1994-1998, pyöristynyt ja nykyaikainen IV-sarja

 
94 Cabrio

Uusi, täysin modernisoitu, IV-sarjan Mustang esiteltiin joulukuussa 1993. Kori muuttui kertaheitolla pyöreämmäksi ja virtaviivaisemmaksi. Makuasioista on turha kiistellä, mutta tosiasia on se, että uudet Mustangit myyvät vuosi toisensa jälkeen paremmin, kuin uudet Camarot ja Firebirdit yhteensä! Vanha 5-litrainen oli tuotannossa vielä kaksi vuotta korin uusiutumisen

jälkeen, jolloin se korvattiin täysin uudella modulaarisella 4.6-litraisella moottorilla.

Cobra-erikoismalli on ollut tuotannossa vuodesta ’93, ja vuoden ’99-mallin kerrottiinkin kehittävän jo n. 320 hv. Perusmallina on toiminut 3.8L V6, joka sekin meni uusiksi vuonna -99, koko moottoriperheen myötä.

95GT Cabrio

Vuoden – 99 malleissa on toteutettu ulkonäön muutos, ns. face-lift, jota voisi verrata merkittävyydeltään ehkä ’66 ja ’67 mallien

väliseen ulkonäön muutokseen. Tälläkin kertaa keulan, perän ja kyljen muotoilua on muutettu selvästi. IV-sarjan myötähän kylkeen tuli jälleen eräs alkuperäisten mallien tavaramerkkinä ollut upotus, joka nyt on

SN95

kasvanut entistä reilummaksi ja muodoltaan jopa 60-lukua muistuttavaksi.

Suomeen IV-sarjalaisia on tullut satunnaisesti, sillä järjestäytynyt maahantuonti on käytännössä puuttunut kokonaan. Meiltäkin

onneksi löytyy harrastajia niin moneen lähtöön, että kaikkia malleja, niin perus-mustangia, GT:tä, kuin avoakin, sekä sporttista Cobraa, on tänne laivattu lähinnä yksityishenkilöiden toimesta. Malli on erittäin suosittu ja niitä näkee lähes kaikissa tapahtumissa, joissa Mustang on edustettuna.

SN95