65 GT_lisävalojen laillisuus?
65 GT_lisävalojen laillisuus?
Miten mahtavat konttorin sedät/tädit suhtautua nokalla tönöttäviin 60-luvun GT-lisävaloihin? Oikeasti ne taitavat olla jokseenkin teholtaan symboliset ja lähinnä koristeet, mutta katsastaja saattaa nähdä ne laittomina ja hyväsymättöminä riesoina? Onko kokemuksia suhtautumisesta? Onko väliä, vaikka ne oikeasti olisivatkin vain toimimattomat koristeet? Onko muuten jossain viiksiin sopivia tarvike- ym. umpioita, joissa olisi potkua ja E-hyväksynnät...?
Nimimerkillä:Wanna-be-GT, hate-to-be-turned-down
Nimimerkillä:Wanna-be-GT, hate-to-be-turned-down
Kyllä ne kelpaa katsurille jos kerran pelaavat, nehän ovt sumuvalot ei mitkään lyhyet eikä pitkät, net kun ovat täysumpiot eli poltinta ei vaihdeta kuin koko umpoi kerralla . Voi olla vaikea löytää niihin kuoriin jus istuvaa umpiota on niin ihmeellinen koko , mutta hyvin nuo näyttävät valoa kun ovat uudet omassani ja hella superit omien paikalla ei tarvitse lisävaloja on sen verran kirkkaat valot , edellyttää tietenkin releistyksen laiton ja paksummat piuhat. Niiden kyllä pitäis toimia jos on piuhat kiinni , uskoisin kyllä että jos näytät että ne ovat vain koristeet johdot poistettuna menee läpi katsurilta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Yellow Devil
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Paikkakunta: Tikkurila
Olen monesti kuullut sumuvalojen olevan laittomat, keilaltaan toisia autoilijoita häikäisevän yms.
Olen puolustanut valojani seuraavasti. Ovat olleet alkuperäisenä autossani ja vastaavia autoja on tuotu uutena suomeen 1967 eli tyyppihyväksytty on. Sekä näiden käyttö jää vähäiseksi kesä-autoissa.
Kymmenenä vuotena olen kaksi kertaa ollut olosuhteissa joissa näistä on ollut hyötyä.
Johtojen katkaisuun ei ole syytä mennä koska kaikki autossa kiinni olevat valot pitää toimia. Näin minua eräs katsastusmies valisti!
Olen puolustanut valojani seuraavasti. Ovat olleet alkuperäisenä autossani ja vastaavia autoja on tuotu uutena suomeen 1967 eli tyyppihyväksytty on. Sekä näiden käyttö jää vähäiseksi kesä-autoissa.
Kymmenenä vuotena olen kaksi kertaa ollut olosuhteissa joissa näistä on ollut hyötyä.
Johtojen katkaisuun ei ole syytä mennä koska kaikki autossa kiinni olevat valot pitää toimia. Näin minua eräs katsastusmies valisti!
Juurikin näin. Mutta poikkeuksiakin on, esim. kaverin Dodge Dakotassa ei saa olla jotain alkuperäisiä keltaisia parkki- tai mitälie valoja nyt ovatkaan kytkettynä. Ja eikös joistain Firebirdeistä ole pitänyt irrottaa piuhat sivuvaloista?Yellow Devil kirjoitti: Johtojen katkaisuun ei ole syytä mennä koska kaikki autossa kiinni olevat valot pitää toimia. Näin minua eräs katsastusmies valisti!
E-hyväksyntiä ei tarvitse vanhoissa autoissa.
- Yellow Devil
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Paikkakunta: Tikkurila
Tähän käytäntöön on toinen selitys. Ammattiliikenteessä olevissa rekoissa on käytetty nk Marker-valoja katolla. Näistä tunnistaa raskaanajoneuvon jo kaukaa. Tälläiset valot eivät saa olla toiminassa ajettaessa ei-ammattiautolla liikenteessä. Törmäsin tälläiseen sääntöön parikymmentä vuotta sitten. En tiedä onko enää voimassa???Lauri kirjoitti: kaverin Dodge Dakotassa ei saa olla jotain alkuperäisiä keltaisia parkki- tai mitälie valoja nyt ovatkaan kytkettynä. Ja eikös joistain Firebirdeistä ole pitänyt irrottaa piuhat sivuvaloista?
E-hyväksyntiä ei tarvitse vanhoissa autoissa.
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Muistaakseni markereita ei saisi olla, mutta kaikki katsurit eivat ota niista itseensa. Joskus tarttee teipata, joskus ei. Helpointa lienee ottaa polttimo pois, niin ei pista silmaan... Sinansa hassua, etta jos auton nakee paremmin sivulta, niin se on huono juttu..Yellow Devil kirjoitti: Tähän käytäntöön on toinen selitys. Ammattiliikenteessä olevissa rekoissa on käytetty nk Marker-valoja katolla. Näistä tunnistaa raskaanajoneuvon jo kaukaa. Tälläiset valot eivät saa olla toiminassa ajettaessa ei-ammattiautolla liikenteessä. Törmäsin tälläiseen sääntöön parikymmentä vuotta sitten. En tiedä onko enää voimassa???

Yellow taisi puhua katolla olevista eteen tai taakse näkyvistä markereista. Niiden säännöistä en tiedä, mutta Veekoo puhuu sivulle näkyvistä ja nehän ovat täysin lailliset, kunhan ovat oranssit. Saa olla heijastin tai ihan valo. Punaista heijastinta tai valoa EI saa olla sivulle. Tämä siis ainakin henkilöautoissa.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Ns. rekkavalo kiellettiin muutama vuosi sitten. Mikähän idea senkin kieltämisessä taas on herroilla ollut mielessä...
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Ainiin, mä unohdin kokonaan noi rekkis-valot. Mutta nyt ei ollut kyse niistä, vaan tällaisista mitkä on ajovalojen alla ja sivulla: KuvaYellow Devil kirjoitti:Tähän käytäntöön on toinen selitys. Ammattiliikenteessä olevissa rekoissa on käytetty nk Marker-valoja katolla. Näistä tunnistaa raskaanajoneuvon jo kaukaa. Tälläiset valot eivät saa olla toiminassa ajettaessa ei-ammattiautolla liikenteessä. Törmäsin tälläiseen sääntöön parikymmentä vuotta sitten. En tiedä onko enää voimassa???Lauri kirjoitti: kaverin Dodge Dakotassa ei saa olla jotain alkuperäisiä keltaisia parkki- tai mitälie valoja nyt ovatkaan kytkettynä. Ja eikös joistain Firebirdeistä ole pitänyt irrottaa piuhat sivuvaloista?
E-hyväksyntiä ei tarvitse vanhoissa autoissa.
Museorekisteröity 65 ja sumuvalot
Mustangini on museorekisteröity ja asensin siihen sumuvalot keulalle, nyt olisi edessä katsastus, ja kysymys kuuluu: Riittääkö että sumuvalot palavat yksinään, vai pitääkö toimia ajovalojen kanssa yhteen? Vai luetaako kyseiset valot vain lisävaloiksi?
"28 §
Etusumuvalot
1. Autossa saa olla edessä kummallakin puolella yksi sumuvalon käsittävä, valkoista tai vaaleankeltaista valoa antava valonheitin. Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella. Jos autossa on etusumuvalot, tulee valonheittimiä olla kaksi."
Kellään kokemusta?
"28 §
Etusumuvalot
1. Autossa saa olla edessä kummallakin puolella yksi sumuvalon käsittävä, valkoista tai vaaleankeltaista valoa antava valonheitin. Niiden tulee, mikäli mahdollista, olla enintään 0,40 m etäisyydellä auton sivusta sekä vähintään 0,25 m ja enintään lähivalonheittimien korkeudella. Jos autossa on etusumuvalot, tulee valonheittimiä olla kaksi."
Kellään kokemusta?
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Museorekisteröity 65 ja sumuvalot
Ainakaan nykyautoissa ei taida saada sumuvaloja päälle ilman että parkit on päällä. Mutta luulen että ei ole mitään estettä laittaa niitä toimimaan suoraan katkasijasta.
Ite laittaisin niihin vähintään herätteen releelle virtalukolta, tai valonkatkasijalta ihan miten vaan ettei jää palamaan.
Ite laittaisin niihin vähintään herätteen releelle virtalukolta, tai valonkatkasijalta ihan miten vaan ettei jää palamaan.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Museorekisteröity 65 ja sumuvalot
Minä laiton sumarit toimimaan lyhyidenvalojen aikaan. Rele ohjatuna herätin virta lyhyidenpiuhasta katkaisiankauta, joko maatto tai sitten se herätin virta lyhyiltä kumpikin systeemi toimii.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
-
- Aktiivi
- Viestit: 123
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 15:55
Fog Light 65/66
En ole ihan kartalla nykypäivän valomääräyksistä eikä hakukoneen uumenista löydy vastausta, niin kysytään viisaammilta:
Ajattelin laittaa Fog Light- sarjan 65 Mustangin keulaan. Mitä katsastussetä on mieltä jenkkityylisistä sumuvaloumpioista, kun ei alkuperäistyylisessä sumarissa ole E-merkintää?
Saako kytkeä toimimaan, tai pitääkö olla pelkkänä koristeena keulassa ja teipata ilmastointiteipillä umpeen kun käy leimalla?
http://www.mustangandfords.com/how-to/p ... -foglights
Ajattelin laittaa Fog Light- sarjan 65 Mustangin keulaan. Mitä katsastussetä on mieltä jenkkityylisistä sumuvaloumpioista, kun ei alkuperäistyylisessä sumarissa ole E-merkintää?
Saako kytkeä toimimaan, tai pitääkö olla pelkkänä koristeena keulassa ja teipata ilmastointiteipillä umpeen kun käy leimalla?
http://www.mustangandfords.com/how-to/p ... -foglights