Sivu 1/1

Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 09 Tammi 2019, 21:34
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Slalom Cup 2019 teaseri! :drum:

Virallinen osio tulevasta kaudesta luodaan tänne kun kauden keväällä aloittavan kilpailun sijainti varmistuu tammikuun lopulla.

1. Osakilpailu la 25.5 Tammer-Tukku, Hämeenlinna
2. osakilpailu la 8.6 Jurva, Botniaring moottorirata, kevätratapäivä
3. osakilpailu la 15.6 Himos, V8 Summer meet
4. osakilpailu su 28.7 Mikkeli, Fun Run
5. osakilpailu la 28.9 Honkajoki, Pesämäki moottorirata, syysratapäivä

Sääntöihin tulee muutos autojen rengastuksen suhteen. 2019 sallitut renkaat ovat kaikki DOT- merkinnällä varustetut renkaat. Aikaisempi treadwear 100 rajoitus poistuu.

Kaikki sarjat säilyvät samoina ja jo vakiintunut tiimikilpailu ajetaan tavalliseen tapaan.

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 28 Tammi 2019, 22:13
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Kauden ensimmäisen kilpailun ajankohta ja paikka lisätty.

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 09:23
Kirjoittaja Mexico65
NoNeed4Boost kirjoitti: 09 Tammi 2019, 21:34 Sääntöihin tulee muutos autojen rengastuksen suhteen. 2019 sallitut renkaat ovat kaikki DOT- merkinnällä varustetut renkaat. Aikaisempi treadwear 100 rajoitus poistuu.
Tarkoittaako tämä todella sitä, että kaikki DOT renkaat on hyväksyttyjä? Myös DOT slicksit?
Tämä asettaa kilpailijat todella eriarvoiseen asemaan renkaiden suhteen.
Miksi ei saman tien yksityyppi renkaaseen.

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 10:17
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Millä tavalla eriarvoiseen asemaan? Täsmennätkö hieman.

Antti

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 10:51
Kirjoittaja Mexico65
Onhan itsestään selvää, että slicksien pito on hieman toista kuin normi katurenkaiden. Kaikilla ei halua eikä mahdollisuutta hankia DOT slicksejä vain slalomia varten.
Asian olen todennut vain moottoriradalla slicksi on noin 5-10s nopeampi kierroksella kuin tavallinen katurengas, semislicksin ero noin 3-5s per kierros. Joten samansuuntaisia aikaeroja syntynee myös slalomissa, jos kuski ja auto ovat muuten samaa tasoa.

Miten on renkaanlämmittäjien laita?

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 16:37
Kirjoittaja Arto65FB
Sen verran osallistun, että kun ensimmäiset slalom -säännöt laadin, niin treadwear oli 140, joka oli sama kuin AL:n slalomeissa.

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 19:08
Kirjoittaja Homer65
Taitaa tässäkin olla takana kokoomus, niinkuin Esperissä... :devilhehe: :devilhehe: Renkaiden katulaillisuus riittäisi mulle kriteeriksi :krooh:

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 29 Tammi 2019, 23:37
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Kiitos kommenteista!

Tämän muutoksen tavoitteena on vähentää TW- arvosta johtuvaa ylimääräistä renkaiden vaihtojumppaa ratapäivien yhteydessä ajettavissa slalomeissa välillä rata ja slalom sekä parantaa suorituskykyisten renkaiden valikoimaa nykyisestä kahdesta niin hinnan, saatavuuden kuin lajiin soveltuvuudenkin suhteen paremmaksi.

Mietitään ensinnäkin mitä TW- arvo tarkoittaa?

Tread Wear on renkaan kulumisen indikaattori ja arvon päättää renkaan valmistaja. Tavallisesti pienemmän arvon rengas on pitävämpi ja pehmeämpi. Arvo löytyy DOT- renkaista. On useita tapauksia joissa valmistaja on muuttanut tätä arvoa ilman ainuttakaan rakenteellista muutosta renkaaseen. Esimerkiksi TW100 ja TW200 välillä.

Käsityksenä:

Katurengas, TW 200-500 (DOT) urat koko kontaktipinnalla, vahva ja painava rakenne kadulle
Katuslicksi,TW 10-100 (DOT) urat, ainakin kaksi, tavallisesti vahva ja painava rakenne kadulle
Slicksi, ei arvoja, ei hyväksyntää, ei uria, kevyt, radalle soveltuva rakenne

Jos rajaamme sallitut renkaat aikaisempien kausien tavoin arvoon TW100, jää monta hyvää DOT- rengasta tämän arvon ulkopuolelle. Miksi tehdä näin? Jos renkaan TW on 40, 60 tai 80, onko se yhtään pitävämpi kuin TW100 rengas? Teoriassa saattaa olla, mutta käytännöstä emme voi tietää.

Jos katsomme tilannetta taaksepäin muutaman vuoden periodilla, näkyy selvästi että nopeimmissa autoissa on alla TW100 DOT- renkaat. Kun ajetaan renkailla jotka on suunniteltu juuri tähän lajiin, on kai vain hyvä asia jos on siis oikeat välineet joilla ajamisessa tuntuma on kohdallaan?

On monta muutakin tekijää jotka voivat tehdä kisasta epäreilun muille, jos sen niin haluaa nähdä. Kuten auton paino, alusta, lukko.. useimmat meistä rakentavatkin autoa aina kauden jälkeen eteenpäin ja oikeat renkaat oikeaan lajiin on yksi osa tätä prosessia. Jos niin haluaa :)

Slalom on monilta osin aivan eri juttu kuin rata-ajo. Jos ajetaan 60 sekunnin rata parkkipaikalla joka aina ei ole lakaistu juuri ennen kisaa puhtaaksi ja jolla nopeus pysyy alhaisena, voi kuivallakin kelillä katurengas olla nopeampi kuin slicksi tai katuslicksi. Tämä siksi että sileä rengas ei ehdi lämmetä ja pöly sekä hiekka huonontaa sen pitoa verrattuna katurenkaaseen. Vähänkään kosteammasta säästä puhumatta. Toki kevät- ja syysratapäivien moottoriradoille rakennetuilla slalom radoilla katuslicksi on nopeampi kuin vaikkapa katurengas.

On puhuttu autoliiton slalomista ja sen arvoista. Autoliitolla on sarjoja joissa TW on alle 100 sekä myös sarjoja joissa yli 100. Autoliitto ei kuitenkaan ole kattojärjestömme ja käytännön ammentaminen heiltä ei mielestäni ole tarpeellista.

Kausi 2019 ajetaan näin ja risut & ruusut sitten syksyllä :)

Antti Kallio - 2019 Slalom vastaava

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 07:18
Kirjoittaja Pappacosworth
Hyvin perusteltu. Itselläni moiset renkaat on vielä kaukana hankintalistalla. Tiedän että renkaat ei mun sijoituksia juurikaan nosta, ja autoon olen kyllä sijoittanut rahaa liikaakin. Täytyy varmaan oppia ajamaankin. Mun mielestä on hyvä, kun kerran vapaaehtoisena kerhon toimintaan osallistuu, niin tekee sen myös kunnolla. Tämä on Antin näkemys slalomin kehittämisestä, kunnioitetaan sitä.

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 07:38
Kirjoittaja Antti66HT
Eipä näistä aiemminkaan ole paljon nipotettu. Itselläkin ollut alla a048 yokohamaa, joka tw 60... Ja voin sanoa että aivan surkea slalom rengas, koska ei toimi kylmänä ollenkaan... Kunhan vähän takarenkaat kuluu niin tulee Michelin Pilot Cup2 taakse, joka tw 180, ja varmasti nopeampi rengas.

Omassa autossani katusliksien etu radalla on ollut 3s, koska kuljettaja... ;)
Slalomissa noilla on otettu takapakkia reilusti.

Linjaus siis ihan hyvä: Säännöt lähempänä käytäntöä.

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 30 Tammi 2019, 09:01
Kirjoittaja Mexico65
Tyydyn myös Antin perusteluihin.
Hyvä, että laji kehittyy ja aktiiveja löytyy.

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 02 Helmi 2019, 18:37
Kirjoittaja Homer65
Selitys hyväksytty täälläkin :peukku: . Eihän se minunkaan menestymättömyys ole renkaiden syytä, vaan johtuu hitaista käsistä ja huonosta muistista. Ajat voisi nopeutua reilusti jos harjoitteluaikaa olisi minimissään 10 kierrosta :roll-roll: .

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 20:46
Kirjoittaja Arto65FB
NoNeed4Boost kirjoitti: 29 Tammi 2019, 23:37 Kiitos kommenteista!
Kausi 2019 ajetaan näin ja risut & ruusut sitten syksyllä :)

Antti Kallio - 2019 Slalom vastaava
Selevä, slalom-diktaattori on puhunut. Näin minäkin tein. :peukku:

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Lähetetty: 07 Huhti 2019, 23:06
Kirjoittaja NoNeed4Boost
Nyt tiimejä ilmoittautumaan joukkuekisaan! :drum: