.
Liitteet
P5080197.JPG
XXX1.JPG
Löytynyt työkalu.
XXX1.JPG (4.14 KiB) Katsottu 1022 kertaa
P5250214.JPG

Vastaa Viestiin