Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...

Valvojat: Arto65FB, Handyy

Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja jusku1 » 31.05.2009 20:12

Uusi harrastaja kyselee, mitä öljyä 351 Clevelandiin?

US Parts suosittelee 20W-50, ei varmaan huono vaihtoehto kesäkäyttöön (jossa auto on).
Voiko mukaan lorauttaa esim. X1R tai Forte "kitkanpoistoainetta" sen 0,25 l ?

Miten muilla on tuo kone kestänyt normaalilla huollolla?

Niin, ja samalla kyselen, mitä kaasaria suosittelette kyseiseen autoon?
Muuta virityspalikkaa ei ole kuin peltisarjat, nykyinen kaasari vaikuttaa kulahtaneelta...
Holley, Carter, Edelbrock, mikä olisi näistä hinta-laatusuhteeltaan paras?

Kiitokset asiallisista vastauksista 8)
jusku1
Aktiivi
 
Viestit: 37
Liittynyt: 23.05.2009 11:53

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja PeteP » 31.05.2009 22:13

Omassa 20/50 valvoline racing mineraalit, varmaan ajaa asiansa eikä tarvi lisäaineita. Kaasariksi voin suositella Edelbrockia, se tehdaskorjattu ei ole pahanhintainen uuäspartsilla. 600 Cfm ihan riittää, itte laitoin 750 mallin, mutta en sitä nyt enempää perustele 8) Edel on helppo ja siisti säätää! jousi ja neulasäädöillä pääsee pitkälle ja ei tarvi kuin pari pikku ruuvia päältä auki, niinpääsee vaihtaamaan neulaa/jousta. yleensä toimii jo ihan ok paketista, mutta suosittelen ostamaan säätökitin, lisäksi tarvit vivuston muunnossarjan kick downille (jos autom)
Ö Män vitaut ö voxi.
PeteP
Aina äänessä
 
Viestit: 1336
Liittynyt: 23.07.2004 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja SamiM » 01.06.2009 08:47

jusku1 kirjoitti:Uusi harrastaja kyselee, mitä öljyä 351 Clevelandiin?

US Parts suosittelee 20W-50, ei varmaan huono vaihtoehto kesäkäyttöön (jossa auto on).
Voiko mukaan lorauttaa esim. X1R tai Forte "kitkanpoistoainetta" sen 0,25 l ?

Miten muilla on tuo kone kestänyt normaalilla huollolla?

Niin, ja samalla kyselen, mitä kaasaria suosittelette kyseiseen autoon?
Muuta virityspalikkaa ei ole kuin peltisarjat, nykyinen kaasari vaikuttaa kulahtaneelta...
Holley, Carter, Edelbrock, mikä olisi näistä hinta-laatusuhteeltaan paras?

Kiitokset asiallisista vastauksista 8)


20W-50 toimii, mutta 15W-40 riittää myös, ei kuitenkaan ohuempaa. Ja mielellään API SH -luokitus tai muu tarpeeksi vanha, ei siis uusimpia SL ym. Jos uskot hokkuspokkus-litkuihin niin ihan omalla vastuulla saat laittaa, liekkö sitten vastaavaa hyötyä.

Kaasuttimeksi luokkaa 600 cfm riittää mainiosti.

PeteP kirjoitti:Omassa 20/50 valvoline racing mineraalit, varmaan ajaa asiansa eikä tarvi lisäaineita.


Racing-öljyissä käytetään paineenkestolisäaineita, jotka nopeuttavat moottorin kulumista.
Mustang SportsRoof '69
Capri II 1600 L '74
Mondeo 2.0 '04 Police Special
Honda CB 350 '74
Honda XRV 750 Africa Twin '98
Lynx Rave Xtrim 600 SDi '08
Avatar
SamiM
Aina äänessä
 
Viestit: 1249
Liittynyt: 29.05.2004 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja PeteP » 01.06.2009 11:49

Ahaa! tuo kulumislisäämisaine onkin uusi tieto Rasinki öljyistä, öljyistä on paljon keskusteltu, mutta empä oo koskaan tuota kuullut :shock: Yleensähän Reising tai Turbo teksti purkissa antaa vaan kuluttajalle tehokkaan vaikutuksen tuotteesta :)

Tuo Xr1 litku on muuten joidenkin Offimiesten suosima aine tietystä syystä :roll:
Ö Män vitaut ö voxi.
PeteP
Aina äänessä
 
Viestit: 1336
Liittynyt: 23.07.2004 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja SamiM » 01.06.2009 14:34

PeteP kirjoitti:Ahaa! tuo kulumislisäämisaine onkin uusi tieto Rasinki öljyistä, öljyistä on paljon keskusteltu, mutta empä oo koskaan tuota kuullut :shock: Yleensähän Reising tai Turbo teksti purkissa antaa vaan kuluttajalle tehokkaan vaikutuksen tuotteesta :)


Tuossa joku vuosi sitten yks pitkän linjan Mo$£r-harrastaja ja osakauppias kertoi tämmöisen seikan.
Mustang SportsRoof '69
Capri II 1600 L '74
Mondeo 2.0 '04 Police Special
Honda CB 350 '74
Honda XRV 750 Africa Twin '98
Lynx Rave Xtrim 600 SDi '08
Avatar
SamiM
Aina äänessä
 
Viestit: 1249
Liittynyt: 29.05.2004 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja jusku1 » 02.06.2009 10:38

Ostin US-Partsista Gulfin 20W-50, aika edullista kun maksoi 17,90e/4 litraa, jopa Biltsussa kyseinen kiisseli on kalliimpaa.

Tuota X1R:ää olen laittanut käyttöautooni (-99 Chrysler 300m) ja ainakin moottori käy tasaisesti ja katsastuksessa päästöt ovat olleet todella ok.
Autolla on sentään JO ajettu 184tkm :mrgreen:
jusku1
Aktiivi
 
Viestit: 37
Liittynyt: 23.05.2009 11:53

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja Homer65 » 02.06.2009 20:56

PeteP kirjoitti:Omassa 20/50 valvoline racing mineraalit, varmaan ajaa asiansa eikä tarvi lisäaineita. Kaasariksi voin suositella Edelbrockia, se tehdaskorjattu ei ole pahanhintainen uuäspartsilla. 600 Cfm ihan riittää, itte laitoin 750 mallin, mutta en sitä nyt enempää perustele 8) Edel on helppo ja siisti säätää! jousi ja neulasäädöillä pääsee pitkälle ja ei tarvi kuin pari pikku ruuvia päältä auki, niinpääsee vaihtaamaan neulaa/jousta. yleensä toimii jo ihan ok paketista, mutta suosittelen ostamaan säätökitin, lisäksi tarvit vivuston muunnossarjan kick downille (jos autom)


Tommonen 600 Edeli myynnissä. Vähän käytetty ja toimiva! viewtopic.php?f=17&t=6839&st=0&sk=t&sd=a
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, C4, 9"
Avatar
Homer65
Over The Top
 
Viestit: 3301
Liittynyt: 29.05.2004 00:25
Paikkakunta: Lohja

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja GTS » 11.06.2009 22:09

SamiM kirjoitti:Racing-öljyissä käytetään paineenkestolisäaineita, jotka nopeuttavat moottorin kulumista. :shock:


Juu sehän se on racing öljyjen tarkoitus että kestävyys minimoidaan...

Mutta oikeesti,öljyissä on ongelmana että laahaavat nostajat ( ja keinuvivut, venttiilin päät ) vaativat paineenkestolisäainetta sinkki fosforia (ZDDP:tä) 1200ppm ( miljoonas osaa ) pitoisuuden ja nykyisissä autonvalmistajien hyväksymissä luokituksissa tuo pitoisuus on 600ppm ja antaa siten vain murto-osan nokka-akselin kestävyydelle. Sisäänajo SM - luokan öljyllä voi tuhota uuden nokan puolessa tunnissa ( uuden nokan sisäänajo mineraaliöljyllä + lisäaineella ).

Tuota pitoisuutta alettiin vaatia alemmaksi 80-luvulla jolloin autonvalmistajat pakotettiin käyttämään rullanokkia tai suoraa venttiilin paininta kestävyyden takaamiseksi. Syy siihen oli että tuo laahaavan nokan vaatima lisäaine heikentää merkittävästi katalysaattorin toimintaa jo 50tkm mennessä. Mitään muuta haittaa tästä vanhan veekasin vaatimasta mömmöstä ei todella ole. Useimmiten jos öljypurkin kyljessä on jonkun autonvalmistajan hyväksyntä esim VW, MB tai jotain muuta niin se ei täytä laahaavien nokkien vaatimusta.

Myös virinokka-akselivalmistajat vaativat nokkiensa kanssa käytettäväksi vähintään 1200ppm ja tarvittaessa normiöljyjä voi paikata erikseen ostettavalla lisäaineella.

Eli, käytä vanhoihin autoihin tarkoitettua öljyä joissa useimmiten Classic maininta tai Racing öljyä ja synteettinen on aina ylivertaista. Jos haluaa pelata varman päälle niin käytä Motul 300V 15-50 tai Red linen
10-40 tai 15-50 Motor Oil.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Avatar
GTS
Aktiivi
 
Viestit: 146
Liittynyt: 08.07.2004 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja Jani M » 11.06.2009 22:50

Hei Jusku
Yks kysymys, onko moottoria kunnostettu vai onko ihan ameriikan poikien kasaama? Tuli vaan mieleen et mitä XR1 nen ja muut saa aikaan, jos karstat ym. paskat lähtee liikkeelle moottorissa! En kyllä suosittele mitään lisäaineita! Mutta tämä on minun mielipide asiasta :) Mineraaliöjyä vaan sisään ja menoksi. Itse olen ajellut 20W-50 kendalin ja castrollin öljyillä ja hyvin on pelannut.
Kaasariksi suosittelisin Barry Grantin tekeleitä, vaikka kuulemma niistäkin on jo kehittyneempiä versioita. Itse en saanut Cartteria toimimaan halutulla tavalla. BG paikoillaan tällä hetkellä.

Ps. Moottori mahdollisesti tulossa myyntiin syksyllä. Pois edestä tehokkaamman tieltä :twisted: Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan...
Läpi vaikka harmaan kiven!


-71 Mustang HT 351C/AOD
-90 Chevy Fleetside K1500 6,2D =tiellä taas!
-98 Honda XRV 750 Africa Twin
Jani M
Aktiivi
 
Viestit: 79
Liittynyt: 30.04.2007 11:12
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja GTS » 11.06.2009 23:26

Tuo "hyvin on pelannut " tulee usein vastaan .

Rakennamme työmme luonteen vuoksi vuosittain paljon moottoreita ja usein viritys tai muusta syystä virheettömästi Castrolilla tai muulla markettiöljyllä pitkään ajettu moottori osoittautuu tutkitaessa hyvin murheellisen näköiseksi ja usein juuri voitelulle ongelmallisista kohdista ja joskus kuluminen on ollut käsittämättömän rajua. Aivan lopussa oleva V8 moottori voi todellakin toimia ilman mitään sivuääniä tai mainittavaa öljynkulutusta tai savutusta ja usein niitä on riivattu jopa myös radalla ilman oireita.

Koneistukset ja kunnolliset osat on nykyään aika hintavia ( moni kone xtroineen töineen menee yli 10 000€ ) niin lienee väärä paikka säästää perusasiassa eli öljyssä.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Avatar
GTS
Aktiivi
 
Viestit: 146
Liittynyt: 08.07.2004 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja SamiM » 12.06.2009 08:04

GTS kirjoitti:
SamiM kirjoitti:Racing-öljyissä käytetään paineenkestolisäaineita, jotka nopeuttavat moottorin kulumista. :shock:


Juu sehän se on racing öljyjen tarkoitus että kestävyys minimoidaan...


Tarkoitatko kestävyydellä pitkäaikaista kestävyyttä (kulutuskestävyyttä) vai tehokkaassa moottorissa esiintyvän korkean pintapaineen kestävyyttä?

Minä tarkoitin pitkäaikaista kestävyyttä ja sitä tarkoitti tuo aiheesta minua varoitellut heppukin. Ymmärrän kyllä että racing-öljy on "kestävämpää" kuin tavallinen. Ja tuohan oli kuulopuhetta, eli kuten kaiken muunkin kuulopuheen kohdalla, se on "voimassa" kunnes toisin todistetaan. Mikäli tiedät toisin niin tuo se esille, ettei olla väärän tiedon varassa. Vihjailuilla ei saa aikaan hyviä johtopäätöksiä...
Mustang SportsRoof '69
Capri II 1600 L '74
Mondeo 2.0 '04 Police Special
Honda CB 350 '74
Honda XRV 750 Africa Twin '98
Lynx Rave Xtrim 600 SDi '08
Avatar
SamiM
Aina äänessä
 
Viestit: 1249
Liittynyt: 29.05.2004 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja Mexico65 » 12.06.2009 09:11

Racing öljyt ei ole tarkoitettu normaaliin käyttöön.
Onneksi niitä ei ole yleensä suora myynnissä.

Lainaus Mobil;
"You say the new Mobil 1 Racing oils are not for street use. Why is that? Does that mean I can't use these oils if my race car is also my daily driver?

Automotive street use oils that meet the latest industry standards are required to have a lower level of Zinc and Phosphorus anti-wear chemistries than oils formulated years ago. The latest automotive street use engine oils are designed to be compatible with emission control equipment. Mobil 1 Racing oils are formulated with anti-wear (Zinc/Phosphorus) chemistries at twice the level of automotive street oils to provide enhanced protection of highly loaded valve train systems found in some race engines. Based on the high level of anti-wear chemistries, Mobil 1 Racing oils are not recommended for street use."


Ne ns. racing öljyt jotka ovat normaalisti kaupan sitä vastoin on myös tarkoitettu normaalikäyttöön. Tämä ei johdu ZDDP:stä vaan muista öljyn lisäaineista (lähinnä puhdistavat) joita ei oikeissa racing öljyissä ole.

Mutta jos käytätte "vanhoissa" tai kunnostetuissa laahaavalla nokka-akselilla (suosittelen myös rullakoneisiin joissa ei ole katalysaattoria) varustetuissa moottoreissa normaaleja öljyjä niin varmistukaa, että zincdialkylditiophosphate((Zinc/Phosphorus)(ZDDP)) määrä on öljyssä riittävästi. Harrin mainitsema 12000ppm on riittävä määrä. Tuon lisä aineen tarkoitus ol lisätä pinta paine kestävyyttä koneen kriittisissä kohdissa, ei pelkästään nokka-akselin ja nostajan välissä.

Mutta väite, että racing öljyt kuluttavat konetta normaali öljyjä enemmän on erittäin harhaan johtavaa. Tuntuisi perin oudolta, että jokin formula tai NASCAR tiimi laittaisi koneisiin öljyä joka kuluttaa niitä normaaleja öljyjä enemmän. Muutenkin noiden koneiden kestoikää pyritään kaikin keinoin lisäämään.
Ford Mustang FB "Mexico" -65, FIA Race Car
Norton Commando 750 S -70
“When they can’t make big Horsepower, they start talking about Torque"
Avatar
Mexico65
Superpölöttäjä
 
Viestit: 2076
Liittynyt: 29.05.2004 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja jusku1 » 13.06.2009 12:39

Jani M kirjoitti:Hei Jusku
Yks kysymys, onko moottoria kunnostettu vai onko ihan ameriikan poikien kasaama? Tuli vaan mieleen et mitä XR1 nen ja muut saa aikaan, jos karstat ym. paskat lähtee liikkeelle moottorissa! En kyllä suosittele mitään lisäaineita! Mutta tämä on minun mielipide asiasta :) Mineraaliöjyä vaan sisään ja menoksi. Itse olen ajellut 20W-50 kendalin ja castrollin öljyillä ja hyvin on pelannut.
Kaasariksi suosittelisin Barry Grantin tekeleitä, vaikka kuulemma niistäkin on jo kehittyneempiä versioita. Itse en saanut Cartteria toimimaan halutulla tavalla. BG paikoillaan tällä hetkellä.

Ps. Moottori mahdollisesti tulossa myyntiin syksyllä. Pois edestä tehokkaamman tieltä :twisted: Jos jotakuta sattuu kiinnostamaan...


Tervehdys Jani M ja muut :D

Öljyt menee vaihtoon tulevalla viikolla, öljyiksi valitsin Gulfin 20W-50 ja aion kyllä laittaa tuota X1R:ää koneeseen silläkin "vaaralla" että kone hajoaa :lol:
Saahan niitä uusia koneita, kun en tunnustaudu pussihousuksi... Vanhan rempasta en ikinä maksaisi 10t € , koko auto on sen hintainen :?
Omasta mielestäni öljyn merkillä ei nyt niiiin suurta väliä ole, kunhan vaihtaa myös suodattimen ja pitää vaihtovälit sopivina.
Kuka epäilee X1R:ää, voi tsekata http://www.x1r.fi , olen laittanut -50 luvun HD:n moottoreihinkin kyseistä ainetta, eikä mitään ongelmaa ole ollut.
X1R:hän ei sisällä mitään "pesevää", kuten esim. jossain Forte:n tuotteessa on, vaan kysymys on lähinnä kitkanpoistosta.

Oman autoni moottori on kuulopuheiden mukaan rempattu Ruotsissa -90 luvun alussa, paljonko senjälkeen on ajettu, en tiedä.
Huomasin vaan että takakontissa oli avettu 15W-50 öljypänikkä, ei ehkä ihan sopivinta öljyä 351C moottoriin...

Paljonko öljyä menee tuohon koneeseen kun vaihtaa suodattimen samalla? Ei taida ihan 4 litraa riittää?
jusku1
Aktiivi
 
Viestit: 37
Liittynyt: 23.05.2009 11:53

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja PeteP » 13.06.2009 22:10

No hyvän konerempan hyvilä osilla 3-4000e jos itse tekee tai osaava kaveri auttaa. tietysti jos teetät sen pesialistipajalla, tulee työlle hintaa samanverran, kasikoneessa kun riittää puurtamista! Öljymäärä 5L
Ö Män vitaut ö voxi.
PeteP
Aina äänessä
 
Viestit: 1336
Liittynyt: 23.07.2004 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Mitä moottoriöljyä 351 Clevelandiin?

ViestiKirjoittaja 2065 » 13.06.2009 23:09

hieman offtopic-mutta tuo 3000-4000 on kyllä aiiika tiukka budjetti.

Jos kyseessä on vain peruskunnostus eikä kummempia koneistuksia, kansitöitä ja uusia osia juurikaan tarvita niin voi nippanappa riittää.
Jos on haluja viritellä niin koneistuksineen ja uusine osineen (kannet, männät, kiertokanget, ehkä kampiakseli jne.) niin ei kyllä
riitä.

Jos haluja aiheen jatkokeskusteluun niin jatketaan toisessa topicissa... :D
Avatar
2065
Mega-addikti
 
Viestit: 858
Liittynyt: 29.05.2004 00:25

Seuraava

Paluu Moottori ja voimansiirto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jyge ja 1 vierailijaa

cron