Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä.

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, Ville K, starsky

Alueen säännöt
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Avatar
wimbledon
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 02 Maalis 2016, 15:13
Auto: Mustang Fastback -65
Paikkakunta: Vantaa

Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja wimbledon » 04 Joulu 2020, 20:47

Vanhat alkuperäis oloiset etulevyjarrut vetelee viimeisiään - levyt loppu ja jarrusatulat/sylinterit yritetty korjata riittävän monta kertaa.
Mitenkä saa museoautoissa noita jarruja päivitellä, saako laittaa "nykyaikaisen" setin, esim Wilwood Front Brake Kit 140-13476.

Tai jos on ideaa kohtuullisista "museo laillisista" levyjarrusetistä niin ehdotelkaa, kiitos.

Avatar
pete66
Addikti
Viestit: 462
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 17:20
Auto: Ford Mustang Fastback 1967

Re: Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja pete66 » 05 Joulu 2020, 20:10

Mulla oli edellisessä Wilwoodit ja hyvin toimi ja oli mukava asentaa. Ei tosin ollut
museoauto mutta eikös niitä turvallisuusvarusteita saa parantaa, mitäs mieltä muut on voiko tommoset laittaa museoautoon???
Ford Mustang Fastback 1967

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7732
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 05 Joulu 2020, 23:42

Mun mielestä museoauton jarruja saa parantaa alkuperäisen vannekokoon puitteissa ja lisätä tehostin tarvittaessa, jos se puuttuu..
Tähän varmaan Ville koolle museoautoexperttinä löytyy perusteellinen tyhjentävä vastaus...

Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1295
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja Late » 06 Joulu 2020, 02:09

Käsittääkseni vaihtaa kyllä saa, mutta ulkoasultaan oltava alkuperäisen oloiset. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaa jää tarkastajasta riippuvaksi, mutta ei mitään reikäisiä jättilaikkoja kuusimäntäisillä satuloilla kannattane mennä esittämään. :wink: Tässähän taitaa rajoittaa aikalailla alkuperäisten vanteiden koko, 14 ja 15 tuumaisten vanteiden sisään kun ei ihan mahdottomat jarrut sovi. Tuo mainitsemasi Wilwoodin setti äkkivilkaisulla näyttää siltä että tuskin tulee mr leimalla ongelmia, varsinkin jos satulan maalaa "vanhemmaksi" jollain alkuperäisemmällä sävyllä. Kysy toki alueesi tarkastajalta.

Pakko kysyä että mitäs vikaa orkkiksissa jarruissa on? Uudet levyt, satulat kuntoon/uudet, hyvät Hawkin tms palat ja "rallimallin" nesteet niin kestää kyllä jarrutella satunnaisesti radallakin.
Late

-84 Mustang SVO
-88 Thunderbird Turbo Coupe

Avatar
wimbledon
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 02 Maalis 2016, 15:13
Auto: Mustang Fastback -65
Paikkakunta: Vantaa

Re: Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja wimbledon » 06 Joulu 2020, 10:43

Kiitos kommenteista.
Tuo aiemmin mainittu setti taklaisi monta olemassa olevaa ongelmaa samalla kertaa, levyjen ja kenkien lisäksi tulisi tarpeeseen uudet pinnapultit, laakerit ja nuo kuluvaiset jarruletkutkin. Eli olisi just nappi. Harmaalla värillä.

Löytyy netistä myös kohtuullisiä levysettejä, ehkä enemmän vanhan näköisiä, mutta kommenteilla "tarkista sopivuus/mahtuminen 14-15" vanteissa"

Autossa on tehostin ennestään, tosin sekin kaipaa huomiota :)

Avatar
JooSexSex
Addikti
Viestit: 223
Liittynyt: 15 Helmi 2008, 22:11
Auto: 1965 Convertible T-code 200 C4
1965 Fastback A-code 332 Toploader 4-speed
Paikkakunta: Vantaa - Vanda

Re: Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja JooSexSex » 06 Joulu 2020, 20:41

Minulla on museoautossa tuollainen Wilwoodin setti mustilla satuloilla ja urittamattomilla levyillä. Mahtuvat 14" vanteen sisään ja muutenkin pyrkivät olemaan classic. Museotarkistaja ei niistä mitään maininnut. Jos käyttää vanteita, joista näkyy satulat läpi, niin voihan ne Wilwood-tekstit maalata mustiksi.
'65 Convertible T-code 200 C4 7.25"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
'71 Pinto W-code 1.6 L 4-speed 6.75"

Avatar
wimbledon
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 02 Maalis 2016, 15:13
Auto: Mustang Fastback -65
Paikkakunta: Vantaa

Re: Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja wimbledon » 07 Joulu 2020, 10:32

Hyvä ! Tätä tietoa kaipasin :peukku:

Avatar
janne260
Mega-addikti
Viestit: 535
Liittynyt: 26 Touko 2004, 10:07
Paikkakunta: jkl

Re: Levyjarrujen kunnostus / uusiminen

Viesti Kirjoittaja janne260 » 10 Joulu 2020, 19:24

Itelle tulis mieleen tämä, siloisilla levyillä. Todennäköisesti toimii ja autenttinen ulkonäkö satuloissa, eikä hintakaan ole järjetön. Ja kotimaasta löytyy huolitsija noille.
https://opentrackerracing.com/product/4 ... 1965-1966/
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73

Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.

Vastaa Viestiin