S197 kardaani täristää

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2325
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: S197 kardaani täristää

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » 08 Touko 2021, 23:45

Hyvä kommentti tuosta pulverimaalauksesta. Sekin kuulostaa asiaa ymmärtämättömälle hyvältä. Vähän sama kun poika opasti minua termistä "military grade", se tarkoittaa kuinka huonoa armeija ottaa vastaan, ei suinkaan tarkoita hyvää.

TexasMan
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Joulu 2019, 10:50

Re: S197 kardaani täristää

Viesti Kirjoittaja TexasMan » 25 Touko 2021, 08:16

Kiitos kaikille todella hyvistä kommenteista ja nostoista! Hyviä uusia ajatuksia sain itsekin tästä!

Irrotin noi takarenkaat ja pesin ne, ja kävin ne uudelleen vielä tasapainottamassa. Rengasliikkeessä asentaja otti renkaat ja minuutin päästä tuli kysymään: Toinen vanne on hieman kiero, haluatko että nämät silti tasapainotetaan? Näissä on myös hieman epätasapainoa, ehkä noin 10-15 grammaa. No joo, otin tasapainotuksen sitten vielä kuitenkin. Hieman parempi siitä tuli, vieläkin alkaa täristämään jossakin 100 mailin jälkeen, aikaisemmin tosiaan 80-90 mailissa tuli tuo täristys. Pitääpä jossakin vaiheessa viedä oikaistavaksi vanne.

Itselleni tuli tästä sellainen opetus, ettei kannata viedä renkaita tasapainotettavaksi valtakunnalliseen varaosamyymälään, jonka yhteydessä on korjaamo, vaan suunnata heti asiantuntevaan korjaamoon. Alunperin olisin näin tehnytkin, mutta oli juuri renkaiden vaihtosesonki päällä, ja niissä oli todella kova ruuhka. Joku mulle vinkkasikin, että kaikki tasapainotuskoneet eivät tunnista hieman kieroa vannetta.

Kukaan ei vastannut alkuperäiseen kysymykseeni millainen S197 Mustangin kardaanin rakenne on, niin vastaan sitten ihan itte: Avasin tukilaakerin jälkeisen (viereisen) vakionopeus nivelen, ja yllätys oli melkoinen, kun aattelin, että siellä on pultti jonka avaamalla voi purkaa sen, mutta eipäs ollutkaan! Eli se on kasattu hitsaamalla, eikä ole tarkoitettukaan purettavaksi. (Katso kuva alta) Ainoa järkevä toimenpide on tosiaan ostaa kokonaan uusi kardaani. Heitän tähän pari linkkiä niihin liittyen, tietenkin niitä saa Suomestakin, esim. Niemensivun Sepolta. Näihin alukardaaneihin saa myös jälkikäteen ristikkoniveliä, ainakin tuohon Danan saa.

Tässä pari alukardaani vaihtoehtoa:
https://www.cjponyparts.com/steeda-driv ... 10/p/DS24/
https://www.summitracing.com/parts/sdh-10001766

Jotain keskustelua on myös ollut uretaanipuslista ja niiden ominaisuuksista. Jätän sen ominaisuus-keskustelun pois tästä, mutta haluan muistuttaa siitä vain, että niitä uretaanipuslia voi joutua jälkivoitelemaan, koska niiden toimintatapa on erillainen tavallisen kumipuslan, ja ne saattaa ajan myötä alkaa nitisemään. Esim. Energy Suspension suosittelee viiden vuoden välein voitelua, ja esim. Mustang Saleenissa jossa alkuperäisenä uretaanipuslat, Saleenin omistajan käsikirjassa (Saleen 2005 Owner's handbook and warranty supplement) suositellaan voitelua 3 kk:n tai 3000 mailin välein. Saleenissa on ainakin etukallistuksen vakaajassa valmiina rasvanipat.

Tässä pari linkkiä aiheeseen liittyen:
https://www.youtube.com/watch?v=zwg8Y_TzUBM
https://www.energysuspensionparts.com/f ... g-lube.asp

Vinkki asennukseen (En ole itse kokeillut tätä, saa testata tätä ihan omalla vastuulla):
https://www.youtube.com/watch?v=UbgEvh-rSl4

Löysin rasvaprässiin liitettävän injektioneulan, jolla voisi ruiskuttaa nitisevään uretaanipuslaan voiteluainetta purkamatta sitä. En ole vielä käyttänyt tätä, koska ei ole vielä tullut vastaan nitisevää uretaanipuslaa, johon voisin testata sitä. Sen tiedän, että joku on vanhaa palloniveltä voidellut tälläisellä neulalla; Joo siitä jää pieni reikä pallonivelen suojakumiin, mutta ei kuulemma haittaa, koska reikä on niin pieni ja rasva suojaa sitä. (katso kuvat alta)

Toivottavasti näistä on apua ja iloa jollekin & Nautinnollisia ajolenkkejä!
Aiheeseen liittyvät kuvat alla (en tiennyt miten noi kuvat laitetaan tuonne tekstin väliin fiksusti):
Liitteet
Kardaani_katkaistu.jpg
Vakionopeus nivel avattuna, ei pulttia täällä
IMG_20210521_065653.jpg
Ohjeistus puslien voiteluun.
IMG_20210521_065521_1.jpg
IMG_20210521_065423_1.jpg
Tästä saa mittakaavaa tuosta prässiin tulevasta neulasta.
IMG_20210425_102143_2.jpg
Alukardaani asennettuna.
Viimeksi muokannut TexasMan, 26 Touko 2021, 11:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jaro55
Addikti
Viestit: 315
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Re: S197 kardaani täristää

Viesti Kirjoittaja jaro55 » 25 Touko 2021, 13:28

Ostin omaan Musseen Rockautosta Dormanin teräskardaanin. Ei valittamista, työnlaatu hyvä, Spicerin nivelillä.

https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... shaft,2308
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7934
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible, -95 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Paikkakunta: Vihti

Re: S197 kardaani täristää

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 25 Touko 2021, 13:55

Renkaiden painotus ja painossa pysyminen ei ole itsestään selvyys.
Kun rengas laitetaan vanteelle sen nosto ponttiin tapahtuu yleensä ilmanpaineen avulla, (yleensä se nousee päälle noin 2,5barin paineella). Rengas nousee pontiin paineistettaessa vinosti ja viimeisen venytyksen jälkeen kuuluu pamaus kun se on päällä, jonka jälkeen yleensä heitetään venttiili nopeasti paikalleen, ettei paine pääse putoamaan. Tässä vaiheessa rengas ei välttämättä ole keskittyneenä vielä vanteelle, vaan se asettuu melkoisella varmuudella epäkeskeisesti vielä vanteelle.
Paineennosto vanteelle pitää lopettaa vasta 3barin paineessa, vaikka rengas olisikin noussut jo aiemmin ponttiin.Tämä siksi, että renkaan tukivaijerin ympärillä oleva tiivistyshuullos antavat periksi, venyvät ja asettuvat kunnolla ponttiin. Tämän jälkeen paine renkaassa pitää päästää nollaan saakka, jotta rengas pääsee keskittymään ponttiin ilman paineen aiheuttamaa aksiaalivoimaa vanteen reunaan, edelleen mieluiten rengaskoneessa vaaka-asennossa pitoleuat tietysti aukiasennossa.
Sitten rengas täytetään uudelleen 2,5 bariin, asennetaan venttiili ja säädetään paine typellä tai ilmalla 2,2-2,5barin paineeseen.
Tämän jälkeen painotus alle 5g, mieluiten pariin kertaan tarkastus eri asennoissa jos keskitys tapahtuu kartiolla, jotta varmistetaan keskityksen onnistuminen koneeseen.
Eli edellisessä kohtaa on muutama asia, joka monesti ohitetaan ajan säästämiseksi. En väitä, että oikomallakin saadaan hyvä tulos, mutta jäykkäalustaiset nyky urheiluautot matalilla reunaprofiileilla vaatii hyvän heitottoman renkaan ja vanteen, sekä oikein suoritetun painotuksen, jotta ajossa ei tule ylimääräisiä tärinöitä ja rengas on vanteella heti alussa mahdollisimman oikeassa asennossa. Käytännössä renkaat ei vaadi sisäänajoa, mutta rengasrasvan kuivumisen takia nätisti / totutusajoa kannattaa suosia muutama päivä. Vanhanajan korkeaprofiiliset pehmeäreunaiset renkaat nielevät huomattavasti suurempia heittoja pehmeillä alustoilla..

Rengas ei koskaan ole absoluuttisesti painossa. Sen epätasapaino muuttuu elinkaarensa aikana koko ajan. Esim yön yli seisseen auton renkaan kun laittaa painotuskoneeseen, voi epätasapainoa olla 30g, vaikka sama rengas on painotuskoneessa ollut edellisenä päivänä 0g ja autolla ei ole ajettu metriäkään. Syy tähän johtuu renkaan elastisuudesta jonka auton massa on painanut renkaaseen. Eli se ei ole aamulla enää pyöreä. Ilman lämpötilan laskiessa tämä korostuu. Kun rengas ajoon lähdettyä pyöriessään lämpiää ja mankeloituu, muotovirhe poistuu 5- 10km aikana.
Moni puoliksi ajettu rengas vaatii uudelleenpainotuksen kulumisen ja muodonmuutoksen takia. Vanhoissa nastarenkaissa asia korostuu, kun nastoja on muutoinkin jo irtoillut ajan saatossa, jolloin kulutuspinta kuluu enemmän nastattomista kohdista.
Vanteen ja renkaan kieroudet ja heitot ei poistu rengaskoneessa painotuksessa. Kone kyllä näyttää, että balanssi on 0g, mutta säteittäis ja vemputusheittoa painotus ei poista. 0 balanssinhan saa vaikka 3 kulmaisen renkaan, mutta tuskin se pyörii tärinättömästi. Paria milliä suuremmat heitot voi tuntua tietyissä olosuhteissa edelleen tärinänä vaikka painotus olisikin 0. Suurimmat ongelmat usein kuitenkin johtuu tiestömme ongelmista, mutta tämä on helppo todeta sillä kun ilmiö ei ole jatkuvaa.
Tämän lisäksi renkaan vyön ja sivuosan virheet eivät välttämättä näy silmin rengasta pyörittämällä, mutta jos renkaan eri kohdissa on jäykkyyseroja ne voivat tuntua tärinänä, kun renkaan elastisuus muuttuu eri osissa renkaan sektoria.
Vanteissa sallitaan muotovirheitä..En ala tähän kaivelemaan mitä nuo normit on, mutta kokemukseni mukaan kaikki yli 3mm heitot vanteessa on liikaa.. niin säteis kuin aksiaaliheitot. Ja säteisheitto pitää mitata pontin pohjasta ja aksiaaliheitto reunahuulen sisäpuolelta. Vanteen heitto on myös helppo tarkastaa koneessa ja samalla todeta pelkän vanteen tasapaino. On tullut vastaan uusia alumiinivanteita joiden epätasapaino pelkästään ilman rengasta on yli 100g luokkaa. Silti säteis ja aksiaaliheitto on ollut vain 1,5mm.

Usein halvemmissa renkaissa esiintyy virheitä ja nyky toleransien mukaan ne on kait sallittuja ns. osa B luokan renkaita priimojen mukana, joita tulee suuressa halpamassatuotannossa väkisinkin paljon, sekä laadunvalvonnan läpi tarkastusten riittämättömyyden tai suoraan laiminlyönnin vuoksi. Ilmeisesti muotovirhe kuitenkin on ongelmaton ja aiheuttaa ainoastaa tärinää, eli se ei kuitenkaan vaikuta heikentävästi renkaan kesto-ominaisuuksiin. Kumiseoksissakin on varmesti eroja eri ainesosissa kumiseoksissa, jollei ne ole samasta vulkaanointierästä valettuja. Harvoin 4 renkaan satsissa on kaikki kohdillaan, vaikka vanteet olisikin heitottomat. Siksi kai Z luokan ja paremmat renkaat on hieman paremmin valvottuja ainakin pitäisi olla, koska ne on tehty suuriin nopeuksiin. Näkeehän tuon Formuloidenkin renkaissa toinen setti ei toimi ja toisella tulee se suurin pokaali..
Olihan tässä joskus juttua täälläkin, kun rengas ei pysynyt painossa. Syy oli liian väljä vanteen ponttiin. Eli rengas pääsi luistamaan vanteella muuttaen asentoa, jolloin se ei myöskään pysynyt painossa alle 5g..

Ilmankos tuosta nivelestä ei ollut suuremmin juttua maailmalla, kun se on hitsaamalla kasattu.

Pallonivelen rasvaus suojakumin läpi ei välttämättä auta nivelen voitelussa kaikissa tapauksissa, siksi koska pallon ja pesän sisäpuolelle pitäisi saada myös rasvaa. Helpoin tapa on tehdä uusiin niveliin rasvanipat, jolloin rasvaus tapahtuu siten, että vanha rasva työntyy kumin puolelta ulos. Vanhemmissa suojakumeissa oli reikä tarkoituksella, josta näki kun vanha mustunut rasva muuttui uudeksi. Mato tuli kumista ulos rasvaa lisättäessä.

Uretaanipuslien rasvaus (tukivarsien puslat) suoritetaan paksulla silikonirasvalla ja näihin voi myös tehdä jo uutena rasvanipat ja esim. rautasahan terällä urat, jos niitä ei ole, jotta rasva puslan sisällä pääsee kulkeutumaan ympäri holkkia.
Liitteet
lataus (14).jpg
lataus (14).jpg (8.68 KiB) Katsottu 196 kertaa
images (6).jpg
images (6).jpg (16.72 KiB) Katsottu 196 kertaa
image_47735.png

TexasMan
Hiljaisempi
Viestit: 18
Liittynyt: 14 Joulu 2019, 10:50

Re: S197 kardaani täristää

Viesti Kirjoittaja TexasMan » 26 Touko 2021, 12:28

jaro55 kirjoitti:
25 Touko 2021, 13:28
Ostin omaan Musseen Rockautosta Dormanin teräskardaanin. Ei valittamista, työnlaatu hyvä, Spicerin nivelillä.
Mukava kuulla tostakin kardaanista, eli toikin on hyvä ja toimiva vaihtoehto :peukku:
Mulla ittelläni on Danan alukardaani.

Kiitos Kaara hyvästä ja perusteellisesta selvityksestä renkaista ja niiden tasapainotuksesta. Mulle tuli sellainen ajatus tuosta, että ei kannata viedä irtorenkaita tasapainotettavaksi, vaan jos on mitenkään mahdollista, kannattaa ajaa renkailla ainakin 10km:n lenkki ennen tasapainotusta. Tai ainakin tarkastaa tilanne 10 km ajolenkin jälkeen, jos oot joutunut tasapainottamaan irtorenkaat.

Itsellenikin on tuttu toi, että välillä pitää tasapainottaa uudelleen puoliksi kuluneet renkaat, koska ne ovat jotenkin tulleet epätasaisiksi.

Vastaa Viestiin