1999-2004

 

Vuonna 1999 oli Mustangin 35. juhlavuosi ja Mustang koki aggressiivisemman uudelleen muotoilun, SN95:n (1994 – 1998) pyöreät

99 GT

 muodot muuttuivat hieman kulmikkaammiksi. Kylkien leikkaukset olivat isommat ja johtivat korkeampiin ilmanottoaukkoihin. Yhteinen ulkonäkö ensimmäisen sukupolven Mustangin kanssa lisääntyi, mutta samalla säilyi nykyaikainen look. Kattolinja oli korin ainoa kohta, joka ei muuttunut 1994 – 1998 mallista. Kaiken kaikkiaan uudistunut Mustang oli hieman pidempi ja leveämpi kuin ennen. Uudistuneessa korissa alettiin käyttää entistä enemmän komposiittiyhdisteistä valmistettuja osia. Esimerkiksi konepelti ja peräluukku on valmistettu tästä materiaalista. Tämä lisäsi korroosion kestävyyttä ja vähensi painoa.

5.0L V8-moottorin vuonna 1996 korvannut yläpuolisilla nokka-akseleilla varustettu 4.6L V8 SOHC modulaar kone sai paremmin virtaavan imusarjan, korkeampi nostoiset nokka-akselit, isommat pakoventtiilit sekä suorasytytyksen. Tällä reseptillä moottorin teho nousi 35 hevosvoimaa. Uudistunut moottori tuotti niitä nyt 260. V6 Moottori koki myös samoja parannuksia ja sen tehot

2000

nousivat 190 hevosvoimaan. Motor Trend – lehden mukaan perusmallin V8 GT kiihtyi 0-60 mph 5.4 sekunnissa ja varttimaili meni 14.0s/100.2 mph. Vuonna 1999 Mustangista sai myös Cobra mallin, josta löytyi 320 hevosvoimaa.

Juhlavuoden kunniaksi Ford tarjosi Mustangista vajaan 5000 kappaleen 35th rajoitetun juhlapainoksen. Tämän mallin konepellin iso scooppi ja näyttävä takaspoileri olivat maistiaisia mallivuoden 2001 tulevista muutoksista. Muita eroavaisuuksia tavalliseen GT malliin olivat valkopohjaiset mittarintaustat, nahkaverhoilu, takapaneeli ja alumiininen vaihdekepin nuppi.

Vuonna 2000 mallisto säilyi ennallaan lukuun ottamatta uutta Cobra R mallia, joka erottui selvästi muista. Cobra R:ssä oli todella korkea takaspoileri, tummat etuvalot ja matala etuspoileri. Mallia oli saatavissa vain punaisena. 5.4L V8 tuotti muhkeat 390

2000 Saleen

hevosvoimaa.
Muita erikoismalleja olivat Saleen virityspajan supercharged versiot, jotka maksoivat lähes 40t dollari eli lähes tuplasti perus GT:n verran.

Vuosi 2001 toi perusmalliin Cobra R:n tummat etuvalot ja scoopin konepellille. Moottori pysyi ennallaan. Erikoismallina valmistettiin Bullitt GT mallia kolmena eri värivaihtoehtona: vihreä, musta ja sininen. Malli oli uusi versio vuoden -68 Steve McQueenin ajamasta Bullit isolohkosta. Vuoden 2001 Bullitista löytyi 265 hevosvoimaa. Ulkoapäin auto varusteltiin alumiini vaihdekepin nupilla, alumiini poljinpinnoilla, yksinkertaisimmilla spoilereilla ja erilaisilla ilmanotoilla sekä scoopilla. Retro Bullittia valmistettiin 5582 kappaletta ja hinta oli 26t dollaria eli 10t dollaria kalliimpi kuin perus V6 versio.

01 V6

Vuonna 2002 Mustang päivitti entisen Mach460 stereosysteeminsä Mach1000 järjestelmään. Uusi äänentoistojärjestelmä tarjosi 1100 watin tehon monine subbareineen.
Samana vuonna virityspaja Roush Performance tarjosi remmiahdettua 360 hevosvoimaista 360R mallia. Mallia oli saatavissa punaisena valkoisilla helmaraidoituksilla.
Erikoisuutena ilmestyi myös Sean Hyland Motorsportin 405 hevosvoimainen GT S2 ja 535 hevosvoimainen Cobra S4. Saleenina Mustangia sai vuonna 2002 54 kappaletta 425 hevosvoimaisella koneella.

Vuosi 2003 oli Fordin 100. juhlavuosi. Mustangia tehtiin juhlan kunniaksi Centennial Edition mallina, joka sisälsi nahkapenkit, 17” erikoisvanteet ym. 100th Anniversary varusteet.
2003 Ford julkaisi Retro mallin vanhasta Mach 1 versiosta. Mustang Mach 1 erottui muista 305 hevosvoimaisella DOHC koneella, isommalla scoopilla ja mustilla spoilereilla. Näkyvimpänä muutoksena uudet Magnum 500 vanteita muistuttavat uudet

03 Mach1

erikoisvanteet.
Cobra malli täytti 10 vuotta vuonna 2003. Roush, Saleen ja Steeda mallit tarjosivat erikoisuuksiaan. Tehokkaimpana löytyi Steedan Q400 R race car. Motor Trend testasi mallin kiihtyvyyttä saaden parhaaksi ajaksi 425 hevosvoimaiselle autolla 4.9s 0-60 mph ja 12.7s varttimailille.

Vuonna 2004 vietettiin Mustangin 40. juhlapäivää 40th Anniversary mallilla, joita valmistettiin 5700 kappaletta. Samana vuonna Fordilta valmistui 300 miljoonas auto, joka sattui olemaan Mustang.