Aurauskulmat -64 Mustangiin

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

teemum
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 15:34
Auto: Ford Mustang 1964, 289, HT

Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja teemum » 20 Kesä 2019, 08:29

Terve, pitäisi säätää aurauskulmat Mussestani (289, HT). Osaako joku kertoa säädöt/luvut?

Kiitos etukäteen!

Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3038
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja Mexico65 » 20 Kesä 2019, 08:59

Noilla voisi lähteä liikkeelle.
Liitteet
wheel aligments.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
1/2 79 Mustang pace car
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.

teemum
Tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Kesä 2019, 15:34
Auto: Ford Mustang 1964, 289, HT

Re: Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja teemum » 20 Kesä 2019, 09:13

Kiitos!

Avatar
FORD69
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 15:42
Auto: Ford Mustang mach-1 1969
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja FORD69 » 03 Heinä 2019, 10:43

Käykö tämä myös -69 mustangiin

Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2092
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja Antti66HT » 03 Heinä 2019, 11:46

Ei ole varmasti kaukana. Geometria on kuitenkin sama. Muuttujina kuitenkin on rengastus, vanteet, ajoneuvon korkeus, eli noista voi tosiaan lähteä liikkeelle, ja sitten kokeilla esim.
- hieman lisää caster kulmaa, mikä tekee ohjausta hieman raskaammaksi, mutta palauttaa paremmin, ja kulkee suoraan
- Aurausta lisää tai vähemmän, riippuen rengastuksesta ja tuntuman mukaan.

Näistä löytyy kyllä tältäkin palstalla hakutoiminnolla pidempiä sepustuksia.

Isoin tekijä oman kokemuksen mukaan, sen lisäksi että ettei alustassa ole välyksiä, on oikea vanteiden offset.
Viimeksi muokannut Antti66HT, 08 Helmi 2020, 10:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
FORD69
Hiljaisempi
Viestit: 21
Liittynyt: 11 Heinä 2015, 15:42
Auto: Ford Mustang mach-1 1969
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja FORD69 » 03 Heinä 2019, 12:11

Kiitos
Nyt se on kyllä vähän hätäinen, bilstein iskarit edessä ja 205/60-15 renkaat offset 0 madalettu 1"
Laitetaan vähän enemmän casteri

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 05 Helmi 2020, 22:50

Löyty tommonen tarkka kulmamittari, johon tein rungon ja jonka saa sitten mustekalalla vanteeseen kiinni. Rupeaa olemaan tarkkuus ja hinta kohdillaan. Se vaan, että täältä suomesta noita ei löydy. On vaan olevinaan tarkkoja digitaaali vatupasseja, joilla ei tee mitään. Tässä resoluutio 0,02 astetta ja absoluuttinen tarkkuus 0,1 astetta..Riittää kyllä tarkkaankin kulmansäätöön.
Toi mun on BG Racingin, mutta samoja löytyy Hieman halvemmallakin toisella nimellä ja jopa 0,01 asteen resoluutiolla...
(ylin kuva)

Kyllä täytyy sanoa, että tää Suomi on kyllä niin perseen peräkylä näiden laitteiden suhteen..... ja jos niitä ehkä saa, niin hinnat on kyllä sitten saatanan pilvissä... Tää maa ei ole edelläkävijä muussa kuin alamäen jyrkkyydessä....

https://www.demon-tweeks.com/eu/b-g-rac ... ge-bgr304/

https://www.google.fi/search?q=DXL360S+ ... 24&bih=673
Liitteet
999925d5-8a4c-4289-814b-9c2180c22cd8.jpg
P2060031.JPG
P2050026.JPG
P2050028.JPG

Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3038
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Aurauskulmat -64 Mustangiin

Viesti Kirjoittaja Mexico65 » 08 Helmi 2020, 10:23

Minä aikoinaan hankin tuollaisen Digital Caster Camber mittarin jolla voi nopeasti tarkastaa onko kulmat kohdallaan.
http://www.longacreracing.com/products. ... AccuLevel™
Toisaalta jos jotain todella on ollut tarve säätää, on säätö tehty ammattilaisen toimesta nelipyörä mittalaiteessa. Tässä on ollut se hyvä puoli, että säätäjä tietää mitä on tekemässä ja minä tiedän kertoa miten auto on käyttäytynyt, jolloin tiedetään mitä pitäisi tehdä. Ei noita säätöjä kovin usein ole muutettu kun oikea alue on löytynyt. Hieman hankalampaa oli taka-akselin linjauksen kanssa, mutta kun se saatiin kohdalleen niin auto kulki erittäin suoraan ja kääntyi molempiin suuntiin lähes samalla tavalla.

samoin tallista löytyy Bump Steer mittalaite, tuon käyttäminen vaatii kyllä kärsivällisyytä ja aikaa jos meinaa vielä tehdä säätö toimenpiteitä. http://www.longacreracing.com/products. ... (No-Holes)

https://www.youtube.com/watch?v=R_637SRo748

Taitaa jossan nurkassa lojua myös Toe Measurement työkalu,
http://www.longacreracing.com/products. ... le=Toe-Bar

Mutta niin kuin aiemmin totesin lopullinen säätö tehdään nelipyörä mittalaitteessa, silloin myös näkee miten mittaukset eroaa toisistaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
1/2 79 Mustang pace car
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.

Vastaa Viestiin