67 mustangin outo tärinä

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith » 09 Syys 2020, 09:05

Eli ongelmana ollut jo useamman vuoden sellainen, että kun ajaa oikealle kääntyvään kurviin yli 50km/h vauhdilla niin ratissa ja lattiassa alkaa tuntumaan ns. hakkaavaa tärinää. Suoraan ajaessa ja vasempaan kääntäessä ei tätä tunnu. Mistä tämä voisi johtua?
Auto vakio korkuinen ja tehostettu ohjaus.

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1648
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja starsky » 09 Syys 2020, 09:43

Joku paikkahan siellä pääsee elämään. Auto nosturille ja käy kaikki pyöränlaakerit, nivelet ja puslat läpi onko väljää. Lisäksi moottorin ja vaihdelaatikon kiinnitys + kumit tarkistettava.

Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith » 09 Syys 2020, 10:29

Pyöränlaakerit, niveliä, puslia ja moottorin kannatinkumit vaihdettu. Tuo vaihdelaatikon kumi tarvii vielä tarkastaa.

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1648
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja starsky » 09 Syys 2020, 10:33

Perän hevoskärryjouset antaa sivusuunnassa melkoisesti periksi mutkissa jos ei ole Panhard-tankoa. Eli perän eläminen voi aiheuttaa liikettä moneen paikkaan. Mutta mielenkiinnolla tätäkin tulee seurattua, että missä se juurisyy siten oli.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7564
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 09 Syys 2020, 15:17

Mites renkaat..Ettei vaan ole mennyt vöitä poikki.
Mulla oli aikoinaan kinnerissä etupyörässä vyöt poikki toisella reunalla ja yli 100km/h alkoi vääntämään rattia oikealle. 150km/h nopeudessa väänti siten, että kuin joku olisi vääntänyt rattia vastaan tosissaan..
Siitä renkaasta ei päälisin puolin huomannut mitään..Syy löytyi naulanreiästä, joka oli katkaissut vyön ja joka oli paikattu sitten matopaikalla.
Vaihdappa renkaat kokeeksi puolelta toiselle..

Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith » 09 Syys 2020, 15:49

En usko että renkaissa vikaa. Kokeiltu 205 radial t/a renkailla ja toisilla 215 radial t/a renkailla. Myös eri vanteilla koitettu.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7564
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 09 Syys 2020, 17:16

Joku osuu johonkin kiinni. Onko moottorin korvat ok.

Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith » 09 Syys 2020, 17:26

kaara91 kirjoitti:
09 Syys 2020, 17:16
Joku osuu johonkin kiinni. Onko moottorin korvat ok.
Moottorin korvat oli surkeat ja vaihdettu siinä toivossa että tärinä loppuisi, mutta ei. Äsken vaihdoin vielä laatikon kannatinkumin ja ei silläkään vaikutusta.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7564
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 09 Syys 2020, 17:36

Ompahan mielenkiintoinen tapaus. Kertoileppa hieman lisää tosta ongelmasta..Onko se resonointia vai että joku ottaa johonkin kiinni. Jos ottaa kiinni pitää jossain olla jälkeäkin. Onko iskareita vaihdettu puslat väljänä kyllä voi täristä..

Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith » 09 Syys 2020, 17:57

kaara91 kirjoitti:
09 Syys 2020, 17:36
Ompahan mielenkiintoinen tapaus. Kertoileppa hieman lisää tosta ongelmasta..Onko se resonointia vai että joku ottaa johonkin kiinni. Jos ottaa kiinni pitää jossain olla jälkeäkin. Onko iskareita vaihdettu puslat väljänä kyllä voi täristä..
No siis, iskaritkin vaihdoin n. vuosi sitten mahdollisimman normaaleihin toivoen että tärinä häviäisi siitä. (Ennen oli kybin hopeat). Cragar ss vanteet oli alla aikasemmin ja vanteen puola oli tosi lähellä jarrusatulaa, ajattelin että se nappaa kiinni joissain tilanteissa. Nyt magnum 500 vanteet ja satula ei lähelläkään. Kyllä se enemmän vaikuttaisi että joku ottaisi kiinni. Kuskinpuolen etupyörän laakerin ajattelin vielä vaihtaa.. vaikka nekään ei vanhat ole :lol:

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7564
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 09 Syys 2020, 21:22

Etupyörän laakerin kunnon voi tarkistaa kun kääntelee suoralla ohjausta. Selvä jurnutus lisääntyy, kun viallinen laakeri puolikas joutuu kuormitukseen. Yleensä vastasuuntaan ääni häviää kokonaan.
Laakereiden kireys..irtolaakereilla ( kaksi kartiorullalaakeria) tapahtuu seuraavasti. Vedät momenttiavaimella mutterin 25Nm ja löysäät yhden kulman verran (10min).
Monesti ulompi laakeri on väljä akseliin, joka lisää klappia, mutta ei laakerivälystä. Tämä voi tuntua, että laakerissa on väljää, vaikka laakerin välys olisikin säädetty oikein. Tällöin pari pistepuikolla lyötyä jälkeä laakerin sisäpinnan kohdalle akselin yläpintaan poistaa kalpin. Ja tällöin todellinen laakerivälys tuntuu vain renkaassa. Sama voidaan tehdä sisäpuolen laakeripinnan kohdalle akselille..

Blacksmith
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 19:56
Auto: Ford Mustang '67
Ford Falcon '64
Ford Sierra '92
Suzuki PV '87
Paikkakunta: Raisio

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Blacksmith » 13 Syys 2020, 12:31

kaara91 kirjoitti:
09 Syys 2020, 21:22
Etupyörän laakerin kunnon voi tarkistaa kun kääntelee suoralla ohjausta. Selvä jurnutus lisääntyy, kun viallinen laakeri puolikas joutuu kuormitukseen. Yleensä vastasuuntaan ääni häviää kokonaan.
Laakereiden kireys..irtolaakereilla ( kaksi kartiorullalaakeria) tapahtuu seuraavasti. Vedät momenttiavaimella mutterin 25Nm ja löysäät yhden kulman verran (10min).
Monesti ulompi laakeri on väljä akseliin, joka lisää klappia, mutta ei laakerivälystä. Tämä voi tuntua, että laakerissa on väljää, vaikka laakerin välys olisikin säädetty oikein. Tällöin pari pistepuikolla lyötyä jälkeä laakerin sisäpinnan kohdalle akselin yläpintaan poistaa kalpin. Ja tällöin todellinen laakerivälys tuntuu vain renkaassa. Sama voidaan tehdä sisäpuolen laakeripinnan kohdalle akselille..
Otin laakerit löysäl ja kiristin sun ohjeiden mukaan. Pari lenkkiä käynyt ajamassa ja tärinä lähes kadonnut kokonaan. Ei ainakaan ole niin voimakas kuin ennen.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7564
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 14 Syys 2020, 12:47

Jostain olin lukevinani, että ensin 25ftlb ja sitten puoli kierrosta takaisin ja sitten uudelleen 1-1,5Nm eli 10-15 inlb. Noin pientä momenttiavainta ei ihan heti löydy. ELI oikein luit inlb ei ftlb.
Toinen vaihtoehto on kiristää ensin se 25Nm ja löysätä puolikierrosta. Sitten kiristää sormin uudelleen niin lujaa kuin jaksaa kääntää ja siihen.
Mä olen käyttäny tota 25Nm ja 10min löysäystä. Noitahan voi kokeilla kaikkia paljonko niihin tulee eroa..Idea kuitenkin on, että väljää EI TARVITSE OLLA YHTÄÄN, mutta esijännitystäkään ei tarvita käytännössä ollenkaan, tai jos niin aavistuksen verran..
Jos akseli on uloimmalle laakerille hieman nahkea, tai siihen on tehty toi pistepuikkojutska, niin 25Nm ja yhden kulman löysäyksellä ei ainakaan olla kaukana ..

Arto65FB
Moderaattori
Viestit: 2259
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » 15 Syys 2020, 22:36

65 Shop manuaalissa Falcon, Comet, Faikku ja Mustang kaikki 15-20 FT.LBS. ja sitten sen verran pikkaisen auki, että saa saksisokan paikalleen kruunumutteriin.

Käytetyillä lakruilla takapihamekatsu kiristää vannetta pyörittäen kunnes kinnaa, sitten ½ kiekkaa auki ja uudelleen pikkaisen kirraa kunnes vapaasti pyörittäen pyörä pysähtyy. Se ei ole ihan siinä mutta siellä päin.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7564
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: 67 mustangin outo tärinä

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 16 Syys 2020, 16:36

Toi lähin sokkareikä ei välttämättä osu kohdalleen, jos käytetään kruunumutteria. Jos on mahdollista käyttää sokkaprikkaa, jonka saa haettua just kohdalleen esim. just sen yhden kulman löysäyksen jälkeen.
Eli prikka joka tulee mutterin päälle ja jako siinä sokalle, että joku hahlo käy just kokeilemalla mutterin asentoon.

Tää nyt on hifistelyä, mutta pahimmassa tapauksessa toinen pyörä jää aavistuksen kireäksi ja toinen hieman löysäksi..
Tosin sokan reikä navassa pitää olla riittävän ulkona tällaista lukitusta käytettäessä, jotta reikä jää mutterin ulkopuolelle..
En tiedä onko kaikissa mustangeissa tämä. Mun Foxeissa on ja joissain voi olla vaan tuo kruunumutteri.
-7-80 luvun kinnereissä ainakin oli..

Tärkeintähän tässä on, että nämä momentit 10-25lb tai Nm eivät ole se momentti johon mutteri jää asennuksen jälkeen, vaan sillä taataan, että löydetään laakereille 0 välys pienellä esijännityksellä.
Laakereiden asennuksessa kannattaa muistaa, että laakerirungot pitää olla ehdottomasti pohjassa ja kiristyksen ja säädön jälkeen välys kannataa tarkastaa parin sadan-1000 kilometrin jälkeen, jotta välys on pysynyt oikeana ja pyörässä ei tunnu väljää. Tällöin voi kyseisen säädön uusia mikäli väljää on tullut lisää..

Jos noi laakerit jättää edellä annettuihin momentteihin, eikä niitä löysätä ne toimivat kyllä aikansa, mutta ratasessioissa jossa lämpötilat nousevat navassakin yli 200 C asteen käy helposti niin, että laakereiden karkaisu häviää ja laakerista tulee helposti entinen.

Uudemmissa, joissa laakeri on itegroitu yhtenäiseksi on momentti 200-300Nm. Tämä ei tarkoita että esijännitys olisi samaa luokkaa, vaan laakerin rakenne on tehty siten, että tuolla momenttiarvolla kahden aksiaalisesti lisätuetun urakuulalaakerin käyntivälys tulee oikeaksi. Samalla tiukkuus on luokkaa+ mutterin krympin lukitusosa, että laakeri ei irtoa navasta, vaikka se leikkaisikin kiinni. Molemmissa puolissahan on oikeakätinen kierre, eli pelkääjän puoli pyrkii tällöin kiristymään ja kuskinpuoli löystymään..eikä sokkavarmistusta tarvita..Toisin mä porasin omaani 4mm sokalle reiän akselin päähän varmuudeksi.
Näissä tapauksissa pitää mutteri vaihtaa aina uuteen, koska yleensä mutterin reuna on lintattu ja asennuksen jälkeen se ei enää uudelleen lukitse samoin kuin uutena..
Tällä taataan, että mutteri ei pyöri tärinöiden vaikutuksesta auki, jos jossain ihmeellisessä tilanteessa se pääsisi löystymään...

Tän vois kyllä siirtää johonkin parempaan topiikkiin, meinaan kuudenkymmenenseitsemän mustangin oudoista tärinöistä tätä ei kyllä osaa kukaan hakea... :oops:

Vastaa Viestiin