Kierroslukumittari 66ht

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä

Valvojat: Arto65FB, Firebolt, starsky

Herkkulenkki
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 09:17
Auto: Ford Mustang 66ht
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja Herkkulenkki » 27 Elo 2019, 17:49

Saakos tohon 289 mottiin liitettyä tarvike kiekkamittarin ku on vakio syttyosat.
Eli kärjellinen jakaja ym..
Tarkotus ois kyl vaihtaa kärjetön.

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1613
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky » 27 Elo 2019, 21:05

Herkkulenkki kirjoitti:
27 Elo 2019, 17:49
Saakos tohon 289 mottiin liitettyä tarvike kiekkamittarin ku on vakio syttyosat.
Eli kärjellinen jakaja ym..
Tarkotus ois kyl vaihtaa kärjetön.
Saa kyllä. Malli täysin makuasia.

Varmista, että tukee 8 sylinteristä moottoria ja kytkentä puolan miinusnapaan. Pelaa tuolloin myös esim. kärjettömällä TFI-sytyllä. Toki jos vaihdat sytyksi kondensaattoripohjaisen puolattoman systeemin, niin tällöin paketista saa yleensä pulssisignaalin ulos suoraan mittarille (jolloin varmistettava tukeeko mittari ko. tyyppistä pulssia).

Itsellä TFI-sytyn kanssa VDO 333 959 kierroslukumittari Cockpit International 8,000 RPM 2 1/16" (52mm) Tachometer, 12V, kytketty puolan miinusnapaan.

ko. mittarin ohje:
ohje.pdf
(645.02 KiB) Tiedosto ladattu 18 kertaa

Herkkulenkki
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 09:17
Auto: Ford Mustang 66ht
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja Herkkulenkki » 28 Elo 2019, 09:54

Kokeilin tätä mittaria.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sah ... 2000028531

Laitoin singaali johdon puolan miinukseen ja säädin mittarin 8sylinteriselle.
Mut ei kyl sit toimi juuri ollenkaan, tyhjäkäynti 400-500rpm ja ku kaasua painaa, niin liikkuu todella huonosti ja hitaasti. tuliskohan liian heikko singaalia, niin siks ei toimi kunnolla?

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7335
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 28 Elo 2019, 15:47

Voi vaatia tämän "ohjeesta kopioitu".
https://www.biltema.fi/BiltemaDocuments ... 59_man.pdf

HUOM: Kierroslukumittaria käytetään normaalissa ajoneuvoelektroniikassa
ja useimmissa kilpa-ajoneuvojen
sytytysjärjestelmissä. Joissakin ajoneuvoissa kierroslukusignaali
voi olla heikko. Silloin lisänä on käytettävä
erillistä kierroslukusovitinta.

Herkkulenkki
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 09:17
Auto: Ford Mustang 66ht
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja Herkkulenkki » 28 Elo 2019, 18:38

kaara91 kirjoitti:
28 Elo 2019, 15:47
Voi vaatia tämän "ohjeesta kopioitu".
https://www.biltema.fi/BiltemaDocuments ... 59_man.pdf

HUOM: Kierroslukumittaria käytetään normaalissa ajoneuvoelektroniikassa
ja useimmissa kilpa-ajoneuvojen
sytytysjärjestelmissä. Joissakin ajoneuvoissa kierroslukusignaali
voi olla heikko. Silloin lisänä on käytettävä
erillistä kierroslukusovitinta.
Tuo ohje löytyykin ja siitä ajattelin et vaatiikohan jonkun kierroluku sovittimen tai jotain sinnepäin.
Mistähän semmosenkin löytää?

Ois kyl tarkotus laittaa se kärjetön jakaja, ku ei nekään oo hinnalla pilattu ja toimii paremmin.

Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1269
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja Late » 28 Elo 2019, 21:48

Kyllä kierroslukumittari pitäisi toimia siinä ihan suoraan. Itse olen kahteen ihan orkkisjakajalla ja puolalla olleeseen 60-70 luvun voortiin laittanut Autogagen perusmallisen 8-sylinterisiin tarkoitetun kiekkamittarin. Ja toimineet kuin tauti ihan vaan mittarin oman signaalijohdon kytkemällä puolaan abikoliittimellä.

Originaalia ulkonäköä muuten jos arvostat niin suosittelen vahvasti Pertronixin kärjettömän muutossarjan hankintaa. Piiloutuu käytännössä kokonaan sinne alkuperäisen kannen alle. Eikä siis muuta kiekkamittarin toimintaa mitenkään.
Late

-84 Mustang SVO
-88 Thunderbird Turbo Coupe

Herkkulenkki
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 09:17
Auto: Ford Mustang 66ht
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja Herkkulenkki » 29 Elo 2019, 07:56

Täytyypä laittaa uus johto puolan miinuksen ja mittarin välille, jos se auttais.
Pitääpä tutustua tohon Pertronixin kärjettömän muutossarjaan.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7335
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 29 Elo 2019, 16:19

Kannattaa myös varmistaa alkuperäiset johdot puolalle, ettei niissä synny ylimääräistä häviötä. Helppo mitata virrat päällä, kun kärjet on kiinni, paljonko akun + navan ja puolan + navan välissä on jännitehäviötä. Ja sitten puolan - ja rungon väli jakajan kylkeen ja akun - napaan. Olikohan se niin, että kaikki yli voltin häviöt on liikaa..
Johdotus kannattaa tehdä vähintään 1,5mm2 johtopoikkipinnalla. Turhan pitkät johdot kannattaa lyhentää..

Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1613
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja starsky » 29 Elo 2019, 18:14

kaara91 kirjoitti:
29 Elo 2019, 16:19
Kannattaa myös varmistaa alkuperäiset johdot puolalle, ettei niissä synny ylimääräistä häviötä. Helppo mitata virrat päällä, kun kärjet on kiinni, paljonko akun + navan ja puolan + navan välissä on jännitehäviötä. Ja sitten puolan - ja rungon väli jakajan kylkeen ja akun - napaan. Olikohan se niin, että kaikki yli voltin häviöt on liikaa..
Johdotus kannattaa tehdä vähintään 1,5mm2 johtopoikkipinnalla. Turhan pitkät johdot kannattaa lyhentää..
Mittauksessa huomioitava kärjellisessä sytytysjärjestelmässä mittariston tienoilla oleva vastus, joka rajoittaa puolalle menevää virtaa ja vastuksen yli tulee merkittävä jännitehäviö. Eli kärkien ollessa kiinni saattaa puolan plus-navan ja akun plus-navan välillä olla huomattava jännite-ero ja kaikki on kuitenkin kunnossa.

Avatar
kaara91
Over The Top
Viestit: 7335
Liittynyt: 12 Kesä 2009, 21:10
Auto: -91 GT charged, -91 LX, -89 GT Convertible
Toyota Corona Cab 2.0 -69 Turbo
Hiace-99, Volvo V40 -00.
Paikkakunta: Vihti

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja kaara91 » 29 Elo 2019, 18:46

Joo tämä oli hyvä huomio. Noista on montaa eri versiota. Osa puolista on tarkoitettu ilman etuvastusta kärjelliselle sytytykselle. Sitten on etuvastuksella toimivia puolia, jotka on käytännössä 8V puolia, mutta käynnistyksessä rele ohittaa tuon etuvastuksen, jolloin huonollakin akulla ja pakkasessa saadaan riittävä kipinä. Kun avain palautetaan, niin sähkö menee etuvastuksen kautta puolalle ja rajoittaa virtaa, ettei kärjet ja puola kärvähdä. Normi virta puolalle on noin 6 Ampeeria. Sitten on olemassa kärjettömille ja kondensaattorisytytyksille omat puolansa, jotka yleensä tulee sarjojen mukana tai ovat suunniteltu elektronisiin järjestelmiin paremmin kuin kärkijakajalle tarkoitetut perinteiset puolat..

Kuitenkin luotettavat liitokset ja riittävän paksut johdotukset ovat A ja O tehokkaaseen kipinään. Eikä muita sähkölaitteita kannata kytkeä sytytysjärjestelmän pääsyöttöön. Eli pääsääntöisesti sytkäsähköistys ihan omanaan akulta saakka. Usein tuo erkanee vasta virtalukon jälkeen, jolloin muitakin sähkölaitteita on rosvoamassa sytytysvirtaa.

Herkkulenkki
Aktiivi
Viestit: 65
Liittynyt: 06 Kesä 2018, 09:17
Auto: Ford Mustang 66ht
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kierroslukumittari 66ht

Viesti Kirjoittaja Herkkulenkki » 29 Elo 2019, 20:30

Vkl sit mittaileen ja vaihtamaan uudet paksut johdot.

Vastaa Viestiin