1971-1973, iso kori ja kehittynyt tekniikka – viimeiset klassikot!

 

 

Vuoden -71-mallit, esittelivät Mustangin suurimmillaan, pituus kasvoi edellisestä vuodesta noin 20 cm. Muskelibuumi, mahtavine

71HT

hevosvoimineen, oli jo menossa ohi vakuutusyhtiöiden ja valtiovallan painostamana ja nyt haluttiinkin tarjota, hyvää tekniikkaa ja ajettavuutta. Auto ei enää muistuttanut alkuperäistä miltään osin ja peltiä ei todellakaan, ajan hengen mukaisesti, säästelty. Nämä mallit jakoivat jo hieman mielipiteitäkin, koska kaikki alkuperäisen Mustangin sirouden ystävät, eivät enää ihastuneet auton massiivisuuteen.

1971 tehoa vielä oli: urheilullisimmat mallit olivat Mach I 429 Super Cobra Jet (429-kone saatiin jo mahtumaan pellin alle ilman erikoistoimia), sekä uskomaton, 1806 kpl valmistettu Boss 351, joka päihitti lehtien mittauksissa 429:n. Autoissa käytettävä välitys, rajoitti huiput 120 mailiin tunnissa ja suoritusarvoiksi mitattiin: 0-60 mph 5,8 sek ja 1/4 maili 13,8 sek. Isossa korissa saatiin ajettavuus pistettyä siihen jamaan, että hevosvoimat välittyivät myös asvalttiin.

73 Mach1

1972 valtio pani, jopa USA:ssa, kapuloita rattaisiin, ja niinpä isolohkoa, ei ole enää nähty Mustangissa, sen koommin. Myös huima, Boss 351, oli mahdotonta saada sopimaan sellaisenaan määräyksiin, joten sitä kesytettiin. Seuraajaksi tuli, 351 High Output (HO), jota oli löysätty uusien määräysten täyttämiseksi. Samalla hevosvoimia alettiin ilmoittaa uusina nettohevosvoimina, joten lukemat putosivat huikeasti, vaikka peruskoneet säilyivät lähes ennallaan. Esim. 302-2V ilmoitettiin 210 hv:n sijasta 141 hv:na.

Korimallit olivat isokoppaisissakin: Convertible, HT ja SportsRoof. Tarjolla oli myös hyvin varusteltu vinyylikattoinen HT Grande, joka mallinimenä esiteltiin jo 1969. Puskureita muotoiltiin, törmäysmääräysten takia, vielä uusiksi 1973, mutta paljoa se ei ulkonäköön kuitenkaan vaikuttanut. Nämä autot tarjosivat ajomukavuutta, jopa aina 80–90 lukujen tarpeisiin. Isokoppaisen mallin myötä, hiipui myös myynti pohjalukemiin (esim. ’72:ta myytiin vain 125 000 kpl).

73 Mach1

Tähän loppui, myös klassikko-Mustangien tarina vuosilta 1964–1973! Myös avo-Mustangien valmistus lopetettiin, kunnes se taas, ostajien painostuksesta, aloitettiin 10 vuotta myöhemmin. Kun Shelby American -tuotanto loppui mallivuoteen 1970, tuli belgialaiselle ralliajajalle ja Shelbyjen Euroopan edustajalle, Claude Duboisille eteen ongelma, sillä hän ei ollut Fordin edustaja. Carroll Shelbyn kanssa olleiden neuvottelujen jälkeen, Shelby-tuotantoa päätettiin jatkaa, Shelby Europa -mallina.
Juhlavan, tammikuussa 1971, olleen esittelyn jälkeen, markkinointi ja talouspuoli kuitenkin ontuivat, ja tuotanto loppui hyvin nopeasti. Shelby Europaa valmistettiin, virallisten tietojen mukaan, vain 14 kpl, joista 2 kpl oli avoja ja loput SportsRoof -malleja. Autoja oli saatavissa: GT-350-versiona 351-4V Clevelandilla (standardista, 285 Hp:sta, piristettynä 320 hp:een), ja GT-500-versiota, joko 356 hp 351 HO-moottorilla tai 400 hp 429 cid moottorilla. Kuitenkin, tiettävästi, vain 2 kpl GT-500:a tehtiin, toisessa 351 HO ja toisessa 429. Näistä, Shelby Europa-malleista: on molemmat avo-mallit Suomessa, 3 Sportsroofia Ruotsissa, 3 Hollannissa ja 1 Uudessa Seelannissa, muista viidestä ei ole tietoja.