Etu navan vaihto

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Hessu1972
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 05:58
Auto: Ford Mustang 3.8 v6 2003.

Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hessu1972 » 29 Touko 2019, 18:49

Minkälainen homma on vaihtaa etupyörän napa 03 mussen. Pyörän laakeri ääntää.
Mustang 03 3.8 v6 San Francisco
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex

Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2946
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja Firebolt » 29 Touko 2019, 19:29

Eipä tuo ihan hirmu iso homma ole mutta vaatii prässin että saa vanhan laakerin pois ja uuden tilalle.

Edit. Kaaralla paremmat ohjeet alla.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 29 Touko 2019, 19:31

Jarrusatula irti. Jarrulevy irti. Rasvakuppi navasta pois ja mutteri auki. Uusi napa paikalleen. Laakeria ei saa erikseen.

https://www.americanmuscle.com/mustang- ... stall.html
Liitteet
1005039621.jpg

Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2946
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja Firebolt » 29 Touko 2019, 19:36

kaara91 kirjoitti:Jarrusatula irti. Jarrulevy irti. Rasvakuppi navasta pois ja mutteri auki. Uusi napa paikalleen. Laakeria ei saa erikseen.

https://www.americanmuscle.com/mustang- ... stall.html
Jaha, se ei ollutkaan krymppi niinkuin olin laakerityypistä kuvitellut.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 29 Touko 2019, 19:43

Joo mä tossa vuosi sitten yritin etsiä pelkkää laakeria. Ei oo missään erikseen myytävänä. Tosin toi napa on vain 6-70€ , jottei hinta ole kallis, Toi laakeri on kyllä irroitettavaissa jos sellaisen vaan jostain saisi. ABS rengas lähtee pois kyllä se on krympillä kiinni. Foxeissa ei sitä tarvita, joten sen saa helposti pois.

Hessu1972
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 05:58
Auto: Ford Mustang 3.8 v6 2003.

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hessu1972 » 29 Touko 2019, 20:27

Joo ton näkönen osa tuli tänään postissa kuluineen 92e.pitää alkaa vaihtaan. Kiitti neuvoista.
Mustang 03 3.8 v6 San Francisco
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex

Avatar
ranger
Addikti
Viestit: 483
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja ranger » 29 Touko 2019, 20:45

Rock autosta viime viikolla 2 kappaletta napoja 70€ rahteineen alveineen ja tulleineen.... oli edulliset.

Navan mutterit ei kuuluneet pakettiin. Ne alkuperäiset on kertakäyttöiset (onko aina en tiedä?)joten uudet mutskut vaihdettava.
Kettu 🦊

Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2946
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja Firebolt » 29 Touko 2019, 22:22

Noissa on yleensä sen verran suuri kiristysmomentti että kannattaa uusia mutterit, tämän takia Fordilla kehittivät sen ihanan levymutterinkin joka hajoaa avatessa. Töissä tulee aina vaihdettua nuo mutterit ihan automaationa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 29 Touko 2019, 22:33

Mustangeissa on mutterin ulompi osa lintattu ruttuun. jolloin se venyy väkisin kierteelle ja puristaa kierteeestä estäen mahdollisen irtoamisen. Mä porasin perkeleessä 3mm sokat akselin päihin, ja käytin vanhoja muttereita. Käytännössä mutteri ei aukea, kuin laakerin kiinnileikatessa. Ja pelkääjän puolella leikkaaminen kiristää mutteria.

Tohon on vaikea antaa momenttia, kun on jo valmiiksi tiukka vääntää. Järjellä ja nyrkkituntumalla. Hylsy olikohan se 36mm.
Tossa kiristämisessä kannattaa käyttää 1m jatkoa ja kääntää ratti siten, että jatkovarsi ei ota lokasuojaan ja kiristyksessä tunnustella milloin navan päittäisvälys häviää.. Sitten pienillä portailla 5min kerrallaan ja aina välillä pyörittää napaa, milloin alkaa herkkyys häviämään ja alkaa hieman jäykkenemään. Sitten 10min (1 mutterikulma) takaisin ja se on siinä. Ylikiristys poistaa laakerista käyntivälyksen ja laakeri tuhoontuu nopeasti.
Netissä puhutaan noin 300Nm kiristysmomentista 221-225lbs.

Vanhempien mallien kartiorullalaakereissa olen menetellyt seuraavasti. Momenttiavaimella 20-25Nm ja sitten yksi mutterin kulma takaisin, sokkaprikka ja sokka paikoilleen.
Liitteet
lrs-3477a_9479.jpg

Hessu1972
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 05:58
Auto: Ford Mustang 3.8 v6 2003.

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hessu1972 » 30 Touko 2019, 08:09

Ei tullut mutteria matkassa. Pitäneen ottaa napa mukaan ja käydä kyselen jostain mutteri.
Mustang 03 3.8 v6 San Francisco
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 30 Touko 2019, 14:51

Kierre on sitten M 24 X 2 oikea.
Toi pitäs käydä.

https://www.autonvaraosat24.fi/abs/7801222
Liitteet
lataus (2).jpg

Hessu1972
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 30 Heinä 2017, 05:58
Auto: Ford Mustang 3.8 v6 2003.

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja Hessu1972 » 31 Touko 2019, 15:11

Mihin momenttiin laitetaan.
Mustang 03 3.8 v6 San Francisco
Yamaha xvs 650 bobber
Kia ceed 1.6 ex

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 31 Touko 2019, 22:41

300Nm 221-225lbs, mutta kun toi mutteri on rympätty, niin momentti muuttuu, varsinkin jos toi rymppäyksen kohta on paksu. Se syö momenttia jos momenttiavaimella kääntää.Joten toi on epämääräinen, ellei käytetä tehtaan mutteria ja tehtaan antamaa momenttia.
Kuitenkin jos tolla 300Nm voimalla ei navan pyörityksessä tapahdu jäykkenemistä, niin ei se varmaan ole ainakaan liian tiukalla.
Monella ei vaan ole 300Nm momenttiavainta. 1m varsi hylsystä ja siihen 30kg paino antaa suurinpiirtein tuon momentin, kun varsi on maan suuntainen. 2m varrella päässä 15 kg antaa saman momentin. Pelkällä räikällä 300Nm voimaa on vaikea saada lähellekään oikeaksi. Vaatii vääntää 120kg voimalla. 1m jatko on hyvä. Ja voihan siihen varren päähän painaa henkilövaakaa käsin, niin saa jonkunlaisen momentin tuntuman paljonko pitäisi vääntää. Taitaa olla suurimpia momentteja mitä autosta löytyy..

Avatar
ranger
Addikti
Viestit: 483
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja ranger » 01 Kesä 2019, 09:16

Aika huokee, eiköhän tuolla pärjäisi.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/765018/MT ... -350-Nm-12

Varmaan vähän parempi +-4% tarkkuudella.

https://m.motonet.fi/fi/tuote/7001230/B ... -340-Nm-12
Kettu 🦊

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu navan vaihto

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 01 Kesä 2019, 16:22

Molemmilla pärjää varmasti. Eikä 300Nm momentinsa puolesta ole 24mm pultissa ja mutterissa kovin suuri. Olettaisin materiaalin olevan nuorrutusterästä vastaavaa, jolloin materiaalina akseliosa kestää hyvin tykyttäviä ja vaihtuvia kuormia. Itse kanto-osa akselistahan on paksumpaa, joten mutteriosa pitää vain laakeria akselilla ja siihen ei paljon voimaa tarvita. Aukaisumomentti on kuitenkin yli 100Nm mikä tarkoittaa, että laakerin pitää leikata mutteriin kiinni, mikä on epätodennäköistä. Laakeri leikkaa akseliin ja sitämyötä rikkoo kuulat. Laakerin rakenne on muutoinkin sellainen, että vaikka laakerissa ei olisi kuulia, niin napaosa laakerista ei tule läpi. Eli pyörä ei pääse irtoamaan ellei akseli katkea tai mutteri pyöri auki. Ja sekin on mahdollista vain kuskin puolella. Eli lähes mahdoton irrota mutterin kanssa akselilta, jos käytetään mutteria, joka on uusi, tai lukitusosa aukipäin kierrettäessä on riittävän momentin omaava. 8.8 lujuuksiselle M24 pultille taulukko antaa kiristysmomentiksi 750Nm. Joten kiristyksessäkään ei kyllä mennä vahingossakaan akselin myötörajalle, jos hieman huonompilaatuisellakin avaimella vääntää. Ennemmin laakerin käyntivälys kyllä häviää, ennenkuin akselissa myötöraja tulee akselissa kierreosalla vastaan.
Kierrelukitetta en suosittele ja jossain kaukaisuudesta muistelen ei saa käyttää, koska napa voi vikaantuessa lämmetä 200 asteeseen, jolloin lukitteen pitävä ominaisuus on hävinnyt. Myöskään Nylokmuttereita en suosittele, vaikka jossain japsikinnereissä olenkin niitä joskus nähnyt. Ne sulaa myös kun lämpötila nousee yli 80 C astetta.

Parit vauriot olen moottoriradalla nähnyt, jolloin laakeri oli leikannut kiinni. Toisessa pyörä pyöri kuin vanhassa ruohonleikkurissa ja toisessa tapauksessa oikean puolen pyörä oli lukossa, kun kaveri tuli varikolle. Ihmetteli kun auto ei tahtonut kääntyä kunnolla.

Vastaa Viestiin