2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1547
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja CFR-759 » 29 Joulu 2017, 01:47

edit 250719 starsky: yhdistelty useista ketjuista 2005 tankkausongelmiin liittyvää ja mankeloitu otsikoksi "2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja"
Power_boat kirjoitti:
28 Joulu 2017, 12:29
2005 ihan helvetin vaikee tankata. Onko se lastentauti vaiko tyyppivika??

Voi alkaa jossain vaiheessa ottaa kupoliin noinkin yksinkertainen asia
Tähän tankkausasiaan näköjään tottuu kun ei heti tullut mieleen. Kyllä vain on ongelmia ennenkuin löytää lääkkeet siihen.
Ikinä ei kannata tankata ennenkuin mittaristoon tulee ilmoitus että 80 km (tai 50 ml) to empty (Kanada km-USA ml malli).
Ensinnäkin ei kannata ikinä täydellä paineella tankata vaan n. puoliteholla. Sitten pitää aina katsoa että auto on kallellaan
oikealle koska jos on toisinpäin niin "pahimmillaan" tankkiin saa vain alle 10 l tankattua. Sekä myös se pistooli pitää aina
olla n. 90 astetta käännettynä oikean kautta ylöspäin. Itsellä ei pahasti vaikeuksia senjälkeen kun moisen ongelman kanssa
oppi toimimaan, tankkaa samasta mittarista useimmiten etc. Omassa 2012 Boss 302:ssa ei enään ole moisia ongelmia ollut
ja muistaakseni muualtakin olen kuullut että ongelmat oli vain näissä ensimmäisissä vuosimalleissa.

Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110

simppa 73
Addikti
Viestit: 278
Liittynyt: 24 Huhti 2012, 12:49
Auto: Ford Mustang GT 2005

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja simppa 73 » 29 Joulu 2017, 21:19

Power_boat kirjoitti:
28 Joulu 2017, 12:29
2005 ihan helvetin vaikee tankata. Onko se lastentauti vaiko tyyppivika??

Voi alkaa jossain vaiheessa ottaa kupoliin noinkin yksinkertainen asia
Itselle kävi kerran näin.... Ajattelin, että käyn tankkaamassa, vaikka sinne ei mene kuin ehkä n 20-25 litraa. Tarkoitus oli siis lähteä seuraavana päivänä hiukan pidemmälle matkalle. Ompahan sitten tankki täynnä. Tiesin kyllä, että tämä tankkaaminen on hiukan hankalaa välillä, mutta mennään kokeilemaan. Oli perjantai-ilta n. klo 21:00 ja ajelin automaatin viereen ja syötin kortin koneeseen ja näpyttelin tunnarit yms. Juuri kun sain kaiken tehtyä ja olin siirtymässä tankkaamaan, toiselle puolelle tuli 80-luvun Volvo ja nuoria kolleja mukavassa nousuhumalassa ( kuskia lukuunottamatta, ehkä... ). No, nehän tuli heti kattomaan autoa mun tankatessa. Sitten yksi huomas ongelman... Olin saanut tankattua n 1-2 litraa siinä n minuutin aikana. Tuli pikkusen kommenttia jenkkien bensan kulutuksesta...

Joo, kaikkea on tullut kokeiltua ja itselle parhaaksi on osoittautunut tuo auton kallistus, eli aja aina sellaiselle mittarille, jossa korkin puoli jää korkeammalle. Silloin parhaat mahdollisuudet onnistua. Lähinnä tämä ominaisuus ottaa pannuun esim ratapäivillä. Yleensä ajomatka niille n 200 -300km ja tankki sopivasti vajaa, että sinne saa "mahtumaan" liruttamalla sen 5 litraa lähimmältä asemalta ennen rataa. Silloin ei voi kuin todeta, että vähällä kulkee... :lol: . Tosiaan auto vm 2005.

AllanRt
Tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 30 Joulu 2017, 11:30

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja AllanRt » 01 Tammi 2018, 10:49

itseänikin kiinnostaisi 2005-> Mustang GT USA:sta, onko tietoa että mistä vuosimallista alkaen tuohon tankkausongelmaan on tullut korjausta? Toivottavasti ei ole OT, mutta kannattako 150 000 mailia ajettua vielä harkita?

Avatar
stangrider
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
Paikkakunta: sAVO

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja stangrider » 02 Tammi 2018, 22:18

Liian kova paine on noissa useimmissa uusissa pistooleissa.. puoliväli liruttelu saattaa auttaa mutta joskus tulee aikaraja vastaan ja saanut tankattua sen 20 litraa :D. Kallistuskulma auttaa joskus.

09 ei ainakaan viime kesänä ollut ongelmia.
95 GT Topless and Opal Froster

http://www.stangbangers.com/

stefu59
Aktiivi
Viestit: 33
Liittynyt: 18 Tammi 2012, 07:57
Auto: 2006 GT
Paikkakunta: Loviisa

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja stefu59 » 23 Maalis 2019, 08:47

ok, kiitos näistä vinkeistä korkki ylempänä ja virta päällä, viime kesä oli ihan mahoton tämän tankkauksen kanssa , kohta pääsee yrittää GT 2006 :peukku:

pali68
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Touko 2017, 22:38

2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja pali68 » 08 Touko 2019, 22:22

Onkohan 2005 malliseen joku tehnyt jotain konkreettista tankkausongelmaan?
Alkaa mennä hermo kun tankin täyttäminen kestää joka kerta 15-20 min.
Virran jättäminen päälle tankkauksen ajaksi on kokeiltu, eri merkkiset huoltoasemat kokeiltu,
auto jätetty tankkauksen ajaksi mahdollisuuksien mukaan kallelleen kokeiltu.
Mikään ei auta...

edit 250719 starsky: otsikko muutettu ja yhdistetty tähän ketjuun aiheeseen liittyvä (mitä löysin).

pali68
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Touko 2017, 22:38

2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja pali68 » 24 Heinä 2019, 19:34

Täytyy vielä kerran yrittää josko jollain vastaus.
Olen yrittänyt korjata ongelmaa seuraavasti. Irrotin koko vapor canister systeemin,
puhaltelin paineilmalla kaikki sinne tulevat ja lähtevät putket, canisterin suodattimen, itse pöntön, vaihdoin vapor canister vent valven. Sain sen verran parannettua tankkausta ettei enää tule polttoainepumpulla aikakatkaisua vastaan tankki täyttäessä. Pätkiminen on kuitenkin jatkuvaa.
Yksi tuntematon venttiili tai joku osa putkistossa on jota en irrottanut, siihen tulee sähköt.
Tuo venttiili sijaitsee vapor canisterin ja oikean puoleisen tankin välillä olevan putken keskellä.
Tietääkö joku mikä tuo venttiili on? Äkkiä luulisi että sillä on suurikin merkitys tankkauksen onnistumiseen sijaintinsa vuoksi.

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1718
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja starsky » 25 Heinä 2019, 13:39

M.K. kirjoitti:
27 Maalis 2019, 21:26
Meillä 2006 V6 vaihtui 2005 Gteeseen. Tässä GeeTeessä oli selvästi pahempi toi tankkaus ongelma.
Löysin jostain linkin, jossa joku saksalainen kaveri teki lisä huohotuksen tankille siten, että tankilta lähtevä huohotus putki haarautuu ja menee täyttöputken yläpäähän. Tällä tavoin tankista pääsee ilma ulos korkin kautta (tankatessa). Ja korkin ollessa kiinni, ei tule herjoja koska huohotus piiri on suljettu.

Toimii.

Toi konepeltien hapettuminen johtuu siitä, että pellin sisäsaumassa ei ole korikittiä, eikä sinne peltien väliin maalikaan ole tehtaalla mennyt. Hyvä keino tämän hapettumisen hidastamiseksi on kyseisen sauman käsittely esim. kotelosuoja-aineella.
Tämä on keinotekoinen reply, että saan siirrettyä tämän viestin tankkausongelmaketjuun ja jää alkuperäinen talteen.

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1718
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja starsky » 25 Heinä 2019, 13:40

kimni kirjoitti:
03 Tammi 2018, 14:41
2005 ja 2006 -malleissa on tyyppivikana myös konepellin etureunan hapettuminen.

Itsellä 2007 GT ja tankkausongelma ratkesi, kun käy aina Shellillä tankkaamassa.
Tämä on keinotekoinen reply, että saan siirrettyä tämän viestin tankkausongelmaketjuun ja jää alkuperäinen talteen.

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1718
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja starsky » 25 Heinä 2019, 13:40

Hopia kirjoitti:
29 Joulu 2017, 07:29
CFR-759 kirjoitti:
29 Joulu 2017, 01:47
Power_boat kirjoitti:
28 Joulu 2017, 12:29
2005 ihan helvetin vaikee tankata. Onko se lastentauti vaiko tyyppivika??

Voi alkaa jossain vaiheessa ottaa kupoliin noinkin yksinkertainen asia
Tähän tankkausasiaan näköjään tottuu kun ei heti tullut mieleen. Kyllä vain on ongelmia ennenkuin löytää lääkkeet siihen.
Ikinä ei kannata tankata ennenkuin mittaristoon tulee ilmoitus että 80 km (tai 50 ml) to empty (Kanada km-USA ml malli).
Ensinnäkin ei kannata ikinä täydellä paineella tankata vaan n. puoliteholla. Sitten pitää aina katsoa että auto on kallellaan
oikealle koska jos on toisinpäin niin "pahimmillaan" tankkiin saa vain alle 10 l tankattua. Sekä myös se pistooli pitää aina
olla n. 90 astetta käännettynä oikean kautta ylöspäin. Itsellä ei pahasti vaikeuksia senjälkeen kun moisen ongelman kanssa
oppi toimimaan, tankkaa samasta mittarista useimmiten etc. Omassa 2012 Boss 302:ssa ei enään ole moisia ongelmia ollut
ja muistaakseni muualtakin olen kuullut että ongelmat oli vain näissä ensimmäisissä vuosimalleissa.

Vesa
Noihin vinkkeihin lisään vielä, että virrat kannattaa olla päällä. Ei auto käynnissä, mutta avaimet virtalukossa ja eka asento ennen starttausta. Pyörittää tankin "ilmankiertoa" ilmeisesti, mikä edellämainittujen kikkojen ohella auttaa. Joskus pystyy jopa täydellä paineella pistoolista tuuppaamaan tavaran tankkiin, mutta välillä alkaa etenkin puolen tankin kohdalla tökkiä silti...

Hieman rasittavaa, mutta tuohon tottuu kyllä tosiaan.

Verhoilun roikkumista ovissa en ole ite huomannut, toinen noista minun kulkineista ajettu 66k ja toinen 45k miles.
Tämä on keinotekoinen reply, että saan siirrettyä tämän viestin tankkausongelmaketjuun ja jää alkuperäinen talteen.

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1718
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re:2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja starsky » 25 Heinä 2019, 13:44

pali68 kirjoitti:
24 Heinä 2019, 19:34
Täytyy vielä kerran yrittää josko jollain vastaus.
Olen yrittänyt korjata ongelmaa seuraavasti. Irrotin koko vapor canister systeemin,
puhaltelin paineilmalla kaikki sinne tulevat ja lähtevät putket, canisterin suodattimen, itse pöntön, vaihdoin vapor canister vent valven. Sain sen verran parannettua tankkausta ettei enää tule polttoainepumpulla aikakatkaisua vastaan tankki täyttäessä. Pätkiminen on kuitenkin jatkuvaa.
Yksi tuntematon venttiili tai joku osa putkistossa on jota en irrottanut, siihen tulee sähköt.
Tuo venttiili sijaitsee vapor canisterin ja oikean puoleisen tankin välillä olevan putken keskellä.
Tietääkö joku mikä tuo venttiili on? Äkkiä luulisi että sillä on suurikin merkitys tankkauksen onnistumiseen sijaintinsa vuoksi.
Nyt tähän ketjuun yhdistetty kaikki löytämäni asiaan liittyvä. Toivottavasti tähän ongelmaan löytyy ratkaisu.

Dustez
Aktiivi
Viestit: 45
Liittynyt: 01 Helmi 2018, 06:46
Auto: 2008 GT

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Dustez » 09 Syys 2019, 10:02

Onko joku poistanut tuon vapor/chargoal canister systeemin ja laittanut tollasen huohottimen ? https://www.s197forum.com/threads/anyon ... ter.98519/

5aippe
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Maalis 2010, 09:06

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja 5aippe » 08 Loka 2019, 12:34

Mitkään niksit ei ole 07 helpottaneet tankkausta joten tankaan letkullisella suppilolla jotta pensan vaahtoominen jää suppiloon ja homma sujuu
Lemans tyyliin, jyrsin täyttöaukon kauluksen vittuun notta mahtuu paksumpi suppilon letku....

Uusitorppa
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Touko 2021, 23:20
Auto: Mustang GT, man, avo, 2005
Paikkakunta: Häneenlinna

Re: 2005 mallin tankkausongelma ja sen ratkaisuvaihtoehtoja

Viesti Kirjoittaja Uusitorppa » 10 Kesä 2021, 15:42

Omaan 2005 GT:n tankkausongelmat loppui kun löysin tankkauspaikan, jossa keula on matalemmalla, mitä perä.

Olipa ilo lorotella tankki täyteen. Aikaisemmin en onnistunut kuin tankkaamaan 20 litraa max. Nyt meni siis 37 litraa suorilta käsin.

Vastaa Viestiin