Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kadulle

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Avatar
4.6 Snake
Aktiivi
Viestit: 40
Liittynyt: 04 Marras 2007, 23:45
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 4.6 Snake » 23 Elo 2011, 20:28

kaara91 kirjoitti:Kävin itsekkin tallissa kattomassa tota heppaa kavioista kun tää asia on vireillä ja näyttäs ton mukaan olevan liikaakin mulla tota camberia, kun tuo rengas on kulunut tosta keskiuran reunasta melkein uran pohjaan. Camber -1,7 ja caster +6,0 haritusta 1mm. Rengas Nitto NT05 255/40 ZR 17.
Kas vaan...mulla samanmerkkiset renkaat ja kuskinpuolen eturengas kului Jurvassa samalla tavalla (keskiuran ulkosivu), aattelin että olisko ollu liikaa painetta.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 23 Elo 2011, 20:51

Mulla oli kylmänä paineita 2,8bar joka renkaassa. En usko, että syy on liiallisessa paineessa. Mulla molemmat puolet samanlaiset ja symmetrisesti kuluneet. Vetävillä pyörillä kuluminen keskeltä johtuu liian pienistä paineista. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- TÄYTYY KORJATA TÄHÄN KUITENKIN REHELLISENÄ MIEHENÄ. NUO RENGAS PAINEET ON KUITENKIN OLLU +18 ASTEEN TALLILÄMMÖSSÄ 2,3 BAR KYLMÄNÄ KUN ÄSKEN MITTASIN.Kaikissa sama. Muistaakseni tarkastin nuo töistä tullessa 30km motari pätkän jälkeen joskus 2kk sitten,joten pyydän nöyrimmin anteeksi jos olen antanut autostani vääriä tietoja. :D T KAARA
Viimeksi muokannut kaara91, 24 Elo 2011, 17:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3038
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja Mexico65 » 24 Elo 2011, 08:21

Paljon on pojilla painetta!

Kuuma paine alueelle 2.1 - 2.6 bar, 30 - 38 psi.
Kylmäpaine ehkä alueella 1.6 - 1.8 bar tällä ei suurta merkitystä koska yleensä rengas on lämmin rata-ajossa.

Rengas, auto, rata ja olosuhteiden mukaan haetaan lopullinen ihanne paine.

Me on lähdetty kisaan muutaman kerran 1.6 bar kylmäpaineella, alussa rengas vähän veltto mutta lämmettyään OK.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
1/2 79 Mustang pace car
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 24 Elo 2011, 13:56

Viime vuonna Natikoissa oli vakiot 225/55 R16 Michelin primacyt ja kylmäpaine sama 2,8 ja silti reunat oli hankaantuneet ulkopuolelta kuvion ulkopuolelle. Ilmeisesti tuo Nitto on reunoiltaan jäykempi ja 40 sarjalaisena pitää kurveissa muodon paremmin kun nuo "testivoittajat". Ompahan käyty nyt sitten paineissa ylärajalla, josta on hyvä tiputella pykälä kerrallaan alaspäin, jospa nuo kierrosajatkin niiden myötä sitten paranis. Mutta kyllä nuo silti kadulla reissussa lämpiää tonne 45asteen kieppeille vaikka paineet onkin noin kovat. Ilmeisesti tuo 2,3-2,7 bar kuumapaine vois olla kohillaan. Ainakin näkee sitten miten vaikuttaa muihin ominaisuuksiin. Nuo renkaan kudokset alkaa antamaan periksi 80 asteen kieppeillä ja 100 astetta tuhoaa renkaan kudokset nopeasti.En kyllä mitannut noita kuumapaineita, mutta renkaan lämpöjen mukaan vois olla kuumapaineet 3,3 bar. Kieltämättä omastakin mielestä se on vähän liikaa. Mutta täytyy muistaa myös , että pienemmillä paineilla rengas lämpiää enemmän kitkojen vaikutuksesta ja kudokset joutuvat muodonmuutoksen johdosta kovemmalle pinnan sortokulmien kasvaessa, mikä kasvattaa myös sitä kautta renkaan kulumista. Renkaan kantokyky heikkenee ja vierinvastus kasvaa myös paineen laskiessa. Oma kokemus on ollut aina se, että mielummin liikaa kuin liian vähän. Muistelen että paineen ohjearvon ylitys on renkaan elämänkaarelle huomattavasti parempi vaihtoehto kuin ohjearvon alittaminen. Myös raskas auton etupaino vaatii etupyörille suurempaa painetta, jotta renkaan kantokyky säilyy ja vältytään kudoksen liialliselta muokkaantumiselta kaarteessa.
No niin, nythämmävasta hokasin, että tää topiikki karkas hyvin pitkälti tuonne rengaspuolelle. Jos edelleen juttua renkaista, laittakaa seuraavat valmiin rengas otsikon alle. T Kaara

Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 409
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 91GT » 24 Elo 2011, 17:42

Perskuta rallaa. Taitaa vaan olla paras kompromissi pistää pyörät pystyyn kadulle pikkusen aurausta ja mitata muutamat camber kulmat taulukkoon minkä mukaan työntömitalla iskarinmutterista mittaamalla laittaa rata-asetukset. Siinä tulee sitten vähän haritusta radalle mutta se taitaa olla vaan hyvä.

Rengaspaineista puheen ollen ite olen pitänyt siinä 2.6-2.8 kuumapaineita rata-ajossa.

Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 631
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 » 24 Elo 2011, 18:17

Tossa tollanen mittalaite Camber / Caster

http://www.rtemotorsport.net/kauppa/pro ... cts_id=394

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 24 Elo 2011, 18:59

Mulla on tulossa digitaalinen 60cm vatupassi Bocsh merkkinen. Tarkkuus 0,05 astetta. Aion tehdä siitä kulmamittarin autokäyttöön. Hinta 180€. Nuo kupla mittarit tuohon napaan kiinitettynä antavat helposti virheellisiä lukemia jos niitä ei ole sovitettu autokohtaisesti. Esim laakerivälys ei tule huomioiduksi ja kiinnitys on epämääräisempi meneekö suoraan. Pidän noita vanteen huulloksesta mittaavia luotettavampina kun vaan toistetaan mittaus 180 astetta jolloin tuo vanteen heitto eliminoituu. Mutta kyllähän noillakin pärjää ja saa oikean lukeman kun on vaan tarkka hommassa . Biltemassa oli kans joku kuplavatupassi tohon napaan, mutta senkin luentatarkuus oli mielestäni liian krouvi.

Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 631
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 » 24 Elo 2011, 20:34


Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 24 Elo 2011, 20:42

Joo, tuon kanssa jo varmasti pärjää, eikä tarvii arvailla lukemia, kunhan saa vaan huolellisesti asennettua paikalleen. Eli virheen tekee mittaaja eikä laite. :D

Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 409
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja 91GT » 03 Syys 2011, 12:28

JYK-90 kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!


http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/
Tuo summitin mittauslaite näyttää aika hyvältä mutta kuvasta en saa selvää miten sillä näkee casterit.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 03 Syys 2011, 13:35

Vaikka en tiedä varmaksi asiaa, niin veikkaan, että homma toimii samalla tavalla kun tuo minun antama mittaus. Eli käännät pyöriä tietyn määrän ja toinen asteikko samalla helmellä näyttää caster kulman arvon ilman laskukonetta. Noita on myös kahdella kuplalla toimivia jossa casterille oma kupla. Mittaus tehdään ilmeisesti samalla tavalla. Mulle tuli just postissa digitaalinen vatupassi jonka lukematarkuus on parempi kun lukema tulee suoraan näyttöön. Tuo kuulan lukeminen on mielestäni liian epätarkka, saattaa hyväsilmäinen päästä 0,3asteen tarkkuuteen.

sakke
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja sakke » 03 Syys 2011, 16:21

Tilasin just Summitilta tuon 91000 mallin joka käy 13-18" vanteisiin. Usa-hinta 149 ja Paypalilla 211 usd kotiin kannettuna. Paypalilla olen maksanut yleensä osat noihin Triplekawoihin Englannista, katotaan miten Usahomma toimii. Kulmat tuossa 67:ssa mitä sattuu, kun kääntyy mieluusti ja jää puoltamaan vasemmalle ja raskas kääntää oikealle. Poliittisestikkin arvelluttavaa. :D
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968

Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 373
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Audi A5 Coupe quattro 2.0
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja JYK-90 » 03 Syys 2011, 19:50

91GT kirjoitti:
JYK-90 kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!


http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/
Tuo summitin mittauslaite näyttää aika hyvältä mutta kuvasta en saa selvää miten sillä näkee casterit.
Caster mitataan lyhyesti selostettuna seuraavasti.

-Laite vanteeseen kiinni, tarkistetaan vatupassilla että on pystysuorassa.
-Käännetään rengasta 15 astetta ulos ulos.
-Asetetaan mittalaitteessa oleva ilmakupla mittauspylväs näyttämään nollaa.
-Käännetään rengasta 15 astetta sisään päin.
-Mittari näyttää casterin.

Kuten jo kirjoitin laite on helppo käyttää.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Audi A5 Coupe Quattro 2.0T

sakke
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
Auto: Mustang HT -68 351 C4
Paikkakunta: Orimattila

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad

Viesti Kirjoittaja sakke » 04 Syys 2011, 13:21

Mittalaitetta odotellessa pitää alkaa suunnittelemaan aste-kääntölevyjä. Onnistuuhan mittaus myös piirtämällä viivat lattiaan, niinkuin kaara91 on neuvonut. Mutta kun aina pitäisi kaikki vermeet tehdä ite. Laakerointia pitää miettiä, vai onko kellään hyviä vinkkejä?
Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7147
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kadulle

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 26 Maalis 2019, 19:01

Tollasen sabluunan kun tekee, niin onnistuu varmaankin riittävän tarkasti. Arvoja ei kerrota kirjassa, mutta noihan on helppo selvittää, kun pyörää kääntää esim sen 20 astetta ja niin edelleen...
Toi kuva on autotekniikan käsikirjasta vuodelta 1979.
Liitteet
P3260099.JPG

Vastaa Viestiin