1967-1968, lisää pituutta, leveyttä, kuutiotuumia – ja tehoa!

 

67HT

 Runsaassa parissa vuodessa, Mustang oli luonut kokonaisen autoluokan, ns. Pony-car’it. Haasteeseen tietenkin vastattiin muissa leireissä ja mm. Chevrolet Camaro esiteltiin. Tässä kilpailutilanteessa, Ford maustoi Mustangia, muotoilemalla autoa uudelleen. Keulaa ja perää venytettiin, sekä leveyttä lisättiin muutamilla senteillä, samoin sisustus uusittiin tukevamman näköiseksi kauttaaltaan. Silti ilme säilyi niin alkuperäisen oloisena, että monet harrastajat luokittavat, nimenomaan, -64–68 mallit alkuperäisiksi klassikoiksi.

Vuonna– 67, esiteltiin Mustangissa Fordin 390 cid:n isolohko, josta irtosi muhkeat 320 hv. Samalla Fastback’in perä muotoiltiin täysin viistoksi ja aiempi porras katosi. Juuri tällaisella autolla tehtiin elokuvahistoriaa, Steve McQueenin tähdittämässä elokuvassa, Bullitt – 1968. Vuonna -68, moottorivalikoimaa laajennettiin ja tarjolla oli kaikkiaan 9 konetta. Pienimpänä oli 250 cid:n (155 hv) kuutonen ja perus-V8:ksi, tuli puolivälissä vuotta

67HT

 302 cid (4V, 230 hv), joka on sittemmin päätynyt, entisöinneissä, myös useiden ’64-’67 mallien konehuoneisiin. Isolohkoista, kokeiltiin myös 427 ja 428 cid:in koneita, pienissä erissä Mustangeja, pääosin niitä sijoitettiin kuitenkin Shelbyihin. Myös aivan uusi, viritetympi, 428 Cobra Jet (CJ) versio esiteltiin tammikuussa

– 67:n ja -68:n erottaa toisistaan helpoimmin kyljestä, sillä -68:n etulokasuojiin tulivat sivuvalot. – 67:ssa on lisäksi: korin värinen, kookas, kaksiosainen kylkikoriste, takapyörän edessä. – 68:ssa, joissa koriste on, se on hyvin pieni ja kromattu. – 68 tuli saataville myös Shelby Convertible, muutenkin Shelbyjen ylellisyyttä ja näyttävyyttä, alettiin lisätä.
GT350, 302-4V, kesyyntyi 250 hv.n katuautoksi. GT500, potki sitäkin rajummilla isolohkoilla: 428-4V Police Interceptor, GT500 KR (King of the Road) 428 CJ.llä ja jopa 427 cid. kisakoneita, vaihdettiin n. 50 kpl tehtaan 428:ien tilalle. Näissä autoissa, tehoja

68 cabriolet

ilmoiteltiin vähän miten sattuu, ilmeisesti erilaisten luokitusten ja vakuutusten takia. Ilmoitetut tehot, olivat 355–390 hv, mutta todelliset arvot, olivat tiettävästi reilustikin suurempia ja 0-60 mph. kiihtyvyysarvot alkoivat olla 6,5 sekunnin tuntumassa. 1968 oli Shelby-tuotannon huippuvuosi 4450 autolla, autot kasattiin jo Fordin tiloissa ja Carroll Shelbykin, sai kilpa-autoista tarpeekseen ja otti lopputilin Fordilta.