1964-1966 Ford Mustang – klassikon syntymä

 

Ford räjäytti jättipotin 16. huhtikuuta 1964 Amerikassa. Silloin esiteltiin ensimmäistä kertaa Ford Mustang 29 miljoonalle katselijalle, TV-mainoksessa! Seuraavana aamuna, 2600 lehteä julkaisi mainoksia ja juttuja autosta ja itse auto esiteltiin New Yorkissa messuilla. Auto oli nerokas yhdistelmä asioita, jotka tekivät siitä yhden automaailman kiistattomista klassikoista. Autot suorastaan vietiin käsistä ja samalla tehtiin myyntiennätyksiä, jotka ovat kestäneet tähän päivään saakka! Miljoona autoa oli myyty jo keväällä 1966 – vajaassa kahdessa vuodessa.

Mustang oli edullinen ja urheilullinen auto, joka perustui perheauton, Ford Falconin, jo olemassa olevaan tekniikkaan. Luotettuun tekniikkaan yhdistettiin vain unohtumaton ja vielä tänä päivänäkin silmää hivelevä muotoilu, tehokas V8-moottori ja kattava varustelista, josta voi yksilöidä juuri itselleen sopivan auton. Varustelu saattoi jopa tuplata, huokean 6-koneisen perusmallin hinnan.

65 FB Shelby GT350 tribute

Ensimmäinen vuosimalli nimettiin -64 1/2:ksi, koska se saatiin markkinoille kesken mallivuoden, oikeastaan se oli -65 malliston

varhaistuotantoa. Korimalleista oli tarjolla: kovakattoinen coupe Hardtop (HT) ja avomalli Convertible. Moottorit olivat 170 cid. suora 6-sylinterinen (101 hv), 260 cid. V8 (164 hv) ja 289-4V V8 (210 hv) ja vaihteistoina oli 3- tai 4-portainen manuaali tai Cruise’O'Matic automaatti. Kesäkuussa 1964 tuli mukaan myös 289-4V Hi-Performance (HP, Hi-Po) (271 hv).

Vuoden – 65 mallisto esiteltiin paikalliseen tapaan jo syyskuussa -64 ja muutos- ja parannuslista oli pitkä, vaikkei se oikeastaan ulospäin näkynyt lainkaan. Moottoreista kuutoskone kasvoi hieman, 200 cid:iin (120 hv), 260 jätettiin pois ja 289-4V tehoksi tuli 225 hv. Näkyvin muutos oli tietenkin kolmas korimalli, urheilullisimman näköinen 2+2, joka opittiin heti tuntemaan Fastback’inä. Monen mielestä, kaikkien aikojen kaunein Mustang, oli syntynyt! Lehdet testailivat myös kiihtyvyyksiä: 210 hv:n koneella 0-60 mph. ajettiin 9 sek. ja Hi-Po ennätys oli 7,6 sek.

Mustangin 1-vuotispäivänä, kuuluisa, GT-varustepaketti, näki päivänvalon: pyöreä mittaristo, levyjarrut edessä, jäykempi alusta, nopeampi ohjaus, sumuvalot etumaskissa ja näyttävät trumpetit, takahiekkapellin läpi tuleviin pakoputken päihin jne. GT:tä, ei kuitenkaan koodattu omaksi mallikseen, joten haluttuja GT-malleja, on rakennettu paljon entisöintien yhteydessä, lisäämällä vastaava varustelista jälkikäteen. GT-paketin, sai vain 225 hv ja

65 Cabrio

271 hv koneiden kanssa.

1965 aloitettiin, Carroll Shelbyn pajalla, kasata Mustangin 2+2:n koriin legendaarisia: valkoisia, siniraidallisia, Shelby GT350-autoja (ns. Shelby-Mustangeja). Niissä oli tehtaalta 289-4V Hi-Po, jonka 271 hv:sta viritettiin yli 300 hv! Näillä putsattiin kilparatojen palkintopöytiä, oikein urakalla, pari vuotta.

1966 Mustangiin tehtiin ensimmäiset, ulkoisesti näkyvät, pikkumuutokset, vaikka kori säilyikin aivan ennallaan. Helpoimmin -66:n tunnistaa etumaskista, jossa hunajakenno korvattiin vaakarivoituksella ja samalla kromiviikset katosivat. GT:n pyöreä mittaristo, tuli vakiovarusteeksi kaikkiin malleihin ja kyljen kromikoriste muuttui kolmihaaraiseksi. Pienet muutokset ja auton kasvanut maine, tekivät -66 mallista, Mustangin historian

65 FB

myydyimmän mallin. Kaikkiaan noin 608 000 autoa lähti tehtailta ylpeille omistajilleen.