Symbolinen käsijarru
Symbolinen käsijarru
Viime katsastuksessa 65 ei mennyt ekasta läpi läyhäsen käsijarrun takia. Ei kun takasin säätämään kaikki mahdolliset löysät pois ja rasvaamaan vipstaakit. Uusinnassa katsastaja sanoi, että kisko itse jos jaksat/uskallat hajottamatta sateenvarjohantaakia. Aivan hiessä jalkakyykyllä mittari nousi edelleen vain sinne päin, ja säälistä setä sanoi, että menköön nyt läpi. Mutta seuraavlla kerralla näillä lukemilla ei kannata tulla edes lähelle konttoria.
Autoon on vaihdettu 73 minkä lie Fordin perä ja kaikki jarrutilpehöörit sen mukana. Voisko moinen vaikuttaa köppäseen kässäriin? Suora välitys kahvassa on aivan tehoton (jokseenkin old school...), ja ainakin jo 67 Fairlanessa oli jo kunnon (käsi)jarrupoljin, johon sai potkua aivan eri tavalla kuin kiskomalla sontsikasta. Joka euromopoissa samalta ajalta on ollut vivussa välitys, siis vipuvoimaa. Pitääkö alkaa vasenkätiseksi, jotta jatkossa jaksaa kiskoa?
Millä siis tehostaa Mussen kässäriä, jotta ajokausi ei jää lyhyeksi? Ei riitä konttorilla selitykseksi, että automatikissa on P joka pitää minkä lupaa vaikka seinää vasten... Sielä on viralliset auton paino/jarruteho/kahvan kiskontavoima-lukemat (huom! vipuvoima, jota ei ole...). Onko hyviä kikkoja tehdä "käsijarrutehostin", keinolla millä hyvänsä... Pliis
Autoon on vaihdettu 73 minkä lie Fordin perä ja kaikki jarrutilpehöörit sen mukana. Voisko moinen vaikuttaa köppäseen kässäriin? Suora välitys kahvassa on aivan tehoton (jokseenkin old school...), ja ainakin jo 67 Fairlanessa oli jo kunnon (käsi)jarrupoljin, johon sai potkua aivan eri tavalla kuin kiskomalla sontsikasta. Joka euromopoissa samalta ajalta on ollut vivussa välitys, siis vipuvoimaa. Pitääkö alkaa vasenkätiseksi, jotta jatkossa jaksaa kiskoa?
Millä siis tehostaa Mussen kässäriä, jotta ajokausi ei jää lyhyeksi? Ei riitä konttorilla selitykseksi, että automatikissa on P joka pitää minkä lupaa vaikka seinää vasten... Sielä on viralliset auton paino/jarruteho/kahvan kiskontavoima-lukemat (huom! vipuvoima, jota ei ole...). Onko hyviä kikkoja tehdä "käsijarrutehostin", keinolla millä hyvänsä... Pliis
Mussen käsäri on ollut aina sellanen paska jota saa tempoa, minä kyllä sain omaani käsärin toimimaan , siihen on kikat jolla sen saa toimimaan tyydyttävästi . Voin neuvoa temput jos kiinnostaa, muutamille olenkin kikat kertonut ja jarrut on korjaantuneet.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Joo! sehän on sellanen "kaksasentoinen" käsijarru, vapaa / ei pidä
. Itellänikin, kulmiensäädössä, kaveri kiroili kun ei auto pysy paikallaan vaikka kuinka kiskoo käkkäriä. Onhan siinä vipu, tai mulla ainakin on, sijaitsee heti laatikon takana. Vaijeriosuus kannattaa tarkistaa, siis, että se todellakin liikkuu siinä suojaputkessa.



Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Kyllä sen pitäisi hyvin pitää kun on kunnossa. Itse olen ajellut pelkkä käsijarru ainoana jarruna kun oli vuoto jarrusysteemissä. Ei tosin uskaltanut kovasti ajella, mutta kaupungissa pystyi ajamaan ihan ok kun vähän ennakoi liikennevaloja ja muita jarrutuksia. Ei tietenkään ole turvallista tai suositeltavaa, mutta kun oli pakko siirtää autoa eikä ollut niin kauhean pitkä matkakaan.
Jännitystä elämään!
Jännitystä elämään!

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Enpä ymmärtänyt minäkään keväällä 1991, mikä voi olla käsijarrussa ongelma.raunoh kirjoitti:En oikein ymmärrä mikä voi olla ongelma. Omassa 64-avossa on ollut viimeisen 15 vuoden ajan käsijarru ihan kunnossa, myös katsastuksessa. Tuolloin 1991 laitoin kaikki uutta, ja tasaisesti molemmin puolin on jarruttanut.
Eka käynti konttorilla: Auto muuten ok, mutta käsijarru nousee liikaa, luvut riittää, mutta ei saa nousta saatanallisen repimisen jälkeen viittä naksausta.
Toka käynti: pelkkä näyttökäynti, n.3 vkoa edellisestä, sama ukko ei saa kässäriä nousemaan kuin kolme pykälää, dynoluvut riittää vaan käyttövara on kuulemma liian lyhyt. EI leimaa vieläkään.
Kolmas käynti: Seuraava viikko, eri setä, kässäri kelpaa että heilahtaa. Leiman saannin jälkeen kysymys, että oliko oikeasti ok? Setä tuumaa että oli, miten niin? No kun kolmas kerta kelpaa, ja sille kässärille EI OLLUT TEHTY NOIDEN KERTOJEN VÄLILLÄ YHTÄÄN MITÄÄN!!
... vaikea oli tosiaan ymmärtää...vieläkin.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Saattaa olla, että 42 vuotuisten autojen tekniikassa on jotain pielessä kun vähän väliä pitää olla säätämässä ja huoltamassa. Onhan se kumma kun laite on toiminut useita kymmeniä vuosia ihan hyvin mutta nyt se ei toimi. -- Ilmeisesti joku valmistus tai suunnittelu virhe. Vai olisiko tuon käsijarrun kanssa käynyt niin, että 65 systeemiä on vähän rukattu ja susi tuli tuosta 73 systeemistä.
Jep.
Käsijarru vaati huolto ja korjaus toimenpiteitä.
1. Kokeile onnistuuko pelkällä säätötoimenpiteellä.
- säätö löytyy auton alta noin vaihdelaatikon hännän tienoilta.
Jos ei auta niin
2. Tarkasta, että vaijerit ovat ehjät ja jotenkin voideltu liikkuvat herkästi.
Jos ei niin rasvaa ja herkistä.
Jos ei auta niin
3. Tarkasta takajarrut avaamalla rummut.
Onko hihnat kunnossa vaihda tarvittaessa. Ei kai vaan ole öljyiset. Jos öljyä niin vaihda hihnat ja vetoakselin stefa.
Jos ei auta niin
4. Toimiiko jarruhihnojen säädin? Jos ei niin tarkasta voisiko käsi säätö onnistua. Jos ei vaihda uusi säädin.
Jos ei auta niin
5. Tarkasta, että käsijarruvipu välittää voiman myös etummaiselle hihnalle välitangon välityksellä. Jos ei niin korjaa vaikka täyte hitsaamalla tai hanki uusi välitanko. Olihan molemmilla puolilla tankojen mitat samat.
Jos ei auta niin
5. Tarkasta rummun halkaisija ja vertaa sitä kyseisen rummun minimi mittaan jos rumpu kulunut liikaa vaihda se uuteen ja aloita säätötoimet alusta.
Tietysti kaikkien käsijarrun osien tulisi olla olemassa ja oikein paikoillaan. Tarkasta lisäksi, että käsijarrukahvalta lähtevä vaijeri kulkee hyvin ohjauspyörän kautta (en tarkoita rattia). Ja olihan sekin vaijeri rasvattu niin kuin käsijarrukahvan holkki.
En ole törmännyt käsijarru ongelmiin katsastuksessa, mutta ennen katsastusta olen joskus jotain säätöjä joutunut tekemään.
Jep.
Käsijarru vaati huolto ja korjaus toimenpiteitä.
1. Kokeile onnistuuko pelkällä säätötoimenpiteellä.
- säätö löytyy auton alta noin vaihdelaatikon hännän tienoilta.
Jos ei auta niin
2. Tarkasta, että vaijerit ovat ehjät ja jotenkin voideltu liikkuvat herkästi.
Jos ei niin rasvaa ja herkistä.
Jos ei auta niin
3. Tarkasta takajarrut avaamalla rummut.
Onko hihnat kunnossa vaihda tarvittaessa. Ei kai vaan ole öljyiset. Jos öljyä niin vaihda hihnat ja vetoakselin stefa.
Jos ei auta niin
4. Toimiiko jarruhihnojen säädin? Jos ei niin tarkasta voisiko käsi säätö onnistua. Jos ei vaihda uusi säädin.
Jos ei auta niin
5. Tarkasta, että käsijarruvipu välittää voiman myös etummaiselle hihnalle välitangon välityksellä. Jos ei niin korjaa vaikka täyte hitsaamalla tai hanki uusi välitanko. Olihan molemmilla puolilla tankojen mitat samat.
Jos ei auta niin
5. Tarkasta rummun halkaisija ja vertaa sitä kyseisen rummun minimi mittaan jos rumpu kulunut liikaa vaihda se uuteen ja aloita säätötoimet alusta.
Tietysti kaikkien käsijarrun osien tulisi olla olemassa ja oikein paikoillaan. Tarkasta lisäksi, että käsijarrukahvalta lähtevä vaijeri kulkee hyvin ohjauspyörän kautta (en tarkoita rattia). Ja olihan sekin vaijeri rasvattu niin kuin käsijarrukahvan holkki.
En ole törmännyt käsijarru ongelmiin katsastuksessa, mutta ennen katsastusta olen joskus jotain säätöjä joutunut tekemään.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Kiitos vastauksista!
Hyviä ohjeita, nämä ovat näiden tsättipalstojen parhain puoli. Kiitos ohjeista. Puolivuosisataa vanha tekniikka ei ole kovinkaan ihmeellistä. Normaalin ihmettelyn jälkeen usein muutaman "MIKSI"-kysymyksen jälkeen ollaan oikeilla laduilla ja jossain siellä, mitä korjausoppaat eivät edes mainitse. Normaali kuluminen voi olla vanhoissa vehkeissä mitä vaan (ja, kuten itse olen huomannut, vuosikymmenten aikana ed. omistajien villit modifioinnit hyvässä ja pahassa...) Ei tässä kovin teknisiä mittareita juuri ole tarvittu ns. trouble shootingissa, niin kuin amerikan malliin on tapana sanoa.
Itse ajattelin, että onko -70 -luvun perässä jotkin käsijarrun välitykset erilaiset kuin orkkis-65-perässä. Itse en ole tilpehöörejä vaihtanut, muistelin vain 80-luvun Fairlaneaikojani käsijarrupolkimineen... Oliko muuten 65 ja 66 käsijarruvaijereissa jokin ero jossain siellä alapäässä, jonne harvoin on asiaa? Yleensä uudemmissa luuluisi olevan, ainakin tuolloin, paranneltuja osia. Nykyisin lienee muutoksissa kyse halvemmista osista?
Itse ajattelin, että onko -70 -luvun perässä jotkin käsijarrun välitykset erilaiset kuin orkkis-65-perässä. Itse en ole tilpehöörejä vaihtanut, muistelin vain 80-luvun Fairlaneaikojani käsijarrupolkimineen... Oliko muuten 65 ja 66 käsijarruvaijereissa jokin ero jossain siellä alapäässä, jonne harvoin on asiaa? Yleensä uudemmissa luuluisi olevan, ainakin tuolloin, paranneltuja osia. Nykyisin lienee muutoksissa kyse halvemmista osista?
Mulla on ainakin auton alla toisesta päästään saranoitu välitysvipu jonka päähän etuvajeri kiinnittyy. Tässä vivussa on sitten useita lovia takavaijerin rissan kiinnitystä varten eli etuvaijetin vetovoiman saa tarvitaessa melkein nelinkertaistettua katsastukseen. En tiedä onko vakio vai oma tekele.
1966 HT 347 Stroker
- Tahavo
- Mega-addikti
- Viestit: 773
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 64½
- Paikkakunta: Tuusula
Re: Symbolinen käsijarru
En saa kässäriä millään pitämään. Kaksi käyntiä jo konttorilla jo molemmilla kerroilla lukemat 0,5-0,6. Aikaisempina vuosina on riittänyt rumpujen putsaus ka kenkien karhennus. Vaijerit liikkuu, välitangossa on "korokepalat" jolla saa välyksen pois. Kengät melkein uudet. Kengät ei öljyiset. Ainoa silmiin pistävä asia on uraiset rummut mutta minusta ne on olleet uraiset niin kauan kuin muistan. Polkimesta polkien jarrulukemat on ihan hyvät. Turhaa kait kysyä mitähän tässä vielä tekisi. Kuhan nyt purnasin 

- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Symbolinen käsijarru
koitas vielä vaihtaa rummut puolelta toiselle....Tahavo kirjoitti:En saa kässäriä millään pitämään. Kaksi käyntiä jo konttorilla jo molemmilla kerroilla lukemat 0,5-0,6. Aikaisempina vuosina on riittänyt rumpujen putsaus ka kenkien karhennus. Vaijerit liikkuu, välitangossa on "korokepalat" jolla saa välyksen pois. Kengät melkein uudet. Kengät ei öljyiset. Ainoa silmiin pistävä asia on uraiset rummut mutta minusta ne on olleet uraiset niin kauan kuin muistan. Polkimesta polkien jarrulukemat on ihan hyvät. Turhaa kait kysyä mitähän tässä vielä tekisi. Kuhan nyt purnasin
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Symbolinen käsijarru
Joo, mulla se kahva on semmonen koriste-esine, joka kerralla konttorilla sanottu että tohon ei varmaan oo koskettukkaan, onhan tää sentää automaatti. Eikä siinä koskaan oo ollu kunnon jarruakaa. Mut heittämällä on leima irronnu...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.