S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Bug85
Aktiivi
Viestit: 54
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 24 Maalis 2020, 13:52

Madalluksen ja takapään puslien sekä tukivarsien vaihdon jälkeen pitäisi kardaanikulma säätää kohdalleen. Taustana sen verran, että auto on 2006 GT, jossa paikallaan Eibachin Pro-kit. Säädettäväksi ylätakatukivarreksi on tulossa Whitelinen KTA204:nen (https://www.americanmuscle.com/whitelin ... ta204.html), jossa puslana ei ole uretaaninen, mutta kuitenkin vakiota jäykempää synteettistä elastomeeria.

Jos en ihan väärässä ole niin oletan tällä hetkellä pinion kulman olevan madalluksen jälkeen hieman pielessä. Autossahan on kaksiosainen kardaani, mutta luultavastihan kardaanikulma on nyt negatiivinen (kardaanilaskee auton perää kohden). Onko aina muuten näin?

Perän/pinionin kulmasta en osaa sanoa madalluksen jälkeen ja vakiotakaan en tiedä. Minulla ei ole mahdollisuutta päästä auton alle siten, että saisin auton tasalleen; voin kyllä ajaa auton perän ramppien päälle, mutta se vääntää sitten kulmaa väärään asentoon ja kulman mittaus ei onnistu. No tuo ei ole niin relevantti asia, koska vaihdatan ylätukivarren jossakin.

Kiinnostava kysymys on, että mikä pinionkulmaksi kannattaisi säätää/asettaa, jos alustan puslat ovat edelleen kumisia eikä uretaanisia (alatukivarret ford performance)? Joissakin foorumeilla on sanottu, että "vakiopuslilla" ja katukäytössä pinion kulma säädetään 2.5-3 asteen erolle kardaanikulmaan (esim. jos kardaanikulma on -2 niin perän kulma olisi sitten +0.5-1.0). Uretaanisille puslille suositellaan ilmeisesti 2 asteen eroa.

Sitten kulman mittaus; ilmeisesti kaksiosaisessa kardaanissa kardaanin kulma mitataan taaimmaisesta kardaanista. Perän kulma mitataan perän laipasta, mutta koska se on ohut niin saako oikean lukeman perämurikan pohjan tasaisesta osuudesta?

Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3056
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Viesti Kirjoittaja Mexico65 » 24 Maalis 2020, 14:13

Koska kyseessä kaksiosainen kardaani, niin pinion kulman säätäminen todennäköisesti turhaa. Kaksiosaiseen kardaaniin ei päde samat säännöt kuin yksiosaiseen.
me ollaan pudotettu BMW:n perää noin puolimetriä eikä olla koskettu kardaani kulmaan eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Samoin ko. autossa lähes kiinteät puslat takapäässä. Joo, BMW:ssä linnkuperä mutta murikan korkeutta on todellakin muutettu aika rajusti, eikä ennen muutosta tai muutoksen jälkeen ole havaittu ongelmia.
Kokeile ilman säätöä ensin ja jos värinöitä tai muuta ongelmaa ei esiinny niin kaikki OK, jos jotain ilmenee niin lienee tietynlainen säätö paikallaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
1/2 79 Mustang pace car
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 24 Maalis 2020, 14:38

Ilmeisesti tuolla ei ole suurta merkitystä. Kulmathan ei saa olla 0 koska tällöin ristikon neulat ei liiku kupissa. Tärkein kait on se, että kulma on joka nivelessä alle 3 astetta. Kaksiosainen ei mene kriittisille kierroksille ja noitahan on vaihdettu myös yksiosaisiksi alumiinisiksi. Resonanssit vaimenevat myös, kun välillä on tukilaakeri vulkanoidussa pesässään.

Noita kulmia ei pysty mittaamaan kuin montulla tai nosturilla, mikä nostaa joka kaviosta. Laserilla saa kohdisteltua. Täällä foorumilla on jossain Starskyn topiikissa kardaanin mittauksesta ja jossain muuallakin samasta asiasta.

Bug85
Aktiivi
Viestit: 54
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 24 Maalis 2020, 15:39

Värinöitä ei ole kyllä ollut, mutta koska tuli ajankohtaiseksi vaihtaa alkuperäinen tukivarsi niin päädyin sitten säädettävään. On varmaan ihan hyvä lähtökohta lähteä tehtaan mitoilla liikkeelle, mutta jo tarvetta on säätää niin nyt sen ainakin voi tehdä.

Mitä tarkoitat 0 kulmalla? Molemmat samassa linjassa?

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 24 Maalis 2020, 16:11

Eli kulmaa ei ole. Jep kannattaa lähteä liikkeelle vakio asenneosta. Ja perän linja pitää olla samassa kulmassa kuin etu kardaani. Eli tuleva ja lähtevä kulma sama molemmissa päissä taka kardaania.

Bug85
Aktiivi
Viestit: 54
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 24 Maalis 2020, 16:41

Kiitos. Jep, perä on keskitetty säädettävän panhard-tangolla.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7218
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: S197 Kardaani-/pinionkulman säätö

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 24 Maalis 2020, 17:37

Säädettävällä ylätukivarrella saat käänettyä perän pinjonin saman suuntaiseksi kuin etukardaani. Ylhäältä katsottuna pitäisi laatikon takapäätä kääntää vastaavasti, mutta tehdas asetus on kyllä kohdillaan ja säätövaraa tuskin kiinnikkeissäkään montaa milliä on.

Vastaa Viestiin