Moikka
Hyvän kuuloinen projekti...
Itse päädyin moottoriohjauksen osalta Tatech:in tuotteisiin. Samantyylinen ratkaisu oli mielessä-eli johtosarjaadapteri vanhasta ruiskuboxista ja orggisanturit käyttöön. Itse asennus sujui suhteellisen helposti. Auto on 94 mustang.
Muutama vastaantullut huomio: (koskee siis vain omaa projektia-muilla voi olla ihan eri kokemukset...)
-virranjakajasta otettu rpm-tieto ei ole mikään maailman tarkin. Triggaustavalla on aikapaljon merkitystä eli onko kanttiaallon "nouseva vaiko laskeva" reuna josta tieto otetaan. Johtuu PIP anturin rakenteesta ja sijainnista.(ratkaisu koita säätää mahdollisimman hyväksi tai asenna triggeri ja triggeripyörä kampuran päähän.)
-home singaali boksille. Eli jos haluaa käyttää sekventiaaliruiskustusta täytyy ratkaista miten boxi saa home tiedon. (oma ratkaisu BMW:n tulpanjohdosta lukeva anturi, huomiona että jenkkitulpanjohdosta vaikea saada kunnon singaali, kuparijydinjohdolla toimii hyvin)
-orggis sytkämoduli sisältää ainakin kaksi mielenkiintoista toimintoa.. Se sekä "suodattaa" eculle PIP (eli rpm) tietoa joka tulee jakajalta. Ja mikä veikeintä
se sisältää vähän älyä eli muuttelee kipinän pituutta ecun komennoista riippumatta. (ratkaisu uusi bossilainen kipinävahvistin)
-bensapumpun ohjaus ja praimaus ennen käynnistystä täytyy ratkaista. onnistui suht helposti hyödyntämällä tatechin digilähtöä.
-samoin flektin ja ilmastoinnin ohjaus. Tämä on vähän kimurantinpi. Autossa on constant controll relay module joka sisältää osan ohjauksesta näille. Flektissä on muutama moodi. Lämpötilan ohjaama matalampi nopeus, lämpötilan ohjaama korkeampi nopeus, ja ilmastoinnin päällelaiton ja ilmastoinnin max asennon aikaansaamat flektinohjaus-singaalit suhteessa noihin. (ratkaisu rakentaa erillinen releohjaus ennenmainituille ja hyodyntää niiden ohjaukseen boxin digioutteja)
-ilmastoinnin ohjaus oli helppo. onnistui boxin digiulostulon kautta. Asetukset softassa toimii hyvin.
-tyhjäkäyntimoottorin ohjaus. Tämä on myös vähän pulmallinen. Omassa autossani oleva orggis pulssimoottoori ei oikein pelaa tatechin kanssa. boxi ei tuota tarpeaksi korkeaa ohjaustaajuutta ja tyhjäkäyntimoottori ei toimi kunnolla. Eli auto ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla ja sammuu kaasuläpän kiinnimennessä.
(ratkaisu audin tyhjäkäyntimoottori joka on "vähän" kehittyneempi malli)
-Imuilman läpötilaanturin singaalin luenta. Tässä on myös ongelmia. (ratkaisu erilainen anturi)
-MAF-anturin käyttö. Tästä on monia mielipiteitä. Anturin kalibrointi ei suomessa ole mitään peruskauraa ja saada laadittua taulukko jossa jännite ja ilmamäärä oikeasti vastavat toisiaan on mielestäni aika vaikeaa. Hatunosto niille jotka ovat siinä onnistuneet. Itse päädyin map-anturin käyttöön moottorin kuormaa mittaamaan.
-Olihan sitä kaikkea pientä muutakin.
En halua mitenkään masentaa -niinkuin totesin niin hienon kuuloinen projekti. Nämä olivat vain omia "käytän auton omia antureita ja orggis johtosarjaa" kokemuksia. Ainakin -94 mustangissa ei ole mikään ihan maailman helpoin projekti. Tsemppiä kehittelyyn ja pitäkäähän ajantasalla miten homma etenee.
Hukkakipinäpuolan käytöstä fordin V8-5.0/289/302 koneissa on myös montaa mielipidettä. Itse myös mietin tätä vaihtoehtona virranjakajan käytölle, mutta yleisin mielipide mitä olen kuullut on että ei toimi oikein kunnolla. Sanotaan että msd:n tms yksikanavainen digiboxi hyvän peruspuolan kanssa toimii paremmin. Ongelmana on ollut nimenomaan kipinän riittävyys tyhjäkäynnillä ja pintakaasulla ajettaessa.
p.s. Ei ole mikään huono idea rakentaa koko johtosarja autoon uudestaan. 90-luvulla fordin asentamat johdot on jo aika korppua ja liittimetkin lohkeilevat tosi helposti. Kun tekee kokonaan uuden niin saa kyllä varmasti parempaa laatua ja siistimmän konehuoneen...