Rattilukkoprojekti

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
Machari
Hiljaisempi
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Touko 2006, 19:15
Paikkakunta: Sipoo

Rattilukkoprojekti

Viesti Kirjoittaja Machari »

Kysymyksessä on -69 Mach 1 jonka toin tänä talvena Jenkeistä.

Rekisteröintikatsastuksessa tuli vastaan ihan ufo ongelma.

Vuodesta 68 lähtien Suomessa käytössä olevissa autoissa tarvii olla rattilukko tai vastaava ajon estävä laite. :shock:

Lisäksi sen täytyy olla mekaaninen ja käytettävissä samalla avaimella kuin virtalukko.

Ts. Biltema Lukko ( mallia kävelykeppi ) ei käy. Ei myöskään ajonestolaite.

-69 mallissahan virtalukko on kojelaudassa.Ainoa keino siis saada kärry rekisteriin on hommata uusi rattiputki jossa virtalukko on putkessa ja varustettuna rattilukolla.

Onko kellään asiasta kokemuksia ?

Ilmeisesti 70 mallin putki on paras vaihtoehto koska restoration guiden mukaan em. pylväässä on paljon samoja osia kuin kuusysissä.

Mahtaako asennus olla rakettitiedettä ?

Alkuperäisissä Suomiautoissa ilmeisesti on vaihdettu ohjauspylväs maahantuojalla malliin josta rattilukko löytyy. Fordilla kertoivat että kyseessä saattoi olla Escortin osat.

Onko kukaan muu joutunut Suomibyrokratian kouriin tässä(kin) asiassa :x
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Jenkeissa rattilukko tuli 70 mallissa, jonka ohjauspylvaan voisi olettaa sopivan ilman kovin suuria muutoksia. Toisaalta jos jonkun myohemman pylvas sopii, niin niissa on parempi rattilukko kuin tuossa em. purkkavirityksessa. Nayttaa vahan viimehetken patentilta, olisiko tullut tuona vuonna pakolliseksi rapakon takana.. :?
http://modeemi.cs.tut.fi/~karaila/musti/70/outo1.jpg
http://modeemi.cs.tut.fi/~karaila/musti/70/outo2.jpg

Toisaalta jos jotenkin saat kilpiin ilman muutoksia, niin aina parempi. Joku voisi tietaa noista pykalista, miten sen voisi kiertaa..?
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Tämäkin on ilmeisesti asia, missä katsatuskonttorien tulkinnat vaihtelevat.

Oma kokemus on 69 HT:stä yhdeksän vuoden takaa. Silloin törmäsin katsatuskonttorilla samaan ongelmaan, katsastaja tarjosi vaihtoehdoksi panssaripuolaa (Volvosta) tai ajonestolaitetta. Asennutin autoon elektronisen ajonestolaitteen. Tosin suoritin rekisteröintikatsastuksen sitten loppujen lopuksi toisella konttorilla, missä koko rattilukkoasia ei katsastajaa kiinnostanut, olisi kelvannut ilmankin. Yksikään katsastaja ei myöskään normaalien vuosikastastusten yhteydessä koskaan asiaan puuttunut.

Tekisi mieli sanoa, että kannattaa kysyä joltakin toiselta konttorilta. Suomeen on viime aikoina kyllä tullut useitakin 69 Musteja, ehkäpä joku näiden omistaja valaisee lisää aiheesta. En jaksa uskoa, että niihin olisi vaihdettu ohjauspylväitä.
Late

-84 Mustang SVO
SR 70
Aktiivi
Viestit: 108
Liittynyt: 20 Syys 2004, 15:05

Viesti Kirjoittaja SR 70 »

Jep.olen samaa mieltä että konttorille vaan. Oma on mallia -70 ja siinäkin on vielä kaikkia oletuksia vastaan virtalukko kojelaudassa, eipä ole ollut konttorilla vaikeuksia.
Avatar
CO = häkä
Aktiivi
Viestit: 42
Liittynyt: 19 Kesä 2004, 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja CO = häkä »

Joo vaihtelee kovasti tää homma. Mulla on ollu 20 vuotta -69 musti ja en edes tajunnu aluksi että siihen oli asennettu volvon panssaripuola ( amazonista ?? ) ja tässä virityksessä isoin onkelma oli katkeilevat avaimet :roll:. ja heikko kipinä. No vuosia myöhemmin päivitin sytkän Accelin elektroniseen ja volvon puola sai kyytiä :lol: Pari kertaa ekoina vuosina virkaintoisimmat kokeili onko panssarikaapelia tai jotain, mut viime vuosina ainaskaan espoossa ei oo kateltu taikka kyselty tätä... ovat muutenkin "kilttejä" vanhukselle :D

Häkä
-69 Ht / 302 4v HO / Toploader / 8" / aito suomiauto
-12 Coupe V6 Premium, Grabber Blue
karjal
Aktiivi
Viestit: 35
Liittynyt: 21 Touko 2005, 19:02
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja karjal »

Omaan -69 mustiin on edellinen omistaja vaihtanut -70 mussen rattipylvään..
Machari
Hiljaisempi
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Touko 2006, 19:15
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja Machari »

No nyt on polle kilvissä :D

Pykälien kiertäminen ei enää onnistunut kun kerran tuli jo hylkäys konttorilla.

Vaihdoin 70 Cougarin rattiputken virtalukkoineen niin johan kelpasi.

Samalla uusiksi meni ratti ja vilkun kytkin ( Se muovihässäkkä ).

Toivotaan ettei muilla satu yhtä pykälätietoista K-miestä
jarmot
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Elo 2005, 10:40

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Autoni on ´69 Mach l. Ei oikein taida naapurikonttoriin meno auttaa kun on rekisteriotteeseen kaunolla kirjailtu korjauskäsky.... pakko laittaa systeemit uusiksi :cry:

Mutta veljet palkon kiitoksia vinkeistä! Laitan osia hankintaan.
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

jarmot kirjoitti:Autoni on ´69 Mach l. Ei oikein taida naapurikonttoriin meno auttaa kun on rekisteriotteeseen kaunolla kirjailtu korjauskäsky.... pakko laittaa systeemit uusiksi :cry:
Voihan sen otteen aina "vahingossa" hävittää. Uusi maksaa kympin konttorilla. Parempi ratkaisu on kyllä laittaa rattilukko niin ei tarvitse joka vuosi toivoa ettei sen puuttumista huomata.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Mitä sanoo laki ja asetus, pitääkö -66 mallissakin olla???
1966 HT 347 Stroker
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

MONTTU kirjoitti:Mitä sanoo laki ja asetus, pitääkö -66 mallissakin olla???
Ei tartte olla, tuli vasta -68 rattilukot Mustangeihin.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Eipä kiinnostais alkaa tollasiin epäalkuperäistämisprojekteihin. Eikös jossain saapeissa ole virtalukko konsolissa, mites niissä homma pelaa?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Hyvä huomio. Ja joissain ei virtalukkoa ollenkaan, vain Start/Stop -nappula (Rellu Laguna, Megane, Toyota RAV4 jne). RAV4:ssa muuten on makee juttu kun avain on elektroninen ja langaton, riittää kun lähestyy "avain" taskussa autoa niin ovet saa auki ovenkahvan nappulasta, ja autoon hyppäämisen jälkeen Start -nappulasta käyntiin - "avain" keskustelee langattomasti auton kanssa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Uusissa Meseissä on sähköinen rattilukko, "avaimen" kun lykkää porttiin niin ratti vapautuu.

KeylessGo onkin minun mielestä ainut hyvä syy nappistarttiin, mä tykkään kyllä startata avaimella. Ei laiska jaksa ensin työntää "avainta" tai korttia jonnekin ja sitten ettiä toisaalta sitä menonappia. Samasta paikasta se pitää tapahtua.

Uudessa Minissä on muuten pyöreä "avain", sellainen puuterirasian mallinen. Taisiis enhän mä tiedä noiden rasioiden muodoista mitään, kuulin vaan tällaisen vertauksen :shock:
jarmot
Hiljaisempi
Viestit: 8
Liittynyt: 06 Elo 2005, 10:40

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Saapeissa avain todellakin keskikonsolissa. Jo 70-80 -luvuilta lähtien Saab 99:ssa jne. avaimen saa pois vain perruutusvaihteen ollessa päällä. Ja pakki ei taasen lähde pois, ellei ole virrat päällä... ratti on koko ajan vapaana, lukitsemattomana.
Vastaa Viestiin