2005-2014

 

Mallivuoden 2005 viidennen sukupolven Mustang, platform-nimeltään D2C ja koodinimeltään S-197, esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä vuonna 2004. Muotoilultaan viides sukupolvi kierrättää keulassa linjoja ja ideoita vuoden 1964 malleista ja perässä puolestaan 67-68 fastbackeista, siis retroilua parhaimmillaan. Mallista tuli välitön myyntimenestys laittaen puhtia Fordin kilpailijoiden retrohenkisten muskeliautojen suunnitteluun. Kaikki S-197:t valmistetaan Flat Rockissa, Michiganissa.

Perusmallin V6-moottori on tilavuudeltaan aiemman 3,8 litran sijaan rautalohkoinen 4,0 L SOHC suorituskyvyltään 210 hv @ 5250 rpm / 240 lb ft (325 Nm) @ 3500 rpm. GT:n moottori on puolestaan alumiinilohkoinen modular 4.6 L SOHC 3-venttiilinen muuttuvalla venttiilien ajoituksella (VCT – Variable Camshaft Timing) teholtaan 300 hv @ 5750 rpm / 320 lb ft (434 Nm) @ 4500 rpm. Perusmallin vaihteisto on Tremec T-5, optiona Fordin 5R55S-automaatti, joka on sama perusmallissa ja GT:ssä. GT:n manuaalivaihteisto on viisivaihteinen Tremec TR-3650. Vakio perävälitys on 3,31:1 ja GT:n varttimailiaika vakiorenkain on noin 13,5 s.

2005

Perusmalliin sai V6 Deluxe -paketin jossa oli nelipyörälevyjarrut, keskuslukon kaukosäädin, sähköpeilit, -ikkunat, ja -lukot, aluvanteet ja vakionopeudensäädin. V6 Premium -paketti sisälsi edellisen lisäksi paremman äänentoiston, spinner-vanteet ja penkkien nahkaverhoilun.

GT:hen olivat tarjolla samat paketit, lisänä Deluxessa ABS ja sutimisenesto, etumaskin sumuvalot, kaksi pakoputken ulostuloa, paremmat penkit ja 17-tuumaiset maalatut Bullit-vanteet. GT:n Premium-paketissa oli puolestaan perusmallin lisäksi Shaker 500 -radio kuuden CD:n boksilla ja MP3-toistolla. Shaker 1000 oli optiona, tuoden lisäkauittimia ja takakonttiin subwooferin.

Ford ymmärsi alusta saakka aftermarket-teollisuuden merkityksen uuden Mustangin menestykselle ja kumppanit olivat tiiviisti mukana S-197:n kehittämisessä. Tämän tuloksena esimerkiksi Saleen ja Roush tarjosivat jo vuonna 2005 omia paranneltuja mallejaan. Saleen S-281 teholtaan 325 hv ja twin-screw ahdettu S-281SC teholtaan 400 hv. Roush puolestaan tarjosi Stage 1 ja 2 mallit, joissa parannukset keskittyivät tehon nostamisen sijaan ajettavuuden parantamiseen, joskin Roushilta sai optiona myös pakoputkiston.

2006

Perusmalliin tuli ”Pony Package” johon sisältyivät vuoden 1965 mallia mukaileva etumaski pienillä sumuvaloilla ja corral-ponilla,

06 GT

vuoden 2005 GT:n vakiovanteet, jäykempi jousitus, ABS-jarrut ja luistonesto. GT:hen tuli tarjolle 18 tuumaiset Fan-blade sekä Bullit -vanteet.

Paljon mielenkiintoa herätti 500 kappaleen erä Hertzille tehtyä GT-350H mallia, joka mukaili vuoden 1966 erikoismaalattua Hertzin vuokramustangia. Mallin perusväri on musta kultaisilla raidoilla. Mallissa oli hieman vakio GT:tä enemmän tehoa eli 325 hv / 330 lb ft (447 Nm), lähinnä avaramman ilmanoton, äänenvaimentimien ja päivitetyn moottorinohjauksen ansiosta.  Mallissa oli myös 3,55:1 perävälitys ja jäykempi alusta.

Saleenin S-281SC:n teho kasvoi 435 ja S-281:n 330 hevosvoimaan, lisäksi esiteltiin S-281E jossa ilmoitettiin olevan 550 hv. Roush esitteli Stage 3:n, jossa ilmoitettiin olevan 415 hevosvoimaa. Vuonna 2006 aftermarket-tarjonta kasvoi todella voimakkaasti ja S197:aan saattoi ostaa parannus- tai muutososia jokaiselle auton osa-alueelle. Suurin uutinen vuonna 2006 oli Ford GT:n 5,4 litran ahdettua moottoria käyttävän Shelby GT500:n esittely.

2007

GT:hen tarjolle tuli California Special -paketti johon sisältyivät 18-tuumaiset kiillotetut Bullit-vanteet, nahkapenkit, raidat, konepellin scooppi ja kiillotetut pakoputkenpäät. Uusia optioita vuodelle olivat esimerkiksi lämmitetyt penkit, kompassipeili ja Sirius-satelliittiradio. Tarjolle tulivat Shelby GT (319 hv) ja GT500 (500 hv).

2008

Tarjolle optioiksi tulivat HID-ajovalot, 18-tuumaiset vanteet perusmalliin ja sisustaan parempi valaistus. Esiteltiin 40th Anniversary-versio alkuperäisestä “King of the Road” Mustangista nimellä Shelby GT500KR. King of the Roadissa oli 5,4 L V8 Ford Racing Power Upgrade Packilla teholtaan 540 hevosvoimaa. Lisäksi tehtiin 7700 kpl Bullit-Mustangeja. Tarjolla oli edelleen California Special ja erikoismalli Warriors in Pink.

2009

Uutuutena tarjolle tuli $1,995-hintainen lasikatto-optio. Uusittu vuoden 2010 malli esiteltiin keväällä 2009 muutoksien keskittyessä muotoiluun ja sisätiloihin. Perusmallin tekniikkaan ei tullut muutoksia, GT:n moottori vastasi nyt vuosien 2008-2009 Bullittia, ollen suorituskyvyltään 315 hv @ 6000 rpm / 325 lb ft (441 Nm) @ 4250 rpm. Jousitusta muokattiin, luistonesto tuli vakioksi kaikkiin malleihin ja optiovanteiden kokoja muutettiin.

2010

Mallivuodelle esiteltiin uudet moottorit. Perusmallin V6 3,7 L alumiinilohkoinen suorituskyvyltään 305 hv / 280 lb ft (380 Nm).  GT:n moottoriksi tuli neliventtiilinen sekä imu- että pakoventtiilien säätyvällä ajoituksella (Twin Independent Variable Cam Timing – Ti-VCT) varustettu 5,0 L teholtaan 412 hv / 390 lb ft (530 Nm) 91 oktaanin bensiinillä. 87 oktaanin bensiinillä suorituskyky oli 402 hv/ 377 lb ft (511 Nm). Vaihteistoina tarjolla olivat kuusivaihteiset automaatti ja manuaali. Ohjaustehostin oli sähköinen. Optiona edellisen mallivuoden GT500:n Brembo-jarrut. Kahdet 19-tuumaiset vanteet tulivat optioiksi. GT500:n alumiinilohkoinen moottorin oli suorituskyvyltään 550 hv / 510 lb ft (690 Nm). Alustaltaan ja moottorinohjaukseltaan GT500 vastaa pitkälle edellisen mallivuoden GT500KR:ää.

Ford ilmoitti valmistavansa ratakäyttöön 50 kpl 5,0 L 412 hv:n BOSS 302R -mallia kunnianosoituksena Parnelli Jonesin vuonna 1970 saavuttamalle Trans-Am-mestaruudelle.