Etu-ja taka-akselin puslat

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Bug85
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Etu-ja taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 27 Touko 2019, 15:33

Koska osat ei juuri mitään maksa ja suurin osa hommista on helppoja niin ajattelin ajan kuluksi vaihdella alustaan kallistuksen vakaaja puslat ja yhdystangot. Mittailin autoni (Avo-GT 2006) tangot niin edessä paksuus 34mm ja takana 18mm. Tuossa kun katoin RockAutosta niin yllätys oli, että 18mm puslia ei ollut ollenkaan, mutta 17 ja 19mm puslia kylläkin vinopino. Yhdystankoja kyllä löytyy sitten 18mm esim. Moogilta.

Voiko olla, että 17 tai jopa 19mm puslat kävisi tuon 18mm tangon kanssa? Avossahan on vissiin nimenomaan 18mm tanko, kun taas coupessa 20mm? Vai onko niin että noita 17mm puslia voi käyttää 18mm tangon kanssa ja 19mm sitten 20mm tangon kanssa?

Toinen asia: takapään ylätukivarren puslat. Käsittääkseni ylätukivarressa on 2 puslaa (etummainen rungon lähellä ja taaempi taka-akselissa kiinni). En löytynyt RockAuton sivuilta myöskään tuota etummaisempaa. Osaisko joku auttaa tämän kanssa: https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... shing,7532

Taaempi löytyy Moogilta K201477, mutta listassa ei ole sitä etummaista. Polyuretaanisetti näyttäisi löytyvän, mutta onko tosi että ei normaalia vaihtoehtoa ole vai eikö ne sitten hajoa ollenkaan, vai onko helpompi vaihtaa sitten koko ylätukivarsi?

Bug85
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Re: Etu-ja taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 16 Kesä 2019, 18:46

Vaihdoin taakse sekä Moogin 18mm koiraluut ja 17mm puslat. Kiitos Hakala performancelle, joka vahvisti oletuksen, että 17mm pusla käy 18mm tangon kanssa.

Se mikä oli yllätys oli se, että kun tänään vaihdoin eteen Moogin 34mm kallistuksenvakaajalle tarkoitetut puslat niin ne eivät kuvan mukaisesti yltäneet kokonaan tangon ympärille. Tanko on monesti mitattu ja on 34mm paksu. Lisäksi puslien paketissa oli aivan oikea numero (K201490), jonka perusteella puslat ovat tarkoitettu 34mm tangolle. Onko jollain vastaavaa kokemusta, että vaihdoin yhteydessä olisi käynyt noin? Koeajon perusteella toimivat kyllä, mitään kolinaa ei kuulunut.
20190616_182409.jpg

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu-ja taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 16 Kesä 2019, 19:23

Eihän toi halkeema sitä kolinaa tee, vaan jos kumipusla on väljä asennettuna paikalleen, niin silloinhan se pääsee elämään. Toi kumipusla on vakaajan toimiessa tosi kovilla ja jos toinen etupyörä on 20cm korkeammalla kuin toinen, veikkaan, että valo voi näkyä vakaajan ja kumiosan välistä. Tota puslaa voi kiristää tarvittaessa asentamalla suoran tai kaarevan osan alle esim 3mm kuminpala, jolloin metalli puristaa puslaa kovempaa akselia vasten.

Bug85
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Re: Etu-ja taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 16 Kesä 2019, 19:36

kaara91 kirjoitti:
16 Kesä 2019, 19:23
Eihän toi halkeema sitä kolinaa tee, vaan jos kumipusla on väljä asennettuna paikalleen, niin silloinhan se pääsee elämään. Toi kumipusla on vakaajan toimiessa tosi kovilla ja jos toinen etupyörä on 20cm korkeammalla kuin toinen, veikkaan, että valo voi näkyä vakaajan ja kumiosan välistä. Tota puslaa voi kiristää tarvittaessa asentamalla suoran tai kaarevan osan alle esim 3mm kuminpala, jolloin metalli puristaa puslaa kovempaa akselia vasten.
Kiitos vastauksesta. Pusla ei jäänyt väljäksi vaan puristui oikein kivasti paikalleen. Täytyy seurata ja ehkä joskus jaksaessaan laittaa pikku kumisiivu alle.

Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2946
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Etu-ja taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Firebolt » 16 Kesä 2019, 21:17

Kun tuota kuvaa katsoo on pusla siinä ihan hyvin. Parempi se on tuollalailla avonaisena kuin että olisi täysin yhdessä, reikä jäisi liian suureksi ja pusla olisi väljä.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.

Bug85
Aktiivi
Viestit: 50
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Re: Etu-ja taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 17 Kesä 2019, 07:32

:peukku:
Firebolt kirjoitti:
16 Kesä 2019, 21:17
Kun tuota kuvaa katsoo on pusla siinä ihan hyvin. Parempi se on tuollalailla avonaisena kuin että olisi täysin yhdessä, reikä jäisi liian suureksi ja pusla olisi väljä.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Etu-ja taka-akselin puslat

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 20 Syys 2019, 15:55

Löytyi edullinen puslien raaka-aine kauppa Muovia.fi. Edullisia teollisuuden jätepaloja. Useita muovilaatuja niin levyinä kuin tankoina.
PUR90H ei vaan ollut tankona, mutta ei tuo haittaa. Sahalla sopiva pala ja reikä, johon sitten tanko, kuin grilli varras, josta saa sitten sorviin mukavati kiinni.
Kuvassa 60mm PUR90H joustavampaa ja 30mm PE1000MoS2 kovempaa erittäin kulutusta kestävää materiaalia.
Noista saa tehtyä sopivia puslia tukivarsiin ym.
Pyöreitä POM ja PA muovitangon pätkiä on tulossa jälkikäteen vielä postissa.
Kun tekee puslan moniosaiseksi useammasta materiaalista, niin se on mahdollista saada kiertoa vastaan pehmeämmäksi ja kuitenkin eteen ja taaksepäin lähes joustamattomaksi. Idea on siinä, että puslan keskiosa tehdään kovemmasta materiaalista ja reunaosat pehmeämmästä, jopa kumilevystä.

Tosta reilun satasen PUR levystä saa noin 24kpl puslia, ei montaa euroa tule kpl hinnaksi.

https://muovia.fi/palakauppa.html
Liitteet
P9200555.JPG
P9200554.JPG

Vastaa Viestiin