Panhard-tangon valinta

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Bug85
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Panhard-tangon valinta

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 19 Marras 2018, 14:03

Tuli hommattua 2006 GT avoon Eibachin pro-kit -alustasarja (reilun tuuman lasku) ja luonnollisesti jousituksen päivityksen yhteydessä tulee myös Panhard-tanko vaihtaa. Tankoja näyttää olevan jos minkä merkkisiä ja muutamia erilaisia konstruktioita. Perustehtävä kaikilla on sama, mutta ilmeisesti varsinkin pään nivelet/puslat vaikuttavat jonkin verran ajettavuuteen jne. Voisiko joku jeesata ja vinkata seuraavissa asioissa:

- tanko pallonivelillä (heim joints) vai puslilla? Amerikan foorumeilla sanottiin, että pallonivelillä oleva tanko on kovempi, mutta autoon olisi parempi tuntuma, mutta samalla "helmet" myös alkaa kitisemään helpommin kuin puslat.
- Jos puslilla niin minkälaisilla puslilla? Rasvanippojen kanssa vai ilman?
- Minkä merkkinen olisi hyvä? Suuria eroja ei varmaan ole; lähinnä siis kiinnostaa mistä saa Suomeen halvimmalla sen "suositeltavat" tangon. BMR ja Whiteline keräsivät kehuja, mutta onko käytännössä sama minkä ostaa?

- Liittyy edelliseen; mistä puljusta kannattaisi tilata?

Kiitos.

Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2806
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: UPO, suomen nopein pakastin
Paikkakunta: Kuopio

Re: Panhard-tangon valinta

Viesti Kirjoittaja Firebolt » 19 Marras 2018, 14:25

Ehdottomasti säädettävä, en ole noin uusien tarjontaa katsonut mutta uskoisin lähes kaikkien olevan pituudeltaan säädettäviä. Enimmäkseen kruisailuun ja kadulle laittaisin uretaanipuslilla, ja näihin tietty rasvanipat.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.

Bug85
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
Paikkakunta: Oulu

Re: Panhard-tangon valinta

Viesti Kirjoittaja Bug85 » 20 Marras 2018, 14:30

Firebolt kirjoitti:
19 Marras 2018, 14:25
Ehdottomasti säädettävä, en ole noin uusien tarjontaa katsonut mutta uskoisin lähes kaikkien olevan pituudeltaan säädettäviä. Enimmäkseen kruisailuun ja kadulle laittaisin uretaanipuslilla, ja näihin tietty rasvanipat.
Kiitos. Säädettävä tanko luonnollisesti, jotta saadaan akselin linja kohdalleen. Asia jäi alkuperäisessä mainitsematta.

Uretaanipusliin olin itsekin päätymässä ja mielipiteesi vahvistaa käsitystä.

Avatar
jari
Addikti
Viestit: 274
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
Paikkakunta: Tuusula/Asikkala

Re: Panhard-tangon valinta

Viesti Kirjoittaja jari » 20 Marras 2018, 20:20

Mulle tuli viime talvena Maximum Motorsportsin alumiininen säädettävä pallonivelillä. Tavallinen pulliainen ei varmasti uretaanipuslien ja pallonivelien välillä huomaa mitään eroa. Ammattilaiset on sitten erikseen. Minä otin pallonivelet lähinnä periaatteen takia: olemuksensa ansiosta ne haittaa vähemmän takajousituksen toimintaa, huomaan minä itse eroa tai en...

Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 267
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Panhard-tangon valinta

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost » 01 Joulu 2018, 18:26

Jos tykkää säätää autoa ketteryyden ja perän yli/aliohjautuvuuden välillä ja käydä sillä ratapäivilläkin niin laittaisin tällaisen:

https://www.steeda.com/steeda-mustang-a ... -2552.html

Autoa madaltaessa muuttuu myös tuo kallistuskeskiö. Oleellista olis voida muuttaa sen kiinnityspisteen korkeuttakin. On helppo juttu tuolla tangolla.

Alkuperäisissä sanotaan olevan hiekkaa tai vastaavaa sisällä. Onko joku tieteen nimissä avannut selaista?
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 6354
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: 2kpl GT-91 5.0charged, LX-91 5.0
Toyota Corona Cab 2.0 Turbo-69
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Panhard-tangon valinta

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 01 Joulu 2018, 19:16

Ainakaan MM panhardissa ei ole hiekkaa. Jos siellä on hiekkaa, niin se toimii siellä värähtelyjen vaimentajana. Mikään ei estä lisäämästä sinne hiekkaa ja sitten kumitulppat päihin, että kierreosaan ei kulkeudu hiekkaa. Varmaan 1/3 -1/2 putken tilavuudesta voi olla hyvä määrä. Alumiiniputki ainakin ajan mittaan kovenee värinästä ja saattaa pahimmillaan katketa sitten jossain vaiheessa. Turha värinä kuluttaa panhardin heloja tarpeettomasti, lyhentää niiden ikää(Vertaa TV antenni. 30vuotta katolla ollut antenniputki tuulen vaikutuksesta värisee ja kovettuu ajanmittaan sitten , että katkeaa hyvin herkästi. Sama vaikutus kuparillakin). Teräskin väsyy ajan mittaan ylimääräisestä värinästää. Pitkällä ohuella tangolla on useita resonanssialueita ja hiekka vaimentaa ja muuttaa niiden taajuuksia.
Eli hiekka vaimentaa panhardin korkeataajuisia värähtelyjä, joita välittyy takakakselin kautta epätasaisesta tienpinnasta ja voimalinjan värinöistä.

Yleensä muutoinkin säätämättömien Panhardien korkeus on tehty vakio tai parin sentin madalluksille. Antin kommenttiin nojaten ehdottomasti kannattaa valita korkeudeltaan säädettävä malli kiinteän sijaan, jos sinne sellaista meinaa asennella.

Vastaa Viestiin