Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 363
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost » 14 Huhti 2015, 22:58

Kierros Nitto NT01 305/35 18" renkaita haussa mutta hankalaa tuntuu olevan näiden löytäminen jenkeistä tällä hetkellä..
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT

Torinobrougham
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham » 15 Huhti 2015, 11:22

Sanokaapas asiantuntijat kun autona mulla on -71 Torino ja edessä kumeina "Suomi-contit" 235/45/17,sain ne aikanaan maahantuojalta sopivasti siksi toi koko.Se vaan nyt tuntuu liian leveältä ja jotenkin raskaalta,niin onko arviota kuinka paljon auton käytös,esim uraherkkyys muuttuu jos vaihdan 225-levyiset eteen?Vai onko mentävä suoraan esim 215-levyisiin joka mulla jo johtaa vanteitten uusimiseen eli kustannukset nousee jo ihan toisiksi.

Arto65FB
Moderaattori
Viestit: 2217
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » 15 Huhti 2015, 12:28

Torinobrougham kirjoitti:Sanokaapas asiantuntijat kun autona mulla on -71 Torino ja edessä kumeina "Suomi-contit" 235/45/17,sain ne aikanaan maahantuojalta sopivasti siksi toi koko.Se vaan nyt tuntuu liian leveältä ja jotenkin raskaalta,niin onko arviota kuinka paljon auton käytös,esim uraherkkyys muuttuu jos vaihdan 225-levyiset eteen?Vai onko mentävä suoraan esim 215-levyisiin joka mulla jo johtaa vanteitten uusimiseen eli kustannukset nousee jo ihan toisiksi.
Asiantuntija en ole mutta 235/45/17 ei minusta ainakaan näytä leveältä Torinossa ja taitaa olla edullisimmasta päästä olevia kokoja. Torinoon voisi sopia matalampi vanne ja korkeampi profiili, 225/50/16 tai 225/60/15, jos jarruja ei ole päivitetty kovin isoiksi.

Uraherkkyys riippuu renkaan sivusta ja "olkapäästä", pehmeä sivu ja pyöreä olka voi leveässäkin renkaassa olla vähemmän uraherkkä kuin jäykkärenkaisessa ja teräväolkaisessa.

Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2631
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Auto: Ford Mustang -95 GT "Japan Edition"
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Topias74 » 15 Huhti 2015, 15:32

Eikös sulla ole Torinossa ohjaustehostin? Vai toimiiko se, jos kerran raskaalta tuntuu. Mulla 67 mussessa samankokoiset renkaat ilman tehostinta! Pyöränkulmatkin on hyvä tarkistaa.
Ford Mustang GT -95 "Japsi" 351w

Torinobrougham
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham » 15 Huhti 2015, 16:14

On tehostin joo,se Borgeson on nyt paikallaan ja sehän on selkeästi jäykempi kuin orkkissysteemi,juurikin sen myötä toi rengashomma nousi esille,kulmien tarkistus on huomenna,sitten tiedetään se puoli.Kerron lisää tosta Borgesonista kun oon tarpeeksi testannut.

Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4533
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Fastback » 15 Huhti 2015, 21:14

Kirjoittelin päivällä viestin lumialla, mutta kun ei tapatalkkia halua käyttää niin ei näemmä viesti tallettunut.

Viesti oli tähän tyyliin...

Korota rengasprofiilia, eli korkeampi kumi, ei ole ihan niin jäykkä mitä matalampi. Kuten Arto kirjoittaa, niin renkaan olan profiililla on VALTAVA vaikutus käytökseen, katso että olassa on riittävä pyöreys niin kääntyilee kevyemmin. Ilmanpaine mataprofiilirenkaassa kuten 40 sarjalainen on lähempänä 3 baria. Ohjauskulmatkin voivat olla jotain muuta matalaprofiilirenkaalle mitä ovat korkeille "rättikumeille". Nämä asiat kun ovat kunnossa, niin veikkaan parannuksen tulevan ilman vanteiden vaihtoja.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3

Torinobrougham
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham » 15 Huhti 2015, 22:21

Jees,kiitoksia,lähdetään nyt tosiaan huomenna liikkeelle noista kulmien tsekkauksesta,casteria Borgeson suosittelee +3-+4 astetta,aurausta varmaan se pari milliä ja camberit nollille?Vai onko muita mielipiteitä,toi Contin rengas on kyllä suht pyöreäolkainen.

Pertti
Mega-addikti
Viestit: 613
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Pertti » 15 Huhti 2015, 23:09

Ilmanpaineitakin kannattaa kokeilla lisätä.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, kiiltävä

Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2631
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Auto: Ford Mustang -95 GT "Japan Edition"
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Topias74 » 16 Huhti 2015, 00:40

Onkos sulla borgesonin kaverina torinon orkkis tehostajan pumppu vai se GM:n Saginaw?
Ford Mustang GT -95 "Japsi" 351w

Torinobrougham
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham » 16 Huhti 2015, 10:02

Orkkispumpulla mennään,täytyy vähän aina jaksotella näitä kustannuksia kun tuota rahhoo tahtoo mennä muutenkin...Ja en ollu kyllä ihan varma siitä,että saako Clevelandiin sitä Saginaw-pumpun kiinnikettä,se kun on käsittääkseni erilainen kuin orkkispumpussa?Toinen mitä mietin tässä yhteydessä oli vähän isomman ratin hankinta,mulla on nyt 13" jos kokeilis 15",vois olla parempi vaihtoehto tähän pakettiin.

Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2092
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Antti66HT » 16 Huhti 2015, 14:57

Uraherkkyys on pienistä aisioista kiinni...

Itsellä oli aiemmin 8,5"x18" ET18 235-40-18 renkaalla, ja oli todella uraherkkä. Nyt kaikki on muuten samaa, mutta renkaana 265-35-18, ja vanteena 9"x18 ET46.
Menee kuin juna, caster ja camber osimoilleen samat...

Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2631
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Auto: Ford Mustang -95 GT "Japan Edition"
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Topias74 » 16 Huhti 2015, 17:34

Jaahas, siellä borgesonillahan suositellaan saginawin käyttöä, koska ford orkkis pumppu ei tee tarpeeksi painetta pienillä kierroksilla. Voisi olla ratkaisu laittaa se saginaw pumppu, niin ei tarvii tehdä muita muutoksia.
Ford Mustang GT -95 "Japsi" 351w

Torinobrougham
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham » 16 Huhti 2015, 19:04

Topias74 kirjoitti:Jaahas, siellä borgesonillahan suositellaan saginawin käyttöä, koska ford orkkis pumppu ei tee tarpeeksi painetta pienillä kierroksilla. Voisi olla ratkaisu laittaa se saginaw pumppu, niin ei tarvii tehdä muita muutoksia.
Joo,löysin ton saman jutun,toi voi hyvinkin pitää paikkansa,en millään voi uskoa,että tehostimella varustettu ohjaus olisi noin jäykkä,No,se on sitten seuraava investointi.

Auraukset oli persiillään ja paljon.Eturenkaitten paineet oli 2.2bar,nostin 2.8 ja nyt mennään suoraan ja uraherkkyys väheni jo huomattavasti,Casterin säätö ei onnistunut niin hyvin,sillä kuskin puolen reaktiotanko on saanut tälliä alhaalta sekä edestä,kierreosuus tangosta oli selvästi sisäänpäin taipunut ja se ei oikein reagoinut säätöyrityksiin.Ne on nyt eri säädöissä,kuskin puoli jäi 3,5 ja repsikan puoli 2,5.Reaktiotangot uusiksi,niin katotaans sitten lisää.

Avatar
pete66
Addikti
Viestit: 421
Liittynyt: 15 Joulu 2008, 17:20
Auto: Ford Mustang Fastback 1967

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja pete66 » 18 Huhti 2015, 09:18

Borgesonin luettelosta löysin tällaisen tekstin:

Power Steering Pressure GM power steering pumps will produce up to 1,500 PSI. We recommend 1,200 PSI for steering box applications and 800-900 PSI for Mustang rack & pinions. If a pump is generating too much pressure for the rack or box you are using, the steering will be over assisted resulting in twitchy steering at speed. This can be corrected by adjusting the pumps internal pressure valve. To properly adjust this pressure order part #899001-Pressure Reducing Kit.
Ford Mustang Fastback 1967

Torinobrougham
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 22:09
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Re: Paras rengas kerhokäyttöön keskustelu

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham » 18 Huhti 2015, 10:38

Joo,jos oikein ymmärsin,toi tarkoitti ongelmaa liian ison paineen kanssa,"twitchy"=levoton ohjaus isoissa nopeuksissa.Nämä viimeisimmät viestit sopisi paremmin tohon toiseen ketjuun,pystyykö moderaattorit siirtämään?

Vastaa Viestiin