Jarrujen säätöventtiilistä

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

JiKa
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Ford Mustang Sportsroof 1970
Paikkakunta: Imatra

Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja JiKa » 10 Elo 2019, 17:41

Toimiiko alkuperäinen jarrujen säätöventtiili ja jarrut oikein jos alkuperäisenä on ollut venttiilin jatkona edessä levyt ja takana rummut? Uudessa kombossa on levyjarrut takanakin. Kuva




Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
ranger
Addikti
Viestit: 483
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja ranger » 10 Elo 2019, 18:42

Mulle on tulossa foxiin taakse levyt rumpujen tilalle ja ainakin maximum motorsports neuvoo poistamaan orginaali venttiilin ja korvaamaan sen säädettävällä venttiilillä.
Eiköhän tuo jarrukokonaisuus toimi ihan samalla tavalla, luulisin.
Kettu 🦊

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 10 Elo 2019, 19:58

Tossa perkeleen säädin..
Liitteet
P8100512.JPG
Viimeksi muokannut kaara91, 10 Elo 2019, 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 10 Elo 2019, 19:58

Takajarruputkessa säätimelle on paikka pelkäjän puolella. Muistaakseen toi (alkuperäinen säädin, iskatitolpassa) kannattaa jättää. Se suojaa jos joku jarruputkista tai työsylintereistä pettää. Se ei säädä mitään, vaan sulkee vuotavan piirin pois. Tai estää kait kovassa jarrutuksessa takapyörien luukkiintumisen.
Viimeksi muokannut kaara91, 10 Elo 2019, 22:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JiKa
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Ford Mustang Sportsroof 1970
Paikkakunta: Imatra

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja JiKa » 10 Elo 2019, 20:09

Jarrulinjat tulee uusittua myös eli kaikki vanhat linjat jää pois. Tarvitsenko siis vielä jonkun paineentasaimen väliin vai riittääkö, että vien yhden jarruputken taakse ja t-liitos jakamaan linja takapyörille?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 10 Elo 2019, 21:30

Ton paineensäätimen ideahan on vain säätää takajarruille menevää painetta, siten, että etupyörät lukkiintuu ennen takapyöriä. Homma hoituu siten, että takajarruille menevään putkeen asennetaan säädetävä jousikuormitteinen säädin, joka rajoittaa takajarruille menevää painetta. Venttiili ei saa olla ohjaamotilassa, josta sitä on mahdollista ajon aikana säätää. Hyvä paikka on konehuone takajarruille lähtevä putki.
Säädintä ei tarvita, jos jarrubalanssi on ok, mikä harvemmin sattuu kerralla kohdalleen. Varsinkin jos käytetään eri kovuisia ja merkkisiä paloja etu ja takaakseleilla. Levypäivityksen jälkeen hienosäätöä usein tarvitaan ja radalla tuo kapine on vähintäänkin tarpeellinen eri paloilla ajeltaessa.

Toi Wilwoodin säädin on yleinen ja maksanee muutaman kympin. Foxiin tuo käy suoraan, sille varatulle paikalle. Säätö muistaakseen menee siten, että myötäpäivään kääntäminen lisää takajarruvoimaa ja päinvastoin. Muistakaa myös laittaa venttiili oikein päin..
Liitteet
260-8419-lg.jpg

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 10 Elo 2019, 22:04

Tossa ton proportion venttiilin toiminta.
Liitteet
P8100514.JPG

Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4637
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja Homer65 » 11 Elo 2019, 10:50

Kyllä tuollainen säädin kannatta laittaa, varsinkin kun linjat menee uusiksi.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey

JiKa
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Ford Mustang Sportsroof 1970
Paikkakunta: Imatra

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja JiKa » 12 Elo 2019, 13:56

Kiitoksia näistä vastauksista!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
ranger
Addikti
Viestit: 483
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja ranger » 12 Elo 2019, 17:44

Tuntuu kyllä oudolta että paineen säätimiä olisi kaksi.

Foxeissa Maximum motorsport ohjeistaa poistamaan alkuperäisen tai toisena vaihtoehtona on poistamaan alkuperäisen venttiilin sisuskalut ja korvaamaan sen päädyssä olevan tulpan uudella.

Molempiin vaihtoehtoihin saa heiltä osat.

Pelkääjän puolelle konehuoneeseen asennetaan esim. Wilwooodin säädettävä venttiili.

Puhun nyt siis foxeista ja sori jos tässä hämmennän. :?
Kettu 🦊

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 12 Elo 2019, 23:11

Kyllä sinä ja Maximum olette oikeessa. Paikallaanhan toi on, mutta sisäkalut olen varmaan poistanut. Ei tässä enää muista muutenkaan mitään...kuhan vaan on tekevinään jotain ja aina on kiire... :peukku:
Jos noi sisäkalut poistaa, niin kaksipiiri jarrut häviää, jos shuttle männän poistaa.
En muista miten toi on mulla toteutettu. siitä on jo aikaa, mutta auki mulla toi venttiili oli.
Liitteet
P8120519.JPG

Avatar
ranger
Addikti
Viestit: 483
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja ranger » 13 Elo 2019, 08:51

Tuossa linkkiä venttiilin sisuskalujen poistosta ja uudesta pääty tulpasta joka on kiinteä ja poikkeaa siten alkuperäisestä.

Vanhan tulpan voi varmaan myös käyttää tukkimalla siinä olevan reiän.

https://www.maximummotorsports.com/Brak ... P1411.aspx

Tämä siis edelleen foxeja koskevaa.....
Kettu 🦊

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 13 Elo 2019, 12:53

Näin se mulla varmaankin on.
https://www.youtube.com/watch?v=lR67iHgwzts

JiKa
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Ford Mustang Sportsroof 1970
Paikkakunta: Imatra

Re: Jarrujen säätöventtiilistä

Viesti Kirjoittaja JiKa » 06 Syys 2019, 11:57

Jätän tuon alkuperäisen jakoventtiilin paikalleen sisuskaluineen, jotta etu- tai takajarrupiireistä jompikumpi toimii jos toinen rikkoutuu. Lisäksi häiriömerkkivalo jää toimintaan mittaristoon jos jarruissa ilmenee jarrunesteen vuotoja tai muuta vikaa. Lisään siis takajarrupiiriin, jakotukin jälkeen, säädettävän paineensäätimen.

Alla olevassa valokuvassa on tehty juuri noin. Kuvan löysin internetin syövereistä.

Kuva



Vastaa Viestiin