Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 19 Syys 2019, 01:24

Ristikudosrenkaat ? :o Kyllä siellä alla on ihan ehdat B.F.Goodrichit. Ja tietysti Camberit on miinuksella, sähläsin. Mutta olen apposen avoin hyville ehdoituksille kulmien suhteen. :) Nää nykyiset arvot olen kerännyt mm. täältäkin.
En ole herkkä hermostumaan. Tän projektin kanssa ei passaa hermostua, on siinä ollut sen verran vääntöä :)

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 19 Syys 2019, 01:39

No jo. Sitten vetäsen takaisin.
Camber on hyvä -1 ...ja jos saat casterin +5, niin Camberin voit pudottaa -0,5. Aurausta voit sitten säädellä miten renkaat kuluu. Se on kiinni paljonkin pumbsteeristä. Mutta lähtökohtana voi pitää vaikka 0. Eli jos sisäpuolet kuluu, niin hieman haritusta lisää ja toisinpäin. Nää ei oo tarkkoja..tärkeintä on, että molemmat puolet on lähes peilikuvia.

Renkaan kulumisen kannalta se pitää olla aina lähes pystyssä. Kaarreominaisuuksia varten rengasta kallistetaan. Ja agressiivisempi ajo kaarteeseen vaatii enemmän ennakkoasentoa renkaalle, että sen todellinen ote tiehen pysyisi koko kulutuspinnan leveydellä. Ei tää sen vaikeampaa tekniikkaa ole.

Otetaas tähän loppuun ihan reaalinen esimerkki.
Muistatte ennen pyörän navasta. Sisälaakeri oli isompi kuin ulkopuolen laakeri. Miksi... Homma juontaa kärryn pyörästä..se kallistettiin positiiviseen suuntaan siksi, ettei se pudonnut akselilta ja pitoprikka ja sokka ei kulunut läpi. Silloin sisäpuolen laakeri otti suuremman kuorman. Eli tää kärryn pyörässä, mutta siitä juontuneissa henkilöautoissa, joissa saattoi olla jopa 3+ asteen cambereita. Tämä juontuu myös sillä, että positiivisella camberilla ohjaus on selvästi kevyempi. Nyky tehostin kaudella ja metronomin koulutuksella vaaditeen herkää ohjausta ja silti urheilullissia kulmia, kun ruokatunnilla pitää kuskata silikoonattua sihteeriä ruokalaan median määräämällä nopeudella...
Mites nykyautoissa........ Lakeri on symmetrinen integroitu, jossa on kaksi molempiin suuntiin nojaukseen suunniteltua urakuulalaakeria. MIksi uloin ei ole pienempi. Molemmat kuormittuu nykyrengaskulmilla suurinpiirtein yhtä paljon... Thats it...ei se sen ihmeellisempää ole.
Viimeksi muokannut kaara91, 19 Syys 2019, 01:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 19 Syys 2019, 01:48

Renkaat on sen verran lähellä lokasuojien reunoja että sen takia tuo Camber on -1. Eikös tuo Caster +5 tee ohjauksen aika raskaaksi vääntää paikallaan ollessa. Ajon suhteen se saattaa tietty olla ihan jees. Alustassa kaiki on uutta joten tietysti auraus voi olla lähtökohtaisesti 0. Mulla on autossa se Arning tiputus ja vähän lyhkäisemmät etujouset. Pitää nyt vain saada tuo mutterihomma hoidettua että sillä pääsee enemmän ajamaan. Pelkään että siinä menee fillarit piloille ennekuin kulmat on kohillaan.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 19 Syys 2019, 01:57

Höpö höpö.. Auraus ei ole metrin ajoista kiinni, jos sitä seuraa. Camber ja Caster säädetään prikoilla ja Auraus sitten ohjausvarsilla. 1000km välein kun mittaa kulutuspintaa, niin mitään vahinkoa ei pääse syntymää, jos se auraus on edes sinne päin. Ja ton Casterin voi kokeilla..Säädä se siihen 2,5 ja laita sitten pari koleme prikkaa molemmille puolille, niin tiedät mikskä se muuttuu. `Helppo palauttaa takaisin, jos ei miellytä, mutta muista että auraus pitää säätää tämän jälkeen. Camber muuttuu hiukan, mutta symmetrisillä prikoilla kahtapuolen palaat aina alkuperäiseen. Ei noi niin tarkkoja ole, mutta symmetrisyys molemmilla puolilla pitää olla ja on a, ja o... jos ne ei oon samat auto vetelee.....

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 19 Syys 2019, 02:07

Joo onhan tää ihan mielenkiintoista ja tosiaan kokeilemalla se paras säätö löytyy. Nyt täytyy vaan saada noi mutskut vaihdettua että pääsee ajamaan kärryä sisään ennen kuin teitä suolataan. Tällähän saa ajaa vaikka talven läpi jos kelit suosii.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 19 Syys 2019, 02:11

Mä luulin että sä ne jo ronklasit irti. Meneehän toi vinku aika pieneen koloon, jos ei muutoin pääse. Ja jos mahdollista laita ne tavalliset pultit sinne vaan jos koko vaan sopii, kuten edellä.
Pojat vaan arkailee näiden kanssa..Mulla on saman vuoden japsi tossa pihassa ja nyky kulmilla ihan mukava ajettava myös radalla. Ohjaus kun on hieman hidas ilman tehostinta, niin kyllä siihen tottuu..Miksi sitä pitää paikallaan käännellä..Puolessatoista sadassa ihan herkkä kääntymään mihinkin mutkaan vaan. :peukku:

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 19 Syys 2019, 19:04

Enpä tässä ole vielä päässyt räikkäämään kun pitää ensin hankkia korvaavat mutskut tilalle. Tsekkasin kokoja ja se ½" UNF. Niitä pitää hankkia ja lukkorenkaita. Mitään nylocceja on turha haaveilla kun pakosarjat on sen verran lähellä. Tuumasta tavaraa ei joka paikassa ole tarjolla, mutta mulla on Englannissa hyvä toimittaja josta olen ennenkin tilannut tavaraa. https://www.namrick.co.uk/ Kovuus on Grade "S", joka vastaa 8.8a.
Tuo sun kärrynpyörä esitys oli mullekkin uutta. Siinä on tosiaan vissiä logiikka tuossa + Camberissa.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 19 Syys 2019, 21:13

Joo kyllä se camber sieltä historiasta juontaa.
Normi UNC käy ja nylokitkin, jos laitat mutterit ulos päin, niin ei varmaan mutterit kuumene 80 asteeseen. Normi Jousiprikka ajaa myös saman asian. 8.8 lujuus riittää hyvin. 80-100Nm takaa että pysyy kiinni.

Vastaa Viestiin