Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 13 Syys 2019, 20:49

Etupää piti säätää Earlyssa kohdalleen, mutta esiin tuli uusi ongelma. Konehuoneen puolelle tulevat mutterit menivät täysin jumiin.
Niitähän pitää avata ja sulkea säätöpalojen asennuksen myötä, mutta nyt ovat sitten täysin jumissa. Niissä oli kuulema sellainen
jenkkilukitus alá soikea mutteri, joka on saattanut sotkea jengat läpitulevissa pulteissa. Menevät siis vaihtoon mutta samanlaisia en enään
halua. Onko kellään vastaavaa kokemusta ja pitääkö siellä ylipäätään olla lukitusta kun kierre on aika tiuha?

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 13 Syys 2019, 21:16

Kaikissa vastaavissa säädöissä ei ole lukituksia. Jos haluaa varmistua asiasta, niin nyloc muttereilla asia hoituu vaihtamalla esim M12mm pultit ja nylon lukitusmutterit tai vastaavat tuumaiset mitä siellä nyt on ollut.

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 13 Syys 2019, 21:36

Tämä nyt oli ainoa mitä nopealla hakemisella löysin. Tässäkin näyttäisi olevan tuo jenkkien kurttumutteri lukitus. Kierre näyttäisi olevan joku UNF.
Tietysti säädettävät ylätukivarret olisivat poikaa, mutta nyt on pakko alkaa miettimään halvempia ratkaisuja.
https://www.velocity-group.de/en/suspen ... ront-upper

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 13 Syys 2019, 21:40

Eihän noissa jarrusatuloissakaan mitään lukkomuttereita ole. Samoin alapallonibelissäkin käytetään nyloc muttereita nykyisin.
Noissa metallisissa lukitsimissa on vaan se, että se usein tuhoaa kierteet varsinkin jos ne on tiheäkierteitä.

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 13 Syys 2019, 21:45

kaara91 kirjoitti:
13 Syys 2019, 21:40
Noissa metallisissa lukitsimissa on vaan se, että se usein tuhoaa kierteet varsinkin jos ne on tiheäkierteitä.
No näin on mulla ilmeisesti juuri käynyt :(

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 13 Syys 2019, 21:46

Mikä koko noissa pulteissa on 1/2in UNF vai ? Noihin voi hyvin laittaa UNC 1/2in nylokeilla niitä kyllä löytyy.
7/16in pulttien tilalle voi porata M12.
Miksi noi pitäs olla säädettävät. Prikkojahan tonne väliin laitetaan muutoinkin ja loppuhienosäädöt hahloprikoilla.

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 13 Syys 2019, 21:53

Hyvä idis tuo. Katsootaan nyt jahka saadaan paikat auki. Täytynee vissiin ottaa nuo mutterit halkaisemalla irti. Lämmittää ei oikein arvaa....

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 13 Syys 2019, 21:55

Rälläkällä poikki, tai mutterit halki. Jos niissä on vielä kunnon kulmat, mutteripyssyllä 6 kulmahylsyllä...menee poikki jos ei lähde..Kyllä sinne voi isoa pilliä näyttää hetkeksi mutterille, jos ei muutoin tokene. Peltiä hieman suojaksi ja 10sekuntia 1500L pillillä..menee jo punaiseksi.

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 13 Syys 2019, 22:03

Siellä on aika ahtaat paikat koneen ja sisälokasuojan välissä eli vaihtoehdot on vähissä. Tuo katkaisu vaikuttaa olevan paras ratkaisu ja ehkä pikkuisen pilliä lisäksi.

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 18 Syys 2019, 22:22

Mulle tuli tässä mieleen että eikös 66 malleissa ollut jo säädettävät ylätukivarret, eli vain 65 säädettiin paloilla. Voiko vanhempaan vaihtaa vuotta nuoremman ylätukivarret. Vai muistanko väärin :?

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 18 Syys 2019, 22:32

Tähän varmaan 65 asiantuntijat antaa vastauksen, mutta mikä etu säädettävällä ja prikkasäätöisellä saavutetaan.
Prikkasäädöllä saa samat arvot, kuin "portaattomallakin".Ja tarkkuus muutoinkin riittää hyvin 0,25 astetta oli sitten kyse camberista tai casterista.

1223
Addikti
Viestit: 360
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 351W TH700 HALTEC.
65 K-CODE avo

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja 1223 » 18 Syys 2019, 22:51

65 ja 66 paloilla.

67 alkaen säädettävä alatukivarsi.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 19 Syys 2019, 00:13

Ja tässäkin tapauksessa on ilmeisesti kyse epäkeskopultista alatukivarressa. Castersäädössä pelkällä epäkeskopultin camber säädöllä ei voiteta mitään.
Tärkeintä on saada noi pyöräkulmat sellaiseksi, kuin nyky renkailla ja tietämyksellä on mahdollista.
65 vuoden mustang nyky leveillä matalaprofiilisilla vyörenkailla vaatii aivan toisenlaiset kulmat joka kulmaan kuin sen ajan 155 tai 165 ristikudosrenkailla.
65 Mustang on mahdollista rakentaa aivan samaan ajotuntumaan, kuin nykyautot. Homma on vain tietämisestä ja rakentajasta kiinni. Eikä tässä lakikaan ole esteenä. Usein vain tietämättömyys, osaamattomuus tai hinta.

Tää loppu ei sitten liity mitenkään tähän kyselyyn...Totesin vain, että auton korilla ei kulmien ja ajettavuuden suhteen ole mitään yhteistä. Muistakaa, että vuosimalli ei ole esteenä hyvään ajettavuuteen...
Ferrarin alustaan voi hyvin asentaa rättisitikan tai trabantin korin, niin ajettavuus ei varmaankaan kärsi. Tosin katuuskottavuus voi saada kovan kolauksen... :peukku:

Becker
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 28 Touko 2015, 21:45

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja Becker » 19 Syys 2019, 00:35

IMG_20190918_0001.pdf
(457.88 KiB) Tiedosto ladattu 11 kertaa
Mä luulen että paras ratkaisu on halkaista nuo soikeat jenkki mutterit ja tilalle laittaa normaalit UNF mutterit ja niillä laittaa nuo kulmat kohdalleen ja sitten vaikka lukkoprikoilla ja tai ruuvilukituksella ne kiinni jahka säädöt ovat kohdallaan. Säädöiksi olen pitkän tutkimuksen jälken päätynyt Caster 2,5 Camber 1,0 ja Toe 3,0. Nyt näyttää tältä.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Ylätukivarren mutterit jumittaa.

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 19 Syys 2019, 01:12

Sulle ilmeisesti sitten tulee alle jotkut ristikudos renkaat.
Missään vähänkään sporttisemmassa nyky henkilöautoissa ei ole positiivisia cambereita.
Ja tuo Jööranin säätöohjeko on absoluuttinen.
No älä hermostu leikkiähän nää jutut pitää olla, mutta noilla arvoilla ei voi kiertää kuin Havis Amandan kauppatorilla 40km/h ja silloinkin kuuluu jo vaimea elokuva ujellus. nauru hymiö...

Vastaa Viestiin